Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetysdieetistä: mitä voin syödä?

Vierailija
23.07.2017 |

Vauvallamme on pahoja vatsavaivoja ja itkuisuutta on pahimmillaan 12 tuntia vuorokaudessa. Ajattelin ryhtyä imetysdieetille ja jättää ruokavaliostani kaiken mahdollisen oireita aiheuttavan pois ja lisätä niitä yksi kerrallaan. Mitä voin syödä? Onko olemassa mitään ruokaa, mistä saisin aluksi tarpeeksi ravintoaineita ja mikä ei aiheuta vauvalle oireita?

-Väsynyt ja pienen vauvan lohduttomasta itkusta surullinen äiti

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten imetys sujuu? Tulee mieleen, onko jotain fyysisiä syitä, kuten kireät kieli/huulijänteet, suihkutissit, imuote jne, joka voisi vaikuttaa vauvan vatsaan. Imetysdiettejähän ei neuvota aloittamaan ensisijaisena keinona, sillä vauva saattaa olla tosi itkuinenkin aluksi ilman mitään selkeitä syitäkään. Ehdottaisin, että mikäli olet facebookissa, niin imetyksen tuki ry:n ryhmästä saattaisit saada jotain neuvoja, kuina edetä asiassa, ja muistelen, että on olemassa myös imetysdiettaajien ryhmä. Mikäli imetysdiettiä ajattelee, niin siinä voisi olla hyvä kysellä myös neuvolasta tai lääkäristä.

Kiitos paljon vastauksestasi ! <3 Minulla on suihkutissit ja olen siitä neuvolassa sekä jo sairaalassakin kertonut, mutta vauvan hitaan painon kehityksen takia (olen miettinyt, voiko tämä liittyä myös mahavaivoihin) esim. vain yhdestä rinnasta imettäminen per kerta kiellettiin. Harsoon olen "suihkuttanut" pahimmat pois ja röyhtäyttänyt sekä nostanut pystyasentoon aina lopuksi, joskus myös imetyksen välissä. Imetysote on useamman kätilön mielestä ok, mutta tiukka (suihkutissien takia?), mikä aiheuttaa minulle kipua. Mistäköhän tuon jänteiden mahdollisen kireyden voisi saada selville? Tuohon Facebook-ryhmään olen yrittänyt liittyä jo noin viikko sitten, mutta minua ei ole hyväksytty vielä (enkä ole saanut viestiä inboxiin). Olemme käyneet myös kerran vyöhyketerapiassa (menemme vielä ainakin kaksi kertaa), jossa terapeutti vauvaa hieromalla havaitsi hänellä olevan ruuansulatusvaivoja.

Jos vauvan paino ei nouse hyvin, niin se voi olla suihkutissitapauksessa virhe imettää molemmista rinnoista samalla kerralla. Silloin voi käydä se, että vauva saa vain laihempaa etumaitoa, eikä rasvaisempaa takamaitoa riittävästi. Mullakin oli suihkutissit ja maitoa vaan tursusi. Jos pumppasin maitoa, niin se oli 1-2dl sellaista laihempaa maitoa ja sitten vasta sellaista rasvaisempaa paksumpaa maitoa. Mielestäni, jos maitoa tulee runsaasti, niin kannattaa imettää samasta rinnasta useammin eikä vaihtaa välissä. Tyhjemmästä rinnasta tulee rasvaisempaa tavaraa. Itse tein niin, että imetin noin 3-4 kertaa vain yhdestä ja samasta rinnasta, sitten vähän tyhjäsin toista jonkin verran, joka oli siinä vaiheessa räjähtämispisteessä ja jatkoin sitten siitä imetystä. Vauvani paino nousi ekat 6kk +20-25 käyrällä.

Vierailija
22/23 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintamaito ei voi olla ikinä laadutonta tai "laihaa" vaan on todettu, että äidin ruokavalio ei juurikaan vaikuta maidon koostumukseen, ainoastaan rasvojen laatu vaikuttaa maidon rasvojen laatuun. Toki maidon määrä voi niukentua, jos äiti ei syö ja varsinkin juo riittävästi. Proteiini ei niinkään tähän asiaan vaikuta, vaan ennemminkin hiilarien lisääminen ja riittävä nesteiden nauttiminen. Ja tämä tieto on sieltä imetyksen tuesta, eikä mitään mutu-tietoa.

Toisaalta on myös tutkittua tietoa, että jos äidin ruokavalio pn kovin niukka ja johtaa laihtumisen, äidinmaitoon erittyy elimistöön kertyneitä ympäristömyrkkyjä ja raskasmetalleja. Yleensä itku on koliikkia ja loppuu aikanaan säitä äiti mitä tahans. Oma esikoinen on syntynyt -99 ja oli kovin itkuine, silloin suosittiin välttämisdiettejä, lopulta söin riisiä, perunaa, vettä😟Eipä juurikaan auttanut itkuihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva oli myös tosi itkuinen, eikä voinut olla vaakatasossa ollenkaan. Vyöhyketerapeutti kehotti siirtymään osteopaatille, joka sitten huomasikin vauvan niskan olevan totaalijumissa rajun synnytyksen jäljiltä. Jumitus osui vagus -hermoon, joka aiheutti vauvalle refluksia. Kaksi käsittelykertaa osteopaatilla riitti, ja vauva pystyi nukkumaan normaalisti sängyssä.

Itkuisuus loppui sitten kokonaan siihen, kun jätin omasta ruokavaliostani viljat pois. (Maidoton jo olinkin.) Suihkutissiongelma helpottui tuolla ruokavaliomuutoksella ilmeisesti siksi, että hiilarit jäivät vähemmälle. Imetysvälit pitenivät, kun vauva sai tuhdimpaa maitoa.

Vauvan itku johtui siis niskajumista, sekä suihkutisseistä tai viljayliherkkyydestä. Nykyisin hän syö gluteenittomia viljoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi