Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenkiintoinen Te-toimiston virkailija. Ei totisesti ainakaan työtä tyrkyttänyt

Vierailija
20.07.2017 |

Olin eilen yhteydessä puhelimitse virkailijaan ja kävi läpi minulle sopivia työpaikkoja.

Miltei joka työpaikan kohdalla sanoi, ennen kuin ehdin itse edes henkeä vetää, että tämä tuskin sopii sinulle :)

Päätteli esim. että en voi käyttää työmatkaa yli puolta tuntia, koska "ei itse lähtisi koskaan ramppaamaan sellaista matkaa". Olin vain esittänyt toivomuksen, ettei työmatka olisi aivan kohtuuton. Muutenkin olin joko ali- tai ylikoulutettu erinäisiin hommiin. Assistentin hommat liian iisejä ja varsinaiset toimijan tehtävät liian vaativiva.

Huvittavinta oli, että puhua pulputti sellaisella vauhdilla kuin puhelinmyyjä olisi ollut kyseessä. En ehtinyt sanoa mitään, kun jo siirtyi seuraavaan ilmoitukseen.

Lopputulemana kuitenkin, että lähettää tiedot muutamista paikoista. Tässäkin kohden korosti, ettei lähetä niitä työtarjouksina, jotka velvoittavat hakemaan paikkaa. Ihan vain tulostaa ja "kiva jos jotain näistä haet, mutta mikään pakko ei ole".

Onko muilla tämän tyyppisiä kokemuksia? Olin totisesti äimän käkenä. Ja toisin kuin ehkä jotkut muut, haluan todella töihin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän erilainen tilanne, kun en ole täysin työkykyinen ja viimeksi olen ollut työkokeilussa, jossa selvitettiin työssä jaksamistani. Kun työkokeilun loppuessa soitin vastuuvirkailijalleni, hän ei edes ehdottanut mitään työpaikkaa, vaan sanoi: Mieti omaa vointiasi ja lepäile.

Aiemmin minulla oli virkailija, jolla tuntui olevan kovasti sisäpiiritietoa avoinna olevista paikoista, ja kun hän haki mahdollisesti minulle sopivia paikkoja, hän sanoi useimmista esim. "en ymmärrä miksi nuo ovat laittaneet paikan auki, kun eivät kuitenkaan saa siihen rahoitusta" tai "nuo haluavat jonkun vastavalmistuneen, eivät ne ota sinua".

Vierailija
2/7 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni jäi vastikään työttömäksi määräaikaisesta, liki neljä vuotta kestäneestä (äitiysloman ja hoitovapaan sijaisuus) työsuhteesta ja joutui tietysti TE-toimiston juttusille. Miehen ala on hyvin marginaalinen, avoimia vakituisia työpaikkoja on vuosittain koko Suomen alueella tarjolla alle kymmenen. Suurin osa alan työntekijöistä tekee pätkätöitä, näin miehenikin, ja nyt oltuaan pitkään kokopäivätyössä hänelle syntyi ensimmäistä kertaa oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan, mistä syystä hän tarvitsi lausunnon TE-keskukselta.

Ihmettelen, mihin pakollisia käyntejä TE-keskuksessa tarvitaan. Mieheni tietää varmasti virkailijaa paremmin, millaista (täydennys)koulutusta hänen alansa edellyttää ja miten alan työpaikkoja haetaan. Kun ei muuta keksinyt, virkailija ehdotti miehelle kaiken maailman työhakemusten kirjoittamispajoja. Mies on päässyt poikkeuksetta haastatteluun paikkoja hakiessaan, mutta toistaiseksi tämän työttömyyskauden aikana ei ole tärpännyt.

Ymmärrän, että on niitä, jotka ohjausta tarvitsevat, mutta miksi samoja kursseja ja nettisivuja tyrkytetään niillekin, jotka tietävät, miten töitä haetaan ja miten työhakemus kirjoitetaan? Ihan kuin vaativan koulutuksen hankkinut, oman alansa tarkoin tunteva ammattilainen muuttuisi avuttomaksi pikkuvauvaksi työttömäksi jäädessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni jäi vastikään työttömäksi määräaikaisesta, liki neljä vuotta kestäneestä (äitiysloman ja hoitovapaan sijaisuus) työsuhteesta ja joutui tietysti TE-toimiston juttusille. Miehen ala on hyvin marginaalinen, avoimia vakituisia työpaikkoja on vuosittain koko Suomen alueella tarjolla alle kymmenen. Suurin osa alan työntekijöistä tekee pätkätöitä, näin miehenikin, ja nyt oltuaan pitkään kokopäivätyössä hänelle syntyi ensimmäistä kertaa oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan, mistä syystä hän tarvitsi lausunnon TE-keskukselta.

Ihmettelen, mihin pakollisia käyntejä TE-keskuksessa tarvitaan. Mieheni tietää varmasti virkailijaa paremmin, millaista (täydennys)koulutusta hänen alansa edellyttää ja miten alan työpaikkoja haetaan. Kun ei muuta keksinyt, virkailija ehdotti miehelle kaiken maailman työhakemusten kirjoittamispajoja. Mies on päässyt poikkeuksetta haastatteluun paikkoja hakiessaan, mutta toistaiseksi tämän työttömyyskauden aikana ei ole tärpännyt.

Ymmärrän, että on niitä, jotka ohjausta tarvitsevat, mutta miksi samoja kursseja ja nettisivuja tyrkytetään niillekin, jotka tietävät, miten töitä haetaan ja miten työhakemus kirjoitetaan? Ihan kuin vaativan koulutuksen hankkinut, oman alansa tarkoin tunteva ammattilainen muuttuisi avuttomaksi pikkuvauvaksi työttömäksi jäädessään.

Tämähän se on se asenne systeemin rattaissa. Heti kun onnistuu tipahtamaan työttömäksi vastoin omaa syytään, muuttuu systeemin silmissä liki vajaakuntoiseksi mielenterveyspotilaaksi jonka aloitekyky, taidot ja käytännössä koko entinen työhistoria nollautuu.

Vierailija
4/7 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi viimeksi työkkärin työntekijä että en todennäköisesti enää saa työkokeiluun mennä (ettei hän anna lupaa), kun sanoin että olen miettinyt että syksyllä voisin mennä jos en oikeita töitä löydä :D Haluaa ilmeisesti että mieluummin istun kotona?

Ihan mielelläni menisin edes työkokeiluun kun on tässä useampi välivuosi ollut lukion jälkeen ja töitä ei kamalasti tarjolla ole, työkokeilussa olen kerran ollut aikaisemmin 6 kuukautta eli mitään estettä ei sinänsä ole. 

Vierailija
5/7 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti myös tänään ihan mielenkiintoinen virkailija :D

Sanoi, että lähiaikoina on te-toimistojen tavoitteena lähettää kutsuja infoihin/turhiin kursseihin ja jos mulle tällainen lähetään, pitää tähän soittaneeseen virkailijaan ottaa yhteyttä, että turhuus perutaan mun kohdalla. Perusteluja ei antanut, mutta puheesti ymmärsin, että mua on turha ajantappokursseille laittaa.

Vierailija
6/7 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän on oikea unelmien työkkäritäti.

Vierailija
7/7 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinähän on oikea unelmien työkkäritäti.

On muuten mies :)

Tulivat nyt postissa nämä paikat eli haen näitä. Pari todella kiinnostavaa, mutta mikä tahansa kelpaa. 

Kun nyt jotain saisi. Mulla alkaa mielenterveys pettää. Kauhulla ajattelen talvea. Viime talvi meni työttömänä, mutta oli edes abi kotona ja koira. 

Nyt on koira edesmennyt ja tyttö muuttanut poikaystävänsä kanssa omilleen. Jotain on pakko löytyä työkykyiselle ja työhaluiselle ihmiselle Helsingissä... Pitäkää peukkuja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä