Toinen itsetehty pizza meni juuri uuniin!
Kyselin täältä vinkkiä hyvään pizzapohjaan tässä muutama päivä sitten, ja mitään mitään vastausta ei tullut. Säästösyistä kokeilin leivinjauheella, mutta siitä ei tullut hyvää pohjaa. Nyt kokeilen hiivalla, ja pitäisi tulla parempaa. Täytteenä on jauhelihaa, tomaattia ja juustoa päälle. Pitää nimittäin päästä eroon tomaateistani, joita hamstrasin melkoisen kasan kun niitä sai vielä alle eurolla kilo. Nyt hinta on lähes tuplaantunut tomaateissa, joten kannatti.
T. Lidl-mies.
Kommentit (13)
2,5dl vehnäjauhoja, 5dlvettä, ripaus hiivaa ja suolaa. Anna hetki kohota ja levitä taikina öljytyillä käsillä pellille.
Mulla meni just neljäs. Taikina on tehty toissapäivänä. Mielestäni kyllä pitsa on aina hyvää, oli se tehty leivinjauheella, hiivalla tai ilman.
Joo ei hiiva niin kallista ole, mutta tarvitsin sen sämpylöihin. 5 dl vehnäjauhoja ja 2 dl vettä + sulatettua voita tuli taikinaan. Paistolämpötila oli 225 astetta, ja sekin oli vähän liikaa, kun reunat kärähtivät vähän. 300 astetta on liian paljon, aion seuraavan kerran tyytyä 200 asteeseen, saa pohjasta tulla pehmeäkin, ei tarvitse olla rapea. Tästä tuli rapea. Kokeilemalla selviää mikä toimii parhaiten.
T. Lidl-mies.
Tomaateista voi tehdä myös hyvää salsaa, joka säilyy muutaman päivän pidempään. Sitä voi käyttää melkein mihin vaan. Tai tomaattikastiketta tuleviin pitsoihin ja pakastaa. jne.
Aijai kun alkoi tehdä mieli pizzaa...ei vaan oo aineksia enkä pääse enää tänään kauppaan.
Ei näin!
N 1,5 dl vettä per pellillinen. Hiivaa. Jauhoja sopivasti. Suolaa. Sokeria. Oliviöljyä. Nostatus kunnola tai kylmään yön yli.
Leivotaan ja nodtatetaan pohja
Tomaatti, basilika, oliviöljy, valkosipuli, tomaattipyre on kunnon kastike
Mieleiset täytteet. Ei jauhelihaa. Mutta lisää tomaattia käy
Paistetaan n.11 min 257 astetta. 225 on liian vähän!
Vierailija kirjoitti:
Joo ei hiiva niin kallista ole, mutta tarvitsin sen sämpylöihin. 5 dl vehnäjauhoja ja 2 dl vettä + sulatettua voita tuli taikinaan. Paistolämpötila oli 225 astetta, ja sekin oli vähän liikaa, kun reunat kärähtivät vähän. 300 astetta on liian paljon, aion seuraavan kerran tyytyä 200 asteeseen, saa pohjasta tulla pehmeäkin, ei tarvitse olla rapea. Tästä tuli rapea. Kokeilemalla selviää mikä toimii parhaiten.
T. Lidl-mies.
No jos sä teet piirakkaa. Minunkin pitsani käy 300 asteessa, tai mikä se nyt se oikea korkein lämpö tuossa uunissa onkaan.
3
Joo, kyllä tämä muistuttaa enemmänkin jotakin pizzapiirakkaa mitä tein, sen verran paksu siitä tuli. Tosin olen kyllä tätä aina kutsunut pizzaksi, ja pohjakin oli kuitenkin pizzalle tarkoitettu.
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä tämä muistuttaa enemmänkin jotakin pizzapiirakkaa mitä tein, sen verran paksu siitä tuli. Tosin olen kyllä tätä aina kutsunut pizzaksi, ja pohjakin oli kuitenkin pizzalle tarkoitettu.
T. Lidl-mies.
Joo, jos teet paksumpaa pohjaa ja täytettä paljon niin lämpö pitää olla alempi. Meillä useimmiten tuota ihan ohutta.
3
Vierailija kirjoitti:
T. Lidl-mies.
Miten nioin pohja oli pizzalle tarkoitettu?
Säästösyistä? Hiiva maksaa Lidlissä 17 senttiä.
Mun vinkki on kylmäleivonta: taikina jo edellisenä päivänä jääkaappiin. Aika tekee hyvän maun ja oikean sitkon.
Paista kuumassa - oikea pizzauuni on 300 astetta. Jos teet pohjan leivinpaperin päälle, kuumenna pelti uunissa valmiiksi ja vedä päällystetty pizza varovasti kuumalle pellille. Pohja alkaa kypsyä heti eikä jää taikinamaiseksi.