Ystävät hyvät, jos haluaa säästää, kannattaa...
...ostaa kerralla tarjouksesta isoja eriä, eikä käydä tiheästi kaupassa. Jos piipahtelee päivittäin kaupassa, tulee herkemmin tehtyä heräteostoksia.
Toki, jos on iso perhe, kannettavaa tulee törkeästi ja auto on melkein pakollinen varuste. Samoin pakastin.
Esimerkiksi tänään kävin citymarketissa ja hyödynsin euron päivät -tarjouksia. Ostin yhdeksällä eurolla /kg lohta, josta keitän ison kattilallisen lohikeittoa. Isoja Vaasan paahtiksia neljä, yhden käyttöön ja loput pakkaseen. Vihanneksia ja hedelmiä erilaisia euron kilohinnalla kuusi kiloa, niistä teen salaatteja reilun viikon ajan. Kanan jauhelihaa 2 e 400 g kaksi pakettia, samalla hinnalla nauta-sikaa kaksi pakettia. Keittojuureksia lohikeittoon eurolla kolme pkt. Samoin vihannessekoitusta Tummaa makaronia kaksi pussia eurolla, siitä teen ison satsin sika-naudan kera makaronilaatikkoa ja keitän lisuketta kanakastikkeelle ja vihannessekoitukselle. Eurolla kaksi pakettia kaurahiutaleita, keittokinkkua, floraa ja kaksi prk ruokakermaa kanakastikkeeseen.
Tarjoustuotteiden lisäksi hain Lidlistä perunaa lohikeittoon ja palan juustoa makaronilaatikkoon ja leivän päälle. Samoin ruisleipää paketin sekä neljä maitoa.
Viikon ruuat (makaronilaatikkoa, kanakastiketta ja makaroni-vihanneslisuketta, lohikeittoa), aamupalaksi puuroa, iltapalaksi hedelmiä ja leipää sekä salaattia - sain neljälle hengelle 50 eurolla. Lämpimää ruokaa tulee siis noista kahdeksalle kerralle.
Koska olen tehnyt jo pitkään isoja satseja ruokaa ja pakastanut osan, noista ei tarvitse syödä samaa monta krt, vaan pakastan noistakin osan ja otan vastaavasti pakkasesta jotakin muuta tilalle. Lohikeitto ei kauhean hyvin pakastu, joten sen syömme peräkkäisinä päivinä.
En oletakaan, että tuo olisi mitenkään poikkeavaa, vaan täysin normaalia useimmille.
Kommentit (6)
Ykkönen, tuokin on varmaan hyvä ajatus. Minulla on vähän heikko itsekontrolli, tulee herkästi ostettua jotakin, kun se vaan on "halpaa" ja houkuttelevaa. Eikä sen tarvitse olla iso asia, jos kaupassa käy viisi krt viikossa, siinä on herkästi ylimääräinen kympin menoerä.
Siksi käyn mahdollisimman harvoin kaupassa. Mutta konstit tietysti ihmisen mukaan.
Ap
Minä taas koen, että jos käy harvoin kaupassa, tekee tarpeettomia ostoksia varmuuden vuoksi, kun seuravaan kauppareissuun on pitkä aika. Minä käyn kaupassa 3-4 krt viikossa, enkä tee koskaan mitään heräteostoksia.
Ostin kaalia viime viikolla. Nyt on runsaasti kaalilaatikkoa. Sitä syö kolme päivää.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas koen, että jos käy harvoin kaupassa, tekee tarpeettomia ostoksia varmuuden vuoksi, kun seuravaan kauppareissuun on pitkä aika. Minä käyn kaupassa 3-4 krt viikossa, enkä tee koskaan mitään heräteostoksia.
Hyvä, olet löytänyt itsellesi sopivimman tavan.
Minä taas kirjoitan ostoslistan ja pysyn melko hyvin siinä. Kyllä heräteostoksetkin tulee aina käytettyä, mutta tarpeellisia ne eivät varsinaisesti ole, ja niitä tulee tehtyä ehkä keskimäärin yksi per ostosreissu. Kun käy harvoin, heräteostoksiin kuluu vähemmän rahaa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ostin kaalia viime viikolla. Nyt on runsaasti kaalilaatikkoa. Sitä syö kolme päivää.
Kaalilaatikkoa on helppo pakastaa, niin ei tarvitse mussuttaa samaa monta päivää.
Ap
Joo. Mä torjun heräteostoksia sillä, että maksan käteisellä ja nostan kerralla viikon päivittäistavaraostoksiin tarvitsemani rahan. Kun se hupenee silmissä, ei tule samalla lailla törsättyä.