Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Länsi-Suomalaisten ja Itä-Suomalaisten erot

Vierailija
18.07.2017 |

Omia näkemyksiä?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lännestä, mies idästä.

Miehen suvussa ollaan nimenomaan kyräileviä. Puhkikateellisia. Työtä vieroksutaan viimeiseen asti ja työteliäitä mollataan. Kaikkein pahinta on se epäsiisteys. Tavarat tippuu niille sijoilleen, pihoja ei kunnosteta, kodit likaisia ja tahmeita.

Ja tämähän tarkoittaa, että kaikki itäsuomalaiset ovat samanlaisia kuin miehesi harvinaisen epäsiistit sukulaiset.

Vierailija
42/65 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vaan Länsi-Suomessa ovat pidempiä, timmikuntoisempia ja terveempiä kun vähälännät ja paksut itä-suomalaiset joilla on suonet tukkeessa jo nelikypäsenä. Länsi-suomalaisten hampaatkin ovat paremmat kun itisten "Turhapuro"legot.

Länsiosissa maata vaikuttaa menestyminen, puhdas ja terve läntisyys ja ruotsalaisuuden vaikutteet, kun taas idässä ja kaakossa osin maata haisee sanalla sanoen R**sä. Kaikki on rempallaan, niin ympäristö kun ihmisetkin. Mihinkään ei uksota eikä mitään huvita yrittää, sen sijaan veetuillaan ja irvistellään. Kykitään tyytyväisinä p**kan keskellä. Itä/kaakon amisnuorista nyt ei voi edes painokelpoisesti sanoa mitään.

Tässä juuri luimme ne kaikki paikkansapitämättömät kliseet itä-ja länsisuomalaisista.

Myös itäsuomalaisten sukulaisuus venäläisiin on aivan käsittämätön harhaluulo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen suvussa ollaan nimenomaan kyräileviä. Puhkikateellisia. Työtä vieroksutaan viimeiseen asti ja työteliäitä mollataan. Kaikkein pahinta on se epäsiisteys. Tavarat tippuu niille sijoilleen, pihoja ei kunnosteta, kodit likaisia ja tahmeita.

Tule itään niin näet että töitä tehdään kovasti, vastuuta otetaan. Löytyy huumoria ja välittämistä päinvastoin kuin teillä siellä.

Vierailija
44/65 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä rasistista, kliseistä paskaa enää vuonna 2022. Jookos?

Vierailija
45/65 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksa tätä itäsuomalaista "sosiaalisuutta". Hirveetä tyhjänjauhantaa ja usein pelkästään omista asioista puhumista. Itäsuomalaisilla on ehkä vieraanvarainen maine, mutta todellisuudessa ne on helvetin sisäänpäin lämpiävää porukkaa.

Ja tuo epäsiisteys ja sinne päin tekeminen pitää niin paikkansa, varmaan itänaapurin vaikutteita.

Itänaapurin vaikutteita?

Itänaapuri on tiukasti vartioidun rajan takana ihan samalla lailla niin Itä-kuin Länsi-Suomeenkin nähden. .Ei sieltä mitään vaikutteita tule mihinkään päin Suomea.

Ei myöskään geneettisiä vaikutteita kuin aivan harvassa tapauksessa, jos nyt jollain yksittäisellä on joku venäläinen esi-isä. Niitähän löytyy myös länsisuomalaisilta.

Vierailija
46/65 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsisuomalaiset ovat enemmän skandinaavisen näköisiä, pitkiä ja vaaleita. Tämän osoittaa jo toki jo geenikartatkin.

Karjalaisten muutto Länsi-Suomeen ollut muuten yksi suurimmista geenien siirroista 1900-luvun Euroopassa. Moni karjalainen pariutui paikallisen kanssa.

Ja monella karjalaisella on esi-isiä Länsi- ja Keski-Euroopasta, tämä on tullut monelle sukututkijalle yllätyksenä.

Varsinkin ortodoksikarjalaisilla näitä on.

Vierailija
47/65 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-suomalaiset miehet ovat lyhyitä joten 170 cm pitkä nainen on heille liian pitkä.

Vierailija
48/65 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-suomalaiset miehet ovat lyhyitä joten 170 cm pitkä nainen on heille liian pitkä.

Naiset eivät etsi mies seuraa Itä-Suomesta eikä Pohjois-Suomesta, koska ovat noille miehille liian pitkiä.

Vierailija
49/65 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itäsuomalaiset on laiskoja, epäsiistejä ja epärehellisiä.

"Isäntien" ominaisuuksia.

Esim. naapurin tien käyttämien, susien ampuminen, koiran pitäminen irti milloin lystää yms.

Vierailija
50/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta!

Vierailija
51/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä puhetyyli ja murre, siinäpä se. Ja se riippuu kasvuympäristöstä. Muuten ei ole juurikaan eroja, ihan turha yrittää pitää yllä jotain satuja vaikkapa itäsuomalaisten sosiaalisuudesta ja länsisuomalaisten pidättyväisyydestä tai muistakaan keksityistä eroista.

Vierailija
52/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää aina tehdä tällaisia hallitse ja hajoita aloituksia? Ihmiset vihaamaan toisiaan? Mikä teitä vaivaa?

Vierailija
53/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän meidän heimot ole jo niin sekoittuneita ettei voida juurikaan määritellä kuka on mistäkin alkuperäisesti ja siten menetetty moinen heimoidentiteetti.

Vierailija
54/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsisuomalaiset ovat ilkeitä, itäsuomalaiset iloisia ja avarakatseisia.

Kuvaavaa oli, kun menin Turussa hotelliin, niin vastaanottovirkailija toljotti mua kuin halpaa makkaraa. Ei edes tervehtinyt. Kaduilla humalaiset haistattelivat. Eli ihan samanlaista kuin täällä kotikaupungissani Oulussa. Täälläkään ei asiakaspalvelijat yleensä tervehdi ja päihdeongelmaisia on kaikkialla. Työpaikoilla ja noilla uusilla okt-alueilla on kummallista kyräilyä ja materialla kilpailua.

Itä-Suomessa mm. Kuopiossa ja Lappeenrannassa hotellissa sekä joka paikassa oikein letkeän iloisesti tervehditään ja pidetään small talkia yllä. Nauru raikaa kaikkialla. Luulen, että tähän vaikuttaa luonto. Länsi-Suomihan on todella ankeaa seutua.

Vierailija
55/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsisuomalaiset ovat ilkeitä, itäsuomalaiset iloisia ja avarakatseisia.

Kuvaavaa oli, kun menin Turussa hotelliin, niin vastaanottovirkailija toljotti mua kuin halpaa makkaraa. Ei edes tervehtinyt. Kaduilla humalaiset haistattelivat. Eli ihan samanlaista kuin täällä kotikaupungissani Oulussa. Täälläkään ei asiakaspalvelijat yleensä tervehdi ja päihdeongelmaisia on kaikkialla. Työpaikoilla ja noilla uusilla okt-alueilla on kummallista kyräilyä ja materialla kilpailua.

Itä-Suomessa mm. Kuopiossa ja Lappeenrannassa hotellissa sekä joka paikassa oikein letkeän iloisesti tervehditään ja pidetään small talkia yllä. Nauru raikaa kaikkialla. Luulen, että tähän vaikuttaa luonto. Länsi-Suomihan on todella ankeaa seutua.

Lapissakin ihmiset ovat iloisempia mitä Pohjanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Vaikka Lapissa on puolet vuodesta pimeää, niin varmasti luonnolla on vaikutus ihmisten mielialaan. Jos siellä oltaisiin samanlaisia jurottajia kuin lännessä, niin ei siellä matkailuelinkeino kukoistaisi.

Vierailija
56/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäsuomalaisella nurteella on  vaikeampi olla töykeä samoin Tampereen murteella. Ovat rentoja murteita.

Mun turun murre sopii töhkeyteen. On lyhyttä ja napakkaa. 

Tosin murteella ei enää paljoa puhuta. 

Vierailija
57/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset on aivan kamalia kieroja vätyksiä, vaikka kuvittelevat olevansa mukavia ja lupsakoita. Muiden itäsuomalaisten kanssa kyllä pärjää, mutta savolaiset on niin outoja, ettei yhteiselo onnistu mitenkään.

Vierailija
58/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi suomessa on luottotiedot kunnossa, Idässä ei.

Vierailija
59/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä itä-länsi stereotypioita. 

Minulta ei juuta eikä jaata.

Rikoksèen syyllistynyt on lain edessä 

tasan samassa asemassa 

> ilmansuunnista viis. Ihmisiä olemme.

E

Vierailija
60/65 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vinhalla tavalla totta. Olen kotoisin Länsi-Suomesta, mutta asunut Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Karjalassa.

Itäsuomalaisia on kahta sarjaa - tai heillä on kaksi toimintamoodia: ensimmäinen vaihtoehto on tuo (ainakin P-Karjalassa kohtaamani), eli jossakin määrin kateellinen ja kyräilevä, mutta ennen kaikkea umpilaiska, epäsiisti ja täysin aikaansaamaton uuninpankollamakaaja. Tutustuin muutamiin tällaisiin, ja heidän elämänkuvansa tuntui perustuvan aina jonkin asian odotteluun, ja odotusaikana jonninjoutavien asioiden suussa ja mielessä pyörittelyyn - ja tämä saattaa kääntyä nopeasti kateellisuuteen ja katkeruuteen. 

Ymmärrän, että tämä asenne on ollut tarpeen joskus 1800-luvulla, kun on pitänyt vetäytyä pitkiksi talvipäiviksi savupirttiin makaamaan ja odottamaan kevättä, kuluttamaan mahdollisimman vähän. 

Nykyisin vaan ei ole eikä tule sitä kevättä ja kaskeamiskautta, koska Kelalta elanto tulee helpommin kuin kiviseltä kaskimaalta. Nykytodellisuus vaan ilmeisesti on jatkuva tukien, rahapäivien tai eläkkeiden maksun odottamista.

Toinen sarja itäsuomalaisia on sitten ne korvenraatajat, jotka tekevät hullun lailla töitä, ja minne he menevät, niin metsää kaatuu, tanner tömisee, salvotaan kelohirsisauna ihan muun työn ohessa, kalastetaan järvestä kalat, revitään pellosta perunat, huudatetaan moottorisahaa ja sirkkeliä, riehutaan työmaalla kuin hullu, ja jälki on usein hieman karkeaa ja viimeistelemätöntä. Rakennetaan rakennelmia ja erilaisia katoksia ikään kuin sinne tänne roiskimalla, korjataan pirtin katto lopulta repimällä koko tönö alkutekijöihinsä, ostetaan halvalla huono auto, ja korjataan sitä viikkokausia, ja sitten kesäiltana ajetaan kaasu pohjassa siihen asti, kunnes auto on taas siinä kunnossa, että sitä on korjattava viikkokaudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi