Meillä on miehen kanssa riitaa ruoanlaitosta
Mies tykkää grillata kesäisin viikonloppuisin lihaa, kanaa tms. Samoilla ottimilla kun hän laittaa raakoja kananpaloja grilliin, hän nostaa ne kypsänä sieltä pois. Minua hän pitää ylihysteerisenä kun vaadin, että ottimet pitäisi pestä siinä välissä. Vanhempani hymyilyttää sama asia meillä käydessään.
Kommentit (10)
raa'an lihan bakteereja siihen paistettuun lihaan. Lähinnä salmonella siis.
Mutta riski on kyllä pieni, suomalaisessa lihassa salmonellaa on reilusti alle prosentissa ja niissäkin hyvin vähän. Vaikka liha olisi saastunutta, pihteihin tarttuva marinadi on todennäköisesti ihan puhdasta. JA VAIKKA ei olisi, tsäännit saada tauti ovat aika pienet.
ainakin kanan ja sianlihan ottimet pitäisi pestä. Mieluusti kalan myös. Koska näissä kaikissa on huomattava salmonellan ja sianlihassa ja kalassa vielä loistartuntojenkin vaara. Mutta myönnän, että tämä johtaa tulkintaongelmii nsiinä vaiheessa, kun puolivalmista lihaa käännellään pannulla. Onko ne ottimet ja lastat jne pestävä joka välillä... (ja vastaushan on, no tietenkin. Mutta onpa kätevää...)
Entä siinä vaiheessa, kun liha on puolikypsää? Kai niitä pihvejä käännellään paiston välilläkin? Onko siihen vaiheeseen omat ottimet??
mutta kypsänä otan kyllä ne sitten haarukalla pois, eli vaihdan siinä välissä.
Jos paistatte lihaa esim. pannulla, ihanko totta pesette sen lastan/whatever siinä välissä kun lihat alkavat ruskistua? :D Miettikää nyt itsekin..!
Jos paistatte lihaa esim. pannulla, ihanko totta pesette sen lastan/whatever siinä välissä kun lihat alkavat ruskistua? :D Miettikää nyt itsekin..!
Entä siinä vaiheessa, kun liha on puolikypsää? Kai niitä pihvejä käännellään paiston välilläkin? Onko siihen vaiheeseen omat ottimet??
joka väliin omat tai pestään vanhat. Tietenkin. terv nelonen...TÄä voi kyllä johtua siitä, että oon asunut pitkään ulkomailla, missä ei ole meidän onnelaamme näiden salmonellojen suhteen - jos nyt meillläkään oikeasti on...
Itse kyllä motkottaisin samasta asiasta, raakaa ja kypsää lihaa ei ole syytä käsitellä samoilla välineillä.
Eri asia on joku leikkuulauta, jonka koloihin kaikki jää muhimaan.
mitähän tossa nyt oli... ei mun tietääkseni ainakaan kukaan niitä siinä välissä lähe pesemään...