Saako rajalla olevaa pensasaitaa leikata naapurin puolelta?
Kommentit (60)
Olen sahannut rajalla kasvavista puista jokaisen omalle puolelle tulevan oksan, jos siltä on tuntunut. Ei ole naapuri tullut narisemaan.
Mutta nyt naapuri istutti omalle puolelle rajaansa, mutta aivan raja-aitaan kiinni (ehkä 40 cm väliä) koivuja, vaikka pyysin, ettei. Istutti silti.
Ei tuosta tarvitse olla mitään mieltä, kun voi tutustua vaikka siihen mitä laki sanoo. Siinä ei omat mielipiteet paina.
Jos se on sinun pensasaita niin naapurilta pitää kysyä lupa että saisitko leikata myös heidän puolelta ja sama toisinpäin jos se on naapurin pensasaita
No me on leikattu omalla tontillamme olevan pensasaidan oksat myös naapurin puolelta, kun hän ei ole ollut kotona. Toki siivosimme oksat ja lehdet myös pois.
Silloin kun se homma tehdään, ei aleta odottamaan onko naapuri kotona vai ei.
Jos valittaa, niin saa jatkossa leikata itse tai jättää leikkaamatta. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Me istutimme naapurin kanssa yhdessä aronia-aidan pihojemme rajalle. Sen jälkeen naapuri ei ole kertaakaan kysynyt meiltä, että lyhennetäänkö aitaa, vaan hän on lupia kyselemättä vetänyt pensaat lyhyeksi. Viimeksi viime syksynä pensaat olivat hädin tuskin 70 cm hentoja versoja, kun naapuri veti taas pensaat lyhyeksi. Se oli kymmenen vuoden sisällä kolmas "täyskaato". Tällä kertaa jäljelle jäi 5-10 cm korkeat tyngät ja nyt ne eivät enää tee pienintäkään silmua. Koko aita on tuhottu.
No mitä hän on sanonut, kun olette kieltäneet tehdä noin?
Vierailija kirjoitti:
Olen sahannut rajalla kasvavista puista jokaisen omalle puolelle tulevan oksan, jos siltä on tuntunut. Ei ole naapuri tullut narisemaan.
Mutta nyt naapuri istutti omalle puolelle rajaansa, mutta aivan raja-aitaan kiinni (ehkä 40 cm väliä) koivuja, vaikka pyysin, ettei. Istutti silti.
Saahan hän nyt omalle puolelleen istuttaa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Oulussa sanotaan, ettei 5-m lähemmäksi rajaa.
Puut ovat pitkäikäisiä ja istutettavaa puulajia valitessa tulee kiinnittää huomiota puun lajikohtaisiin ominaisuuksiin ja soveltuvuuteen istutuspaikkaan.
Puun oksien ja juuriston tulee pysyä omalla tontilla. Suositeltu istutusetäisyys naapurin rajasta on isoksi kasvavilla puilla vähintään 5 metriä.
https://www.ouka.fi/rakennusvalvonta/maisematyoluvat?accordion=accordio…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puut ovat pitkäikäisiä ja istutettavaa puulajia valitessa tulee kiinnittää huomiota puun lajikohtaisiin ominaisuuksiin ja soveltuvuuteen istutuspaikkaan.Puun oksien ja juuriston tulee pysyä omalla tontilla. Suositeltu istutusetäisyys naapurin rajasta on isoksi kasvavilla puilla vähintään 5 metriä.
Etkö osaa lukea? Sehän on vain suositus.
Vierailija kirjoitti:
Sait mitä tilasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puut ovat pitkäikäisiä ja istutettavaa puulajia valitessa tulee kiinnittää huomiota puun lajikohtaisiin ominaisuuksiin ja soveltuvuuteen istutuspaikkaan.Puun oksien ja juuriston tulee pysyä omalla tontilla. Suositeltu istutusetäisyys naapurin rajasta on isoksi kasvavilla puilla vähintään 5 metriä.
No naapuri sanoi, että hän tekee omalla puolellaan just mitä haluaa ja voit painuu V-uun siitä mäkättämästä viidestä metristä, koska se on suositus. Itse kävin ostaa RoundUppia ja ruiskun.
Vierailija kirjoitti:
286 Meidän naapuri leikkaa omin päin meidän istuttaman raja-aidan. Aamulla kun avaa ikkunan niin huomaa karmean näyn, pensasaita leikattu ihan matalaksi. Kysymättä mitään lupia. Mitään puita ja pensaita ei saa olla ,ei kun vaan tasalle. Puut ja pensaat.
Nimimerkki: Pettynyt naapuriin.
Miksi se aita täytyy olla siinä rajalla? Omalle tontille kun laittaa, ei naapuri tule taatusti saksimaan yhtään mitään, paitsi omalle puolelleen kasvavia oksia jne.
Tehkää kunnon lankkuaita, maksatte puoliksi ja kumpikin maalaa (tai on maalaamatta) oman puolensa
Meidän naapuriin muutti uusi perhe syksyllä. Iloisesti juttelivat ja tervehtivät, tuntuivat oikein mukaville.
Talven tullen sitten kolasivat lumet pihaltaan meidän takapihalle, asiasta heille ihan nätisti sanottiin.
Sanottiin, ettei meidän takapiha ole tarkoitettu heidän lumien kaatopaikaksi.
Taisivat suutahtaa, sillä tuohon päivään loppui tervehtimiset ja juttelut. Eivät katso enää päin meitä.
Lumien kolaaminen toisten pihoille ei ole sallittua, etenkin kun heillä itsellään on omaa pihaa mihin sen lumen olisi voinut myös kolata.
Kevään tullen lumien sulassa, poimin takapihalta kiven jos toisenkin (kolatun lumen mukana tulleita murikoita).
Onneksi haravoin keväällä, ettei nyt kesän tullen nuo kiven murikat olisi ruohonleikkurin kautta lennelleet ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Oijoi, tulevaisuudessa melkoista siitepölypilveä ja niitä lehtiä, risuja, urpuja, siemennystä, koko ajan tulee jotain alas. Ja pimentää. Asunnon arvo laskee.
Meillä metsän reunassa rivaritontti ja yritetään saada taloyhtiötä kaatamaan muutama iso koivu, jotka jo peittää kaiken valon. Onneksi ovat taloyhtiön tontilla, vaikka luvat tarvitaan siltikin, mutta paremmat mahdollisuudet saada ne joskus pois. Koko kesän aikana voidaan olla patiolla vain 1/3 ajasta. Lehtiä alkaa tulla alas jo elokuun alusta alkaen, vaikka silloin juuri tykkäisin viettää aikaa ihanina kuutamoiltoina siellä. Tarvii aina ensin siivota ja imuroida koko patio, ei jaksa. Grillaile siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sait mitä tilasit.
Ja naapuri tilasi tuossa samalla itselleen toispuoleisia koivuja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tahallista riidankylvämistä. Miksi istuttaa liian lähelle naapurin pihaa mitään sellaista mikä kasvaa sinne naapurin puolelle, jos jokaisella on kerran oikeus omalta puoleltaan leikata kaikki sinne työntyvä. Hassuja puita ja pensaita, toinen puoli nyrhittynä.
Lähtökohtaisesti tasan rajalla olevan aidan huoltaminen kuuluu molemmille. Sehän on pitänyt muutenkin sopia, että se aita on siinä. Omalla puolella olevaa aitaa pitää pystyä huoltamaan omalta puolelta, mutta sehän on myös sopimuskysymys. Jos naapuria ei haittaa, niin sitten ei haittaa.
Näin ainakin Tampere ohjeistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tahallista riidankylvämistä. Miksi istuttaa liian lähelle naapurin pihaa mitään sellaista mikä kasvaa sinne naapurin puolelle, jos jokaisella on kerran oikeus omalta puoleltaan leikata kaikki sinne työntyvä. Hassuja puita ja pensaita, toinen puoli nyrhittynä.
Joo, takuulla lähtee koivujen toisen puolen kaikki oksat.
Vain Oulu-asiat.
Vierailija kirjoitti:
Koivu kuolee helposti kun lehdile suikuttaa glyfosaattiliuosta (Rambo, Roundup, EI rikkoja puutarhassa ym). Myydään marketeissa ja puutarhamyymälöissä. Kuihtuminen ei tosin tapahdu päivissä, mutta on lopullinen.
Me istutimme naapurin kanssa yhdessä aronia-aidan pihojemme rajalle. Sen jälkeen naapuri ei ole kertaakaan kysynyt meiltä, että lyhennetäänkö aitaa, vaan hän on lupia kyselemättä vetänyt pensaat lyhyeksi. Viimeksi viime syksynä pensaat olivat hädin tuskin 70 cm hentoja versoja, kun naapuri veti taas pensaat lyhyeksi. Se oli kymmenen vuoden sisällä kolmas "täyskaato". Tällä kertaa jäljelle jäi 5-10 cm korkeat tyngät ja nyt ne eivät enää tee pienintäkään silmua. Koko aita on tuhottu.