Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaipaatko ikinä aikaa jolloin ei ollut nettiä, tietokoneita ja mobiililaitteita?

Vierailija
23.07.2017 |

Kaipaatko ikinä aikaa, jolloin teknologia ei hallinnut elämää nykyiseen malliin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin.

Olen jo osittain palannut vanhoihin hyviin aikoihin. En pidä läheskään aina kännykkää mukanani. Kirjoittelen myös vanhanaikaisesti kirjeitä käsin :)

Vierailija
2/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Ennen joutui soittamaan tai käymään paikan päällä, jos halusi tietää aukioloaikoja tai hintoja. Lasten sairaudet piti etsiä lääkärikirjoista, onko vakavaa vai ei. Miehellä oli liikkuva työ, joten jos hänelle oli tärkeää asiaa, minun piti soittaa miehen esimiehelle, joka välitti viestin, kun mies kävi työpisteellä, jos siis kävi ollenkaan. Kun auto hajosi syrjäiselle tielle, olin itku kurkussa, saanko apua, kun apua ei voinut soittaa. Jos oli sovittu tapaaminen jonnekin, ei voinut ilmoittaa, jos vaikka myöhästyi bussista. Jos joku lupasi soittaa, niin siinäpä päivystit puhelinta sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tullut ajatelleeksi sitä noin, mutta miksi ei. Pidän kyllä muutenkin mediapaastoja aika ajoin. Somesta nyt ainakin on hyvä välillä pitää taukoa.

Vierailija
4/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli niin helppo tutustua uusiin ihmisiin oikeasti livenä. Sääliksi käy näitä some-nuoria jotka eivät löydä kumppania.

Vierailija
5/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut (netin kautta tietysti!) noita 50-luvun Ruotsiin sijoittuvia Maria Lang -dekkareita. Silloin ei ollut paljon mitään teknologiaa, tunnelma on jotenkin täysin toisenlainen kuin nykymaailmassa eikä tuosta ole kuitenkaan loppujen lopuksi niin hirveän pitkä aika.

Vierailija
6/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kaipaan joo. Olen vähän liian nettiriippuvainen, helposti tulee vaan selailtua nettiä jos ei ole muuta tekemistä. Ennen luin paljon enemmän kirjoja...

Vierailija
7/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan. Olisin varmaan voinut lapsena paremmin jos olisi ollut laitteita käytössä, yksin viihtyvänä ihmisenä piti silloin vain tuijotella seiniä ja koulukirjoja, tekniikka kuitenkin avaa jonkinlaisen ikkunan maailmaan.

Vierailija
8/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologian tulon myötä todella harvat kirjoittelevat kirjeitä (hyvä jos edes kortteja lähettelevät), ihmiset lukevat vähemmän romaaneja (toki jotkut lukevat paljon), mutta jotain on varmasti menetetty.... 

Vierailija
9/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mutta en pelkästään noiden laitteiden takia.

Vierailija
10/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ollenkaan. Teknologia tekee elämästä niin paljon helpompaa. Robotti imuroi nykyään kämpänkin ja ollut kyllä paras ostos ikinä. Sekään ei toimisi ilman nettiä.

Vierailija
11/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. En esimerkiksi pidä siitä, että kylpylässä pitää olla se älyluuri mukana ja jopa kuvata sillä.

Vierailija
12/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa ennen älypuhelimia ja niiden orjia tulee joskus kyllä haikailtua. Ei olisi itselleni välttämätöntä, että puhelimella pääsee nettiin, jos siihen on kotona tietokoneella mahdollisuus.

Netti on helpottanut ja nopeuttanut kuitenkin niin paljon asioiden hoitamista, että siitä en olisi enää valmis luopumaan. Sieltä saa nopeasti liput, aikataulut, aukioloajat, reittiohjeet jne. ostoksista puhumattakaan istumalla vaan kotona persauksensa päällä. Tietoa on saatavilla helposti hurjat määrät entiseen verrattuna.

Vierailija
13/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Internet on 1900-luvun tärkein keksintö.

Vierailija
14/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Internet on 1900-luvun tärkein keksintö.

No onneksi sentään taksa on tullut halvemmaksi vuosien varrella.

Vierailija
15/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa. Siinä missä ennen asioiden selvittäminen oli ihan oma urakkansa, voi nyt selvittää sen hetkessä. Ei tarvitse etsiä puhelinluettelosta numeroa tai mennä paikan päälle. On myös paljon helpompi pitää yhteyttä kaukana asuviin tuttaviin. Siinä missä lapsuudessa sai puhua ulkomaanpuhelua 5 min/viikko, voi nyt soitella ja lähetellä viestejä ilmaiseksi. Jatkuva itsensä esille nostaminen, somekohut sun muu skeida ei vie pois sitä että internet on todella kätevä väylä hakea tietoa, pitää yhteyttä ja selvittää asioita. En kaipaa sitä kun laskun maksamiseksi piti kävellä pankkiin 5 km suuntaansa, voin nyt tehdä saman omalta sohvalta. Ei tarvitse kävellä 12 km suuntaansa kirjastoon kuten lapsena, vaan voin ostaa kirjan suoraan kännykkään. Elämä on vaivattomampaa ja jää enemmän aikaa vaikka siihen lukemiseen sen sijaan että kiikuttaa kirjeitä, käy lukuisissa konttoreissa ja matkustaa pitkiä matkoja palveluiden pariin.

Vierailija
16/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa - enämpi nykyään saa olla rauhassa, kuin ennen vanhaan (hyvään aikaan). Ja kaikki kodin viihde on netissä...

Vierailija
17/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa. Ennen vanhaan en voinut lukea sanoma-, aikakausi- ja iltapäivälehtiä, äänilevyjen oheistietoja kuten kappaleen nimi, kesto, esittäjä jne. 90-luvulta lähtien voin, ja hyvä niin.

Vierailija
18/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja en. Minusta on hyvä, että teknologia on olemassa (voin esim. soittaa tai etsiä tietoa koska vaan), mutta se, miten teknologia on koukuttanut ihmiset, on vähän huonompi juttu. Moni ihminen (varsinkin nuoret) ovat jatkuvasti somessa, kaipaan sitä aitoa läsnäoloa ja yhdessä tekemistä.

Vierailija
19/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.

Kun olin ala-asteella, meillä ei ollut puhelinta eikä nettiä. Luin nuorten kirjoja valtavia määriä. Mutta heti kun meille tuli tietokone (jossa ei ollut edes nettiä, mutta keksin sillä tekemistä silti), niin en lukenut enää paljon mitään. En missään vaiheessa ehtinyt siirtyä "aikuisten kirjoihin", mitä nyt muutaman kappaleen olen lukenut elämässäni aikuisille tarkoitettuja kirjoja. Nykyään on tosi vaikea löytää aikaa lukemiseen. Harmittaa. Olisin vieläkin varmaan hirveä lukutoukka, jos ei silloin nuorena, ehkä joskus yläasteelle siirtyessä, olisi tullut jotain koukuttavampaa tilalle ja estänyt "kehitykseni" lukijana.

Lukeminenhan parantaa myös kirjoitustaitoja, ja ne olivatkin hyvät vielä peruskoulussa, mutta sen jälkeen ei ole tainnut tapahtua kehitystä. Olen myös alkanut unohtaa sanoja ihan kamalasti.

N 26

Vierailija
20/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti Mutta olenkin toiminut itsekkäästi, enkä ole halunnut mennä mukaan tai ottaa käyttööni kaikkea, mitä yksinkertaistaen uusi tekniikka on tuonut mukanaan. - Eli vaikka moni tekninen apuvälieeni saattaisi tekniikan puolesta olla valmius tilassa 24/ 7 , niin minä en ole. On aikoja, kuten loma päiviä jolloin pidän puhelimeni äänettömällä, enkä vastaa puheluihin -a ianakaan heti. Naamakirjasta tai Linkedinistä instagramista ja mitä näitä kaikkia vastaavia sovelluksia on - ovat paikkoja joista olen pysynyt toistaiseksi erossa. - Toki niissä on puolensa.  Ylipäätään minulle on tärkeää, että voin kokea, että minä hallitsen "tekniikan" eikä se minua.