Miten jollain voi olla vain muutama euro rahaa?
Miksi ihmiset tuhlaavat kaiken ennen palkkapäivää? Palkasta tulisi aina panna sivuun pieni määrä säästöön, miksi ihmiset eivät tee niin? Edes kymppi, jos on tiukkaa. Silloin ei tule tuollaisia minulla on kaksi euroa ja pitäisi syödäkin -tilanteita.
Kommentit (20)
Jos on pieni palkka ja suuret menot, niin eipä se kymmpi säily siihen palkkapäivään asti, kun edellisinä päivinäkin pitää syödä.
Näin voi aivan hyvin käydä, jos on hyvin pienet tulot ja suuret menot.
Minulle ei ole itselleni koskaan käynyt noin, mutta ymmärrä aivan hyvin tilanteen.
Pitäisi laittaa sivuun ja säästöön rahaa.
Pitäisi aina säästää ensin ja ostaa sitten vasta jotakin kallista eikä ostaa velaksi.
Ei saa tuhlailla.
Vierailija kirjoitti:
Denatkin saavat muuten kaljarahaa keräämällä pulloja. Kas kun eivät muut voi niitä kerätä, jos ovat muuten kaiken jo tuhlanneet. Ei sellaista tilannetta pitäisi tulla, että on tuhlannut kaiken. Pitää varautua. Jos on niin pieni liikevaihto, että voi olla kaksi euroa jäljellä, silloin pystyy myös panemaan pienen määrän sivuun joka kuukausi ja se sitten auttaa.
Mistä ihmeestä niitä pulloja kerätään? En minä muista koska viimeksi olisin nähnyt pullon jossain tienposkessa, korkeintaan niitä pahvikääreitä. Prismassa on penkin vieressä joskus pari energiajuomatölkkiä nuorison jäljiltä, siinä se. Ehkä ne deekut sitten kerää omia ja ryyppykavereidensa pulloja hengenpitimikseen, kuka muu niitä pulloja sellaisia määriä olisi juonut ja jättänyt lojumaan?
Toisilla raha polttelee taskussa. Alkukuusta ostetaan kaikkea kun on rahaa ja loppukuu itketään rahattomuutta.
Ei se ole tuloista kiinni. Itselläni on aina ollut pienet tulot ja olen elänyt niiden mukaan. Ei ole koskaan raha loppunut.
Ehkä ovat tottuneet suurempiin menoihin ja sitten on vaikea sopeutua? Itse olen aina ollut köyhä ja tottunut pihistelyyn niin ei ole päässyt kehittymään kalliita tapoja.
Osalla puhtaasti huono rahankäyttö.
Meillä esim. mies sai juuri viime liksaan isot lomakorvaukset. Maksaa toki meidän vuokran (alle 900€) mutta itse maksan omat puhelin yms. kulut ja ruokaostoksista n. 80% ja lapsen tarvikkeista (muut kuin ruokakulut) käytännössä 100%,
Omat tuloni ovat tällä hetkellä opintotuki, kht ja lapsilisä, nettona yht. noin 700€.
Silti vaan taas mieheltä loppui rahat jo ennen kuun puoliväliä, eikä ollut eka kerta. Talvella suoritin lähiopintoja kampuksella, jolloin lapsen piti olla hetki päivähoidossa ja tein samalla silloin tällöin keikkatyötä. Tuloni olivat silloin n. 500-600€/kk ja tällöinkin kävi usein niin, että mieheltä loppui rahat kesken ja minulta ei.
Ja niin, korostan, että minä ostan meille pääsääntöiset elintarvikkeet, hygieniatuotteet, siivouskamat, lapsen vaatteet, kengät, lelut ja muut tarvittavat.
Itse seuraan hintoja, käyn kirppiksillä ja yritän saada hyvää mahdollisimman halvalla. Mies taas pistää miettimättä haisemaan ja pian ihmettelee tilin tyhjyyttä.
Se on ymmärrettävää, jos on pienet 1300eur/kk nettotulot, kuten mulla:
asuminen: 700
liikkuminen: 200
netti+puhelin: 100
sähkö+vesi: 120
jää ruokaan ja muuhun 180
Asun HSL alueen ulkopuolella. Suunnitelmissa on muutto kaupunkiin, jonka jälkeen hakisin kakkostyön, kun liikkuminen kaupungissa on helpompaa. Vaikka en tiedä muuttuuko tämä kitkuttelu, kaupungissa asuminen on kalliimpaa, mutta ei tämäkään mitään elämää ole vaan pelkkää hengissä pysyttelyä. Suo siellä ja vetelä täällä, mutta aina kannattaa yrittää vaikka iskeekin päätään seinään...
Tuosta pullojen keräilystä, ilmeisesti ne jotka kovin neuvoksi hehkuttaa eivät ole tosissaan alaa yrittäneet!
Asun pienessä kaupungissa. Olen monenakin päivänä ihan tarkoituksella lähtenyt ja kävellyt pikiäkin lenkkejä puistoissa yms.
Joskus on pari-kolme tölkkiä saaliina, on päiviä, että ei yhtään missään. Onnea on jos osuus 40 centi pullo kohdalle, niitä on harvoin. Jos on tölkki maastossa, niin usein on se pantiton kyseessä.
Otaksun, että ainakin täällä on ne vakikeräilijät, jotka tyhjentävät paikat koko ajan. Myös rahanpuutteen koko ajan lisääntyessä myös nekin ihmiset, jotka ennen kulkivat ohi, niin nyt ottavatkin talteen.
Joskus olen ihan tositarpeessa, mutta en millään keksi paikkoja joissa niitä tölkkejä/pulloja olisi eurojen, saati kymppien arvosta, mitä täällä hehkutetaan.
Olkaa hyvät ja antakaa vinkkejä, toivoo se, jolla on useinkin vain muutama euro rahaa.
Monillahan talous on miinuksella koko ajan. Mutta kun on luottokortteja ja luotollisia tilejä, niin hommaa voi pyörittää noinkin.
Vierailija kirjoitti:
Asun HSL alueen ulkopuolella. Suunnitelmissa on muutto kaupunkiin, jonka jälkeen hakisin kakkostyön, kun liikkuminen kaupungissa on helpompaa. Vaikka en tiedä muuttuuko tämä kitkuttelu, kaupungissa asuminen on kalliimpaa, mutta ei tämäkään mitään elämää ole vaan pelkkää hengissä pysyttelyä. Suo siellä ja vetelä täällä, mutta aina kannattaa yrittää vaikka iskeekin päätään seinään...
Miten sinulla on noin kallis netti ja puhelin? Kilpailuta, pääset vähintäänkin puolet halvemmalla.
Ja mikä asumismuoto sinulla on jos asut vuokralla, mutta sähkö- ja vesikustannukset joka kuukausi 120€?
no jos on rahaa 2800€/kkm jostakiinteät asumiskulut 1200€.
Ruokaa yms. hankittava 2aikuiselle ja 2 lapselle (jotka 15 ja 13) niin tiukkaa tekee.
Lisäks tietty bensat, laskut jne
Vierailija kirjoitti:
Netti ja puhelin 100€/kk?
Sähkö ja vesi 120€/kk?!?
Helposti esim. näin: tienasin kesällä nettona noin 5000 €, josta piti tietysti silloin jo maksaa vuokraa, ruokaa ja bussilippu. Jäi syksyä varten noin 1500 €. Täytyi ostaa läppäri ja muita tarvikkeita opintoja varten, ylioppilaskunnan jäsenmaksu opiskelijakortin saamiseksi, joitakin vaatteita sekä maksaa takuuvuokra ja ostaa taas bussilippu. Jäljelle jäi noin 400 €. Opintotuki on 480 €/kk. Jos pääsee taas töihin kesäkuusta alkaen, syyskuusta toukokuuhun on elettävä noin 520 €/kk, josta vuokraan yms. menee noin 280 €/kk (asun solussa). Kaikkeen muuhun jää siis noin 240 €/kk, jonka siis pitäisi kattaa vähintään ruuat, lääkkeet, pesuaineet, liittymä, kevään bussilippu ja yllättävät menot. Todellakin pari viimeistä päivää tilillä oli yleensä aina korkeintaan pari euroa, vaikka kuinka kokkasi itse kotona ruuat ja jätti kaikki kaljakemut välistä.
Pinnaa kiristää jo valmiiksi, kun joku tulee kuitenkin kohta kertomaan, miten opintolaina on keksitty. Miksi työttömänä kotona makaamalla saa ihan ilmaista rahaa, jota ei tarvitse palauttaa mutta kun yrittää tehdä itsensä ja yhteiskunnan eteen jotain ja opiskelee täyden työviikon verran, on käytännössä pakko ottaa lainaa selviytyäkseen elossa? Lisäksi tukea joutuu vielä palauttamaan, jos ihmeen kaupalla saisikin vakituisen työpaikan kevään jälkeen ja tienaisi huikeat 2000 €/kk. Vaikka olisin opintolainaa nostanutkin, se olisi tehnyt vuokran jälkeen käytettävissä olevasta rahamäärästäni huikeat 540 €/kk, jolla en olisi kuitenkaan saanut yhtään mitään turhanpäiväisiä huvituksia tai vierailua vanhempien luona, koska olisin ostanut sillä parempaa ja terveellisempää ruokaa, ja yrittänyt vähän säästää vaikka ASP-tilille.
Kaikilla ei ole töitä. Ja vaikka olisikin, niin pk-seudulla asumiskustannukset ovat niin korkeat, että matalapalkkainen sinkku saa kyllä olla ihan joka kuukausi vyötä kiristämässä, että rahat riittää kaikkeen tarpeelliseen. Ei siihen enää kovinkaan suurta yllättävää menoa tartte, niin helposti heilahtaa jopa miinuksen puolelle.
Ajatellaan että pistät vaikka sen kympin kuussa syrjään pahan päivän varalle. Sitten kissasi saa korvatulehduksen ja se pitää käyttää lääkärissä. Kun palaat kissasi kanssa lääkäristä kotiin, huomaat, että kymmenen kuukauden säästöt menivät siinä. Ja jollei säästössä ollut vielä niin paljon, niin sitten pitää vaan käyttää niitä omia ruokarahojaan.
Pienten summien kuukausittainen säästäminen ei ole mikään takuu pärjäämisestä, koska yllättävän menon osuessa kohdalle, ne säästöt hujahtavat hetkessä jos edes riittävätkään, ja sitten joutuu taas aloittamaan alusta. Toisaalta pienituloisella ei välttämättä ole yksinkertaisti varaa säästää sitä kymppiä enempää. Säästämisestä on olemassa vanha sananlasku: "Pienistä puroista kasvaa iso virta." Tämä pitää paikkansa vain silloin, kun säästöjä ei tarvitse käyttää yllättäviin menoihin. Ja harva pienituloinen on taloudellisesti niin hyvässä asemassa että tämä onnistuisi.
Mulla on ollut monta syytä ko. tilanteeseen. Olin tupakoivan opiskelijaperheen ainoa palkansaaja, sen jälkeen eronnut, tupakoiva, osa-aikatyössä ollut yksinhuoltaja. Sitten päätoiminen opiskelija (ei enää rahaa tupakointiin), sitten ensin työtön ja sen jälkeen työmatkakuluihin kaiken ylimääräisen laittanut autovelkainen, Nyt viimeksi Kelan sairauspäivärahalla, mutta asunto- ja autovelkainen.
En ole koskaan vielä ollut tilanteessa, että joku toinen jakaisi esim. asumismenoja, vaan yksin on pitänyt laittaa joka penni käyttöön. Nytkin on tilanne, että välttämättömiä maksuja on enemmän kuin tuloja, koska tuo päiväraha on niin pieni. Toimeentulotukea en saa, koska auto-ym. maksut ovat ns "vapaaehtoisia", enkä haluaisi niistä tämän tilapäisen sairausasian takia luopua. Siispä elän "rahatta" maksupäiviä ja eriä siirrellen. Kaikkeen ei ole varaa. Ehkäpä eläkkeellä helpottaa.. tosin asuntolaina jatkuu vielä vuosia eläköitymisen jälkeen.
Viisaus ei asu meissä + lähes koko aikuisiän kestäneet pätkätyöt, pitkät työttömyysjaksot ja paikkakunta jolla asun on ollut duuniton jo ennen kautta Mauno Koiviston sisältää kaikki lähialueetkin ainakin sadankilometrin säteellä mihin tahansa.
Ja varmaan tuli huono ammatti aikanaan, mutta mitäs siitä sillä SHIT HAPPENS !
Denatkin saavat muuten kaljarahaa keräämällä pulloja. Kas kun eivät muut voi niitä kerätä, jos ovat muuten kaiken jo tuhlanneet. Ei sellaista tilannetta pitäisi tulla, että on tuhlannut kaiken. Pitää varautua. Jos on niin pieni liikevaihto, että voi olla kaksi euroa jäljellä, silloin pystyy myös panemaan pienen määrän sivuun joka kuukausi ja se sitten auttaa.