Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissanpennut kuolivat muovipussiin – sivulliset etsivät tekijää somessa huomattavan vihjepalkkion avulla

Vierailija
24.07.2017 |

Kissanpennut sinnittelivät pitkän päivän jätesäkissä keskellä valtatietä ennen kuin kukaan ymmärsi, että pussissa on jotain muuta kuin roskia.

https://yle.fi/uutiset/3-9737971

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihjepotti kasvaa - ks. Facebook.

Yli 1300 euroa. Ihanaa, että ihmiset välittävät <3

Vierailija
22/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt löytänyt tuosta ketusta uutista, mutta taisi olla jokin keskustelu, josta siitä luin.

Tällainen uutinen kyllä löytyy: "Kotikissa on huuhkajalle suupala - petolintujen nälkä voi heijastua nyt kotipihoille" 

https://yle.fi/uutiset/3-6472324

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa sitten kettu oli tappanut kissan Vantaalla. 

Voi ei!!

Kissat on luonnon joukkotuhoase, joka ei kuole Suomen luontoon. Täräytän aina pienoskiväärillä, kun sellaisen vapaana näen. Palautan kaulakorun jos postiosoite on mainitttu.

Trollihan sinä olet, mutta vaivaudun silti vastaamaan.

Ei ole tullut mieleen, että kissa saattaa olla ihan vaan karannut? Ja tiesitkö, että rikot lakia?

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että kissa ei kuulu luontoon.

Karanneen kissan omistajakin rikkoo lakia.

Vierailija
24/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään kissat turvassa = sisällä ( + vain ulkoilua valjaissa ja / tai tarhassa)!

Vierailija
25/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämän tapauksen saama julkisuus muuttaa asenteita paremmiksi kissoja kohtaan ja nostaa kynnystä syyllistyä eläinten kiduttamiseen. Toivon todella hartaasti, että tekijä saadaan kiinni ja hän saa kovimman mahdollisen lain salliman rangaistuksen. Eläinsuojelurikosten tuomioita pitäisi ehdottomasti koventaa.

Vierailija
26/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa sitten kettu oli tappanut kissan Vantaalla. 

Voi ei!!

Kissat on luonnon joukkotuhoase, joka ei kuole Suomen luontoon. Täräytän aina pienoskiväärillä, kun sellaisen vapaana näen. Palautan kaulakorun jos postiosoite on mainitttu.

Trollihan sinä olet, mutta vaivaudun silti vastaamaan.

Ei ole tullut mieleen, että kissa saattaa olla ihan vaan karannut? Ja tiesitkö, että rikot lakia?

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että kissa ei kuulu luontoon.

Karanneen kissan omistajakin rikkoo lakia.

Näen seuraavissa merkittävän eron: vahingossa pääsee kissa vapaaksi VS tahallaan tappaa kissan.

Kaikista yksinkertaisimmille tämä voi toki olla liikaa vaadittu.

Vierailija
27/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levitetään juttua somessa!

Vierailija
28/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näette tällaisia säkkejä tiellä tai tienlaidassa, ajakaa turvalliseen paikkaan ja menkää tarkastamaan tilanne. Tai soittakaa ainakin hätäkeskukseen! En usko, että hätäkeskus tällaisista soitoista ruuhkaantuu, koska ei tuollaisia säkkejä teillä kovin usein näy olevan. Itse en ole nähnyt niitä koskaan Suomessa.

Mulla on nyt huono omatunto. Olen nähnyt teiden varsilla vaikka mitä roskapusseja ja säkkejä ym, joissakin niistä on voinut olla jotain elävää... Sitä ei vain osaa aina ensimmäisenä ajatella. Ihmisten roskien jättö luontoon raivostuttaa, mutta tällaiselle kauheudelle ei edes löydy sanoja. Tämän takia monesti autan eläimiä parhaani mukaan, mutta ihmisiin en jaksa kuluttaa aikaani ellei kyse ole oikeasti hätätilanteesta.

Vierailija
29/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka tekisivät näin kissalle, tekisivät saman myös ihmiselle jos tietäisivät jäävänsä rangaistuksetta. Joillain ei ole ollenkaan kykyä myötätuntoon.

Vierailija
30/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näette tällaisia säkkejä tiellä tai tienlaidassa, ajakaa turvalliseen paikkaan ja menkää tarkastamaan tilanne. Tai soittakaa ainakin hätäkeskukseen! En usko, että hätäkeskus tällaisista soitoista ruuhkaantuu, koska ei tuollaisia säkkejä teillä kovin usein näy olevan. Itse en ole nähnyt niitä koskaan Suomessa.

Jees, jossain motareilla ja valtateillä onkin turvallista pysähdellä jätesäkkien takia. Tai miten fiksua on soitella jokaisesta jätesäkistä häkeen. Kissanpennut ovat söpöjä ja eläinrääkkäys on julmuutta, mutta jotain valoja päälle kuitenkin hyvät ihmiset.

Vierailija
31/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja 1/1000 sieltä löytyy jotain muuta kuin mökkiläisen roskat..

Vierailija
32/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä edes muista milloin olisin nähnyt roskajätesäkkejä motarilla, ei niitä nyt kovin usein ole. Ja autoilijalla on kyllä velvollisuus poistaa este ajoradalta tai ilmoittaa siitä viranomaiselle jos ei sitä turvallisesti voi itse tehdä.

Vierailija
33/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tekijä on lähiseudulta, voin toki olla aivan väärässäkin... Koska tekijällä ei ole ollut viitseliäisyyttä viedä kissanpentuja ilmaiseksi eläinsuojeluyhdistykselle tai edes jättää niitä näkyvälle paikalle pahvilaatikossa, jossa olisi hengitysreiät, niin epäilen vahvasti, että hän on ajanut pennut jätesäkissä satoja tai edes kymmeniä kilometrejä. Pennut on hylätty ilmeisesti lauantaina aamuyöllä 22.7. Facebook-päivityksen mukaan löytöpaikka on noin 2 - 3 kilometriä Laitilasta Raumalle päin (valtatie 8).

Onko kukaan tai kenenkään tuttu tai tutun tuttu ajanut tietä perjantain 21.7.2017 ja lauantain 22.7. 2017 välisenä yönä tai lauantaiaamuna ja nähnyt jotain? 

Tietääkö kukaan esimerkiksi Laitilasta tai lähiseudulta henkilöä, jolla olisi ollut lähiaikoina pentuja odottava naaraskissa, myöhemmin emolla kuusi harmaavalkoista, noin viikon ikäistä pentua, jotka ovat yhtäkkiä vain hävinneet (esim. muka kaikki kuolleet sairauteen yhtäaikaa)?

Vierailija
34/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuyöllä on suhteellisen vähän liikennettä, joten jos muistat vaikka minkä värisen, minkä merkkisen tai mallisen auton olet tuolloin nähnyt Laitilan lähettyvillä kasitiellä tai jotain ihmisiä tien laidassa, niin kannattaa ilmoittaa. Pienikin vihje voi johtaa tekijän kiinnijäämiseen.

https://www.facebook.com/katariina.kuusisto.3?fref=ts

Vierailija
35/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitila on melko pieni kaupunki, joten varmaan monet sen asukkaat tuntevat toisensa. Asukkaita on 8 588 ihmistä. Laitilan naapurikunnat ovat Eura, Mynämäki, Pyhäranta, Rauma, Uusikaupunki ja Vehmaa.

Kissanpentujen murhaaja saattaa tosin olla jostain aivan muualtakin tai vaikkapa kesämökkiläinen.

Vierailija
36/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä edes muista milloin olisin nähnyt roskajätesäkkejä motarilla, ei niitä nyt kovin usein ole. Ja autoilijalla on kyllä velvollisuus poistaa este ajoradalta tai ilmoittaa siitä viranomaiselle jos ei sitä turvallisesti voi itse tehdä.

Samaa mieltä!

En minäkään ole vuosiin nähnyt jätesäkkejä tiellä.

Kyllä, jätesäkki keskellä ajorataa vaarantaa liikennettä, kun monet jarruttavat ja väistelevät säkkiä varsinkin hämärään aikaan (tästä oli puhetta autokoulussa). Joten keskellä tietä olevasta jätesäkistä on syytä soittaa hätäkeskukseen, vaikka säkki sisältäisi käytettyjä vauvanvaippoja. Sama koskee tiellä olevia kuolleita eläimiä - osa saattaa olla vielä elossa ja kitua tiellä jopa päiviä (autokoulusta opittua).

Vierailija
37/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä missä on pentujen emo? Emo on saatava pian pois julmalta omistajalta, muuten kärsimyksen kierre vain jatkuu. Emo on kohta taas tiineenä... Senkin takia tekijä olisi löydettävä.

Vierailija
38/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raumalta tai siitä läheltä ketään? Laitila on lähellä Raumaa.

Vierailija
39/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes joku tämän jutun luettuaan vie kissansa steriloitavaksi tai kastroitavaksi tai valistaa asiasta tuttujaan. Naaraskissan tiineyttä voi olla vaikea huomata. Osa vapaasti ulkoilevista kissoista synnyttää pentunsa metsään tai esimerkiksi jonkun halkovajaan. Osa pennuista joutuu petoeläinten saaliiksi. Osa ihmisten löytämistä pennuista kokee raa'an kohtalon. Kaikki ihmiset eivät suinkaan vie löytämiään pentuja löytöeläinkotiin tai ala niistä itse huolehtimaan, vaan esimerkiksi tukehduttavat ne muovipussissa.

Vierailija
40/82 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tätä juttua julkaistu Laitilan Facebook-ryhmässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan