Kuinkahan paljon juuri 2 vuotta täyttänyt lapsi ymmärtää siitä, että hän saa pian sisaruksen?
Poika täytti pari viikkoa sitten 2 viikkoa ja minulla on laskettu aika 2 kuukauden päästä. Poika on selvästi huomannut, että vatsani on iso ja minä olen sanonut hänelle, että siellä on vauva, joka tulee sieltä pian pois. Olen mieheni kanssa kertonut pojalle, että mahassa on hänelle pieni sisko tai veli. Poika sai syntymäpäivälahjaksi nukkevauvan, hoitelee sitä, taputtelee minua välillä vatsaan ja hokee, että "Vauva, vauva", jolloin minä sanon, että "Niin, siellä on vauva kasvamassa". Nukkeaankin hoitaessaan hän hokee vauva-sanaa jolloin häneltä kysytään, että hoitaako hän vauvaa niin kuin minun mahassani olevaa vauvaa hoidetaan sitten kun se syntyy.
Kuinka paljon tuon ikäinen lapsi ymmärtää tästä asiasta? Ymmärtääkö hän oikeasti, että meille on tulossa vauva, siis ihan oikea, elävä vauva, kuvitteleeko hän kenties vauvan olevan jonkinlainen nukkensa kaltainen lelu vai ymmärtääkö hän asiasta mitään? Sitä hän tuskin ymmärtää, että vauva syntyy syyskuussa tai että se on sitten meillä pysyvästi eikä vain käymässä tai että sitä ei noin vain voi hylätä tai heittää pois, vaikka poika saattaisi sellaista mustasukkaisena vauvan synnyttyä mustasukkaisena ehdottaa. Poika on meillä esikoinen eikä suvussa tai tuttavapiirissä oikein ole muuta perhettä, johon olisi syntynyt uusi vauva, niin että heiltä ei voi asiasta kysyä. Kyllä muutamilla sukulaisilla on 1 noin 1-5 vuotias lapsi, mutta ei toista lasta eikä edes tulossa toista lasta.
Kommentit (11)
Oletteko hankkineet tai lainanneet kirjastosta mitään kirjaa, missä kerrotaan vauvan tulosta perheeseen? Aiheesta löytyy ihan kuvakirjoja, joita kannattaa lukea ja jutella asiasta. Kyllä tuon ikäinen varmasti jotain ymmärtää jollain tapaa.
Ehkä jotain kuvakirjoja kannattaisi myös hankkia, missä kerrotaan eri tunteista. Mitä ja millaista on, kun on hyvä mieli, paha mieli, kiukuttaa, on mustasukkainen jne.
Meillä vasta yksi 2,5-vuotias. Eikä toista näköpiirissä eikä sikäli omaa kokemusta.
Kylhän ne aika hyvin ymmärtää että vauva on tulossa, tosin ei välttämättä että kyseessä ois pysyvä muutos. Että siinä vaiheessa ku uusi pikkunen vie huomiota niin saattaapa helposti olel sitä mieltä että vauvan voisi palauttaa kauppaan. Saisi rahat takaisin ja voisi mennä vaikka laivalle?
Siitäkin kannattaa puhua jo nyt, että vaikka teidän sitten täytyy hoitaa paljon vauvaa, niin poika on teille aina yhtä rakas ja tykkäätte hänestäkin tosi paljon. Että tykkäätte molemmista yhtä paljon. Kertokaa, että isi on vauvankin isi ja äiti on vauvnkin äiti. Että heillä on sama isi ja äiti ja vauva on pojan sisko/veli ja kun on isompi, voivat leikkiä yhdessä. Muista huomioida poikaa vähän ekstraakin ja tehdä kahdestaan hänen kanssa juttuja, kun vauva syntyy. Koita ottaa mahdollisimman paljon mukaan hoitamaan vauvaa, jotta hänkin saa osallistua eikä koe oloansa ulkopuoliseksi ja saa kokea olevansa tarpeellinen. Kehu paljon, miten hienosti osaa vaikka hakea vauvalle vaipan ja kerro, että olet ylpeä pojasta. :-) Voi vähentää mustasukkaisuutta ja vahvistaa pojan itsetuntoa sekä kasvattaa sidettää sisareen.
Sori, ehkä hölmöjä itsestäänselvyyksiä. :-)
2
Itse muistan tuosta ajasta väläyksiä. Muistan muutaman asian, jotka pystyy ajoittamaan ja joista ei kuvia ole. Eli voi ymmärtää ja muistaakin vielä.
Älkää vaan luvatko leikkikaveria, koska vauvasta ei pitkiin aikoihin siihen vielä ole. Olkaa realisteja lapselle puhuessanne.
Muistakaa se, että taapero voi tuntea vauvan suureksi uhaksi. Hänhän ei saa vauvasta mitään iloa ja menettää asemansa ja vanhempiensa huomion. Varaa aikaa taaperolle.
Mun lapsilla on ikäeroa karvan vaille 1v 11kk. Paljon juteltiin esikoisen kanssa vauvasta ja mitä se vauvan tulo käytännössä tarkoittaa. Hyvin tuntui ymmärtävän ja suhtautui vauvaan tosi suojelevasti, kaikki meni sujuvasti. Hän kyllä puhui pitkiä lauseita jo 1,5-vuotiaana ja osasi kysyä kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa
Varmasti montaakin. Jos et oo huomannut, niin tää on vauva.fi... ;-)
Jos vauva-aiheet ei kiinnosta ja ne noin kovasti häiritsee, niin kannattaa mennä takaisin musklefoorumille, ylilaudalle tai mistä nyt ikinä oletkaan tänne joskus jostain syystä eksynyt.
Ei ymmärrä. Naurattaa aina katsoa jos telkussa tulee joku erilainen perhe-tyyppinen ohjelma, missä äiti on raskaana ja selittää jollekin 1-vuotiaalle siinä vieressä, että siellä on vauva, ja huomaa että taaperolla ei ole mitään hajuakaan eikä edes mielenkiintoa asiaa kohtaan. Ei se 1-2-vuotias ei ymmärrä että mahassa on ihan oikea ihminen kasvamassa, ja että se tulee sieltä ulos perheenjäseneksi.
Mene ulos leikkimään! kirjoitti:
Ei sinulla mitään lasta ole etkä ole raskaanakaan, koska tekstisi perusteella olet korkeintaan 12-vuotias.
Minäkin uskon jo nimimerkin perusteella että kyseessä on se sama vakiotrolli, vaikka tällä kertaa ei kirjoituksessa olekaan niitä tavallisia todella huolestuttavia piirteitä.
Voit myös näyttää esikoiselle kuvia siitä ajasta, kun hän itse oli vauva.
Mutta joo, ei se tietenkään paljon ymmärrä eikä sille jää tosta ajasta mitään muistojakaan. Muistatte vaan pitää huolta myös esikoisesta vauvan synnyttyä. Anna vaan leikkiä nukeilla.
Ei sinulla mitään lasta ole etkä ole raskaanakaan, koska tekstisi perusteella olet korkeintaan 12-vuotias.