Asiakaspalvelutyöntekijöiden teennäisyys
Itse en ymmärrä miksi erilaisissa asiakaspalvelutöissä työskentelevät ihmiset ovat usein teennäisiä.
Esim. Käyn yhdellä salilla, niin siinä vastaanottotiskillä on aina työntekijä joka sanoo aina todella teennäisesti että: "HEI!" ja siihen päälle vielä semmoinen tekohymy. Välillä meinaa pokka pettää, kun ne on niin teennäisiä.
Joskus monta vuotta sitten työskentelin Prisman kassalla. Ja minulle opetettiin sitten kassatyöskentelyä. Siinä sitten reippaana poikana olin ihan oma itseni ja pamautin kassalle tulevalle papparaiselle, että "moikka". Kun papparainen oli poistunut, minua ohjeistanut 30 vuotta työtä tehnyt kassatyöntekijä sanoi asiantuntevasti: " Hei kuule, vanhoille ihmisille sanotaan aina hyvää huomenta tai hyvää päivää ja voit vielä hymyillä lopuksi ja toivottaa hyvää päivänjatkoa. " En ymmärrä miksi kassallakin pitää ruveta esittämään jotain asiakaspalvelurobottia. Miksei siinä voi olla ihan rentona ja omana itsenään.
Kommentit (22)
Hei, ja hymy päälle. Todella teennäistä. Aito ei hymyile eikä tervehdi, kyllä niin on.
Työ on työtä. Omana itsenään voi sitten olla vapaa-ajallaan.
Minulle saa sanoa moikka vaikka mummoikäinen olenkin. Nuoret on kivoja ja en mitään teitittelyä kyllä kaipaa. Eikä tarvi suupielet olla korvissa eikä maireasti hymyillä. Ihan omana "moikkana" voi olla, kiva jos jotain juttelee, eikä ole halveksiva, vaan sellainen aito lämmin ihminen. Vanhemmat asiakaspalvelijat, varsinkin naiset, on usein tosi tekopirteitä kun eivät sitä varmaan muuten jaksaisi enää. Tunnen montakin tällaista ja itseäkin se ahdistaa, vaikka vanhahko olen minäkin.
Missä liikkeissä nykypäivänä sitten saa hyvää ja luontevaa asiakaspalvelua?
Samaa mieltä. Itse olen asiakaspalvelussa, mutta olen normaali. Ei edes irtoa semmoinen teennäinen mukapirtsakka tykitys. Enkä edes aio yrittää.
Olin marketissa kassa hymyili tervehti ja katsoi silmiin. Lopuksi sanoi kiitos, hei ja hyvää päivän jatkoa. Kerkesin jo ilahtua ystävällistä palvelua, kunnes tavaroita pakatessani seuraava asiakas sai samoin ääänen painoin saman litanian. Ulkoa opittua ja käskettyä sanan helinää . Pelkkä hei riittäisi, sekin aitona.
Se on tavallaan rooli, jolla vedetään työpäivä läpi. Jos olisin perusilmeellä niin varmasti tulis valituksia tympeästä palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Kun ne papparaiset ei aina tykkää sinuttelusta, liian tuttavallisesta tavasta puhua.
Voi kyllä ne papparaiset ja mummoraiset just tykkäävätkin :) Olen itsekin 65v ja tykkään juurikin nuorten mutkattomasta moikkaamisesta ja juttelusta.Marketissa valitsen nuoren kassahenkilön kassan.Itse olen hoitotyössäni kokenut miten teitittelystä ei pidetä (potilaat/asiakkaat) vaan mutkattomasta sinuttelusta.Emme me vanhat sentään mitään muumioita olla vaan reippaita senioreita =D
Mä tykkään, että asiakaspalvelutyöntekijät ovat aitoja ja kohteliaita.
Jos kohtaa kymmeniä asiakkaita päivässä, viisi päivää viikossa, ei todellakaan pysty olemaan "aito" jokaikisen kohdalla. Kokeilkaapa itse.
Kohtelias ihminen on aito ollessaan kohtelias.
Mulkku on mulkku. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Kohtelias ihminen on aito ollessaan kohtelias.
Mulkku on mulkku. Siinäpä se.
Höpö höpö. Ne mulkutkin asiakaspalvelijat osaavat näytellä kohteliasta olematta kohteliaita kuitenkaan aidosti.
Riippuu ihmisestä, onko hymyily luontaista vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos kohtaa kymmeniä asiakkaita päivässä, viisi päivää viikossa, ei todellakaan pysty olemaan "aito" jokaikisen kohdalla. Kokeilkaapa itse.
Onnistuu oikein helposti, ellei tietty satu olemaan luonnostaan mulkku jolla on joku pakonomainen tarve olla kusipää jolloin menisi työ jos olisi aito itsensä...
Käypä kattoon pari viikkoa vaikka Losin kulmilla ihmisten smalltalkia.
Sepä se on todellista.
Asiallinen palvelu on miulle ok, et asiat vaan hoituu.
Heh, olin harjoittelussa eräässä yksityissairaalassa Suomessa, ja asiakaspalvelu on heillä kuulemma ihan ykkösasia. Minulle painotettiin kuinka tärkeää on, että asiakasta ei 'ylipalvella'. Tulkitsin asian niin, että aito ystävällisyys ei ole toivottua, mutta juuri tuollainen formaalinen teeskentelyltä vaikuttava ja ehdottoman persoonaton palveluasenne on se, mihin pyritään.
Kun ne papparaiset ei aina tykkää sinuttelusta, liian tuttavallisesta tavasta puhua.