Mitä sinulle tulee mieleen kaupungin vuokra-asunnoista
Kommentit (42)
"Huonomaineisella" alueella huokuu valtava puute ja köyhyys. Alkoholismia, työttömiä, lukuisia lapsia, huostaanottoja, ruosteisia autoja, kurjuutta.
"Paremmilla" alueilla asiat joillain ihan hyvin. Mutta työttömyys ei katso asuinaluetta, siitä valitettavasti kärsii liian moni.
Kysymyksesi, jonka perään et ole osannut laittaa kysymysmerkkiä. Kannattaa aloittaa provoamisen opiskelu aivan alkeista ja käydä kymppiluokka toisen kerran.
Siskoni asui aikoinaan opiskelijamiehensä kanssa Arabianrannassa kaupungin vuokra-asunnossa. Mies kävi kyllä töissä opintojen ohella kuten siskokin teki töitä lasten kotihoidon tuen aikana.
Naapureina oli aivan tavallisia ihmisiä. Tutustuinkin seinän takana asuvaan pariskuntaan, terveydenhoitaja ja postinkantaja.
Totta kai on kaupunginosia, joissa ongelma-aines on vallalla vuokra-asunnoissa. Mutta täällä Helsingissä on varsin rauhallisia kortteleita esim. Viikissä, Talinrannassa, Katajanokalla ym.
Itäpuolesta en oikein tiedä... ei ole yhtään tuttua siellä päin.
Työtä tehneitä ja asiansa hoitavia ihmisiä.
No kyllähän niistä tietty mielikuva tulee, tietenkin. Jo lapsena tiedettiin asuinalueemme kerrostaloista, missä on omistusasuntoja ja mitkä talot ovat kaupungin vuokrataloja. Kyllä sen eron näki jo, kun tuli rappukäytävään. Vuokrataloissa saattoi olla töherretyt seinät ja joku oli voinut pissata rappuun, ainakin hajusta päätellen. Omistusasuntojen taloissa taas raput olivat siistejä, hiljaisia (koska ihmiset olivat töissä päivällä, eivätkä illallakaan metelöineet, pianon soittoa tms. saattoi kuulua) ja niissä oli toisinaan kasveja tai muuta viihtyvyyttä lisäävää. Nämä muistot ovat siis pk-seudulta rauhallisesta lähiöstä 80-90-luvulta.
Ihmiset asuvat kaupungin vuokra-asunnoisssa monista eri syistä ja joukossa on varmasti paljon "kunnollista", pienituloista väkeä. Ikävä kyllä se toinen joukko - päihteiden väärinkäyttäjät, elämäntapatyöttömät yms. - määrittävät mielessäni edelleen aika pitkälle mielikuvan noista asunnoista. En muuttaisi itse, ellen olisi äärimmäisessä taloudellisessa ahdingossa, eikä mitään muita vaihtoehtoja olisi.
Kotini Kontulassa. Koskaan en ole pelännyt.
Haet tietysti, että tulee mieleen syrjäytyneet: sekakäyttäjät, rikolliset ym, työttömät mt-ongelmaiset. Ja köyhät isolla KOOLLA.
Mutta ei!
Kaupungin vuokra-asuntotaloissa puututaan häirikkökäyttäytymiseen kyllä. Jos ei ihan samalla antaumuksella kuin Ullanlinnan miljoonakämpissä, niin ei kuitenkaan näissäkään kauan asu naapurustoa pilaava räyhääjä.
Ja sekin saattaa johtua rennommasta elämänasenteesta. Joka parveketupakoinnista ei tehdä rikosilmoitusta.
Asuin aikoinaan juuri Ullanlinnassa, nyt kaupungin vuokra-asunnossa Kumpulassa.
Ja voitte vain arvata kummassa viihdyn paremmin :) Niin paljon kivempaa porukkaa on täällä!
Manneja, tupakantumppeja, maahanmuuttajia, rikki potkittuja ovia.. Yhtä kaupungin asuntoa kävin katsomassa, kun lopetin opiskelun. Totesin, ettei ole minua varten.
Edullisin asumismuoto, jota tulisi olla lisää ja nimenomaan työssäkäyvile pienituloisille.
Valitettavasti sekä nykyinen että useampi edeltänyt hallitus on halunnut antaa asumistulot yksityisille kiinteistösijoitusyhtiöille ja rahastoille, mistä syystä vuokrat ovat nousseet pilviin.
Ongelmaihmistenkin on asuttava jossain ja koska kunnat ovat tavallaan heistä vastuussa, asutetaan heidät kuntien omistamiin asuntoihin. Tämä taas aiheuttaa ongelmia ja ikävyyksiä niille kunnollisille asukkaille, joita on valtaosa.
Asuisin ihan mielelläni kaupunginasunnossa. Lapsuuteni vietinkin sellaisessa. Kaikkii naapurit olivat työssäkäyviä, eikä alkoholi ollut ongelma kuin joillekin ja sekin vain viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän niistä tietty mielikuva tulee, tietenkin. Jo lapsena tiedettiin asuinalueemme kerrostaloista, missä on omistusasuntoja ja mitkä talot ovat kaupungin vuokrataloja. Kyllä sen eron näki jo, kun tuli rappukäytävään. Vuokrataloissa saattoi olla töherretyt seinät ja joku oli voinut pissata rappuun, ainakin hajusta päätellen. Omistusasuntojen taloissa taas raput olivat siistejä, hiljaisia (koska ihmiset olivat töissä päivällä, eivätkä illallakaan metelöineet, pianon soittoa tms. saattoi kuulua) ja niissä oli toisinaan kasveja tai muuta viihtyvyyttä lisäävää. Nämä muistot ovat siis pk-seudulta rauhallisesta lähiöstä 80-90-luvulta.
Ihmiset asuvat kaupungin vuokra-asunnoisssa monista eri syistä ja joukossa on varmasti paljon "kunnollista", pienituloista väkeä. Ikävä kyllä se toinen joukko - päihteiden väärinkäyttäjät, elämäntapatyöttömät yms. - määrittävät mielessäni edelleen aika pitkälle mielikuvan noista asunnoista. En muuttaisi itse, ellen olisi äärimmäisessä taloudellisessa ahdingossa, eikä mitään muita vaihtoehtoja olisi.
Mistä lapsena edes olisit tiennyt käsitteen "kaupungin vuokra-asunto"?
Kyllä sinua on valistaneet vanhempasi. Itse olisit mahdollisesti todennut vain taloissa jotain erilaisuutta.
Heikompaa ainesta, epäakateemisia, elämänkoululaisia, päihde- ja mt-ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Manneja, tupakantumppeja, maahanmuuttajia, rikki potkittuja ovia.. Yhtä kaupungin asuntoa kävin katsomassa, kun lopetin opiskelun. Totesin, ettei ole minua varten.
Sulla on käynyt tosi huono tsägä.
Kaupungin asunnoissa on se vika, että häätöjen jälkeen se ongelmasakki pakkautuu loppujen lopuksi samaan taloon. Kukaan ei enää valita mistään.
Valtaosassa kaupungin vuokrataloja (ainakin täällä stadissa) on todella asiallinen ilmapiiri.
Kieltämättä herää negatiiviset vibat.
Kun saa häiriökäyttäytymisen takia häädön kaupungin vuokratalosta, niin varsinkin jos on lapsia, on pakko osoittaa toinen.
Tämä johtaa siihen, että ne kaikki ongelmatapaukset ovat samassa talossa ja asuinalueella.
On todella siistejä alueita ja sitten on näitä, missä mannet rassailevat autojaan tyhjäkäynnillä vuorokauden ympri, yh heiluu seitsemän lapsensa kanssa siideripullo kourassa ja maahanmuuttajat mölyävät kattiloineen aamuyötä myöten.
Jos on tarkoitus leimata vuokra-asujat joksikin pohjasakaksi, niin ei onnistunu. Itse olen aina asunut omistusasunnossa paitsi nuoruudessa muutaman vuoden vuokrallakin omistusasuntotalossa. Minun tuntemani kaupungin vuokra-asunnoissa asuvat tai asuneet ovat ihan kaikenlaisia ihmisiä, suurin osa tutuistani on aina ollut töissä ja ihan hyvin menestyneitä. Toki niitä syrjäytyneitäkin on ja pieni määrä heitä leimaa sitten koko lähiön kuten esim Kontulalle on käynyt. Siellä on myös omistusasuntoja enemmän kuin vuokrataloja sekä omakotitaloja.
Asun Itä-Hgissä (en Kontulassa) ja tietämättömille tiedoksi, että tämä on hieno merellinen alue kivoine erilaisine asuinalueineen. Vietän itse melko keskiluokkaista elämää enkä henkilökohtaisesti tunne mitään nistejä tai rikollisia ym.
Koti ja ihminen.