Suunympärysihottuma. Vinkkejä, neuvoja, kotikonstihoitoja?
Sain ihotautilääkäriltä parin vuoden vetkuttelun jälkeen diagnoosiksi kasvojen sitkeälle ihottumalle perioraalidermatiitin. Lääkkeeksi sain Rosazol-voidetta. Nyt kysymys kuuluukin, miten te muut periksestä kärsivät hoidatte ihoanne, mitä tuotteita vältätte, meikkaatteko, hoidatteko ruokavaliolla? Sain myös reseptin antibiootteihin mutta katson ensin, lähteekö pois voiteella.
Voide kuivattaa ihan hulluna ja aiheuttaa kuumotusta ja kutinaa. En tohdi laittaa mitään muuta voidetta nyt enkä meikkaa. Pesen palasaippualla. Mutta mitä kosteusvoidetta ja kasvoputsaria uskaltaisi alkaa käyttää? Jostain luin, että Xyliderm-voide on hyvä ja pesuaineissa pitää välttää sulfaatteja. Mites se meikkaaminen sitten?
Mulla tämä alkoi ilmeisesti luonnonkosmetiikan käytöstä. Sitä ennen iho oli täydellinen, sen jälkeen ihan karmea vaikka aikaa kokeiluista on mennyt jo useampi vuosi.
Kommentit (46)
Minulle tuli kerran perioraalidermatiitti Bepanthenista. Lanoliini ilmeisesti ei sovi iholleni. Meni Rosazolilla ohi kahdessa viikossa, ei ole uusinut vaikka minulla Rosaceakin on.
Hoidan ihoani lähinnä otsonoiduilla tuotteilla, ne kun auttaa tuohon Rosaceaan. Ozonoitua seesamiöljyä saunan jälkeen, muuten otsonoitua sheavoita sisältävää kosteusvoidetta. Ihon puhdistan joko perusvoiteella tai OCM:llä. (Oil Cleansing Method, googlatkaa jos ette tiedä.) Saunassa suojaan ihon risiiniöljynaamiolla, risiiniöljy tappaa myös talipunkkeja joita epäillään Rosacean syyksi. Puhun tästä niin paljon siksi että perioraalidermatiitti ja Rosacea kuuluvat vähän samaan "tautiperheeseen".
Monilla muuten natriumlauryylisulfaatti (se vaahdotusaine) aiheuttaa perioraalidermatiittia. Eli hammastahnan vaihto Elmexiin voi auttaa, vallankin jos saat helposti aftoja myös: se kertoo että SLS ei sovi sinulle. Sehän ei sinänsä ole vaarallinen aine mutta kovin herkistävä, itse en kestä sitä enää missään tuotteissa. Tekee shampoon etsimisestä tosi helppoa.
Ai niin, älä missään nimessä pese naamaasi palasaippualla. Ainakin Rosacea pahenee jos käytetään emäksisiä pesuaineita, koska ihon happovaippa häiriintyy. Normaali-ihoisella happovaippa palautuu nopeasti mutta jos iho jo oireilee se kertoo siitä että näin ei käy.
Äh, millä sitten voisin pestä? Löytyykö apteekista hyvää putsaria? Etenkin tämän voidekuurin vuoksi haluan pestä superhuolellisesti. Millä saa tehokkaasti talipunkit pois? Öljyjä en uskalla laittaa, ainakin arganöljy ja kookosöljy ovat räjäyttäneet ihon vielä pahemmaksi. Iho on muuten aivan rutikuiva ja kuumottaa ihan hulluna.
Pese kosteusvoiteella.
Itse käytän locopase repair voidetta. Ihottumaa tulee kotimaisista viljoista ja kosmetiikan hartseista. Olen siirtynyt mineraalimeikkeihin (pelkkiä jauheita ilman hartsimaisia kiinnitteitä) ja jättänyt muut kemikaalit aivan minimiin.
Käytän itse pelkkää luonnonkosmetiikkaa.
Suunypärysihottuman sain raskaana.
Hoisin pois roxesilla, parissa päivässä hävisi.
Käytin myös suolanaamiota ja mikrokuituliinaa.
Nykyään pesen mikrokuituliinalla, käytän suolahunajanaamioita ja laitan karitevoita.
Enään en käyttäisi rozexia kun olen löytänyt tehokkaan aineen mihin vaan ihottumaan tai tulehdukseen ja se on otsonoitu oliiviöljy.
Toimii ihottumaan, haavoihin, finneihin, nenän ja suunhaavaumat paranee päivässä, nesterakkula ihottumaan, hiivasieneen, sieneen kuin sieneen ja aivan varmasti myös suunympärysihottumaan!
Ne näpyt ikäänkuin kuivatetaan pois, älä laita mitään rasvaa!!
Otsonoitu öljy!
Minulla lähti pois kun aloin pestä ihoa suolasaippualla,ja lopetin oikeastaan kaikkien ihorasvojen käytön.
Joillakin on toiminut omenaviinietikka.
Sokerin vähentäminen ja maitotuotteet minimiin myös.
Kokeile jättää sodiumlayrylsulfiitti (tahnat ja shampoot) joksikin aikaa. Älä pese tavallisella saippualla, mutta pese kuitenkin usein. Liiku päivänvalossa (minulla oli paljon ihovaivoja, kun en saanut juuri lainkaan aurinkoa).
Tärkein: selvitä allergiat. Ärsyttääkö omena, tomaatti, mausteet? Jätä nämä pois pitkäksi aikaa. Syö sinkkiä.
Uv-valo on ehkä ärsyttävin tekijä enkä sen vuoksi halua olla ollenkaan auringossa. Naama räjähtää heti auringossa. Myös kuukautiset pahentaa punoitusta. Ruokavaliossa olen testannut monia: maito, sokeri, gluteeni, alkoholi, tomaatti, kala, muna. Ei vaikutusta. Stressi on uv:n ohella pahin laukaisija.
Riittääkö kasvojen pesu sitten vedellä? Kutisee niin saateristi, että meinaa hermo mennä. Mikrokuituliina on myös huono, sillä hankausliike pahentaa ihottumaa. Ihottuma ei ole poistunut lainkaan sen jälkeen, kun se ekan kerran alkoi oirehtia. Toivottavasti tämä lääkevoide nyt toimisi mutta pakko jotenkin muuttaa arkirutiineja, ettei tuo palaisi. Jos nyt siis edes lähtee pois.
Tohtisiko tuota otsonoitua oliiviöljyä kokeilla jos iho on räjähtänyt öljyistä aiemmin? Eikö se sitten kerää bakteereja iholle kookosöljyn tavoin?
Mulla pahimmat aiheuttajat ovat SLS ja sauna. Myös sitrukset niin kosmetiikan hajusteina pahentavat, jos iho valmiiksi ärsyyntynyt.
Onko vinkkejä turvallisista tuotteista? Elmex hyvä! Olen ostanut kalliita apteekista, kun en tiennyt, että joku tavallinenkin kävisi.
Mun kosmetologi tyrkyttää mulle happohoitoja. Pelottaa ajatuskin.
Onko kokemusta tämän hoidossa?
Niin ja ylipäätään käyttäkö kasvohoidoissa? Miten ihonne reagoi?
Pitkä lääkekuuri ja kaikki maitotuotteet sen ajaksi pois. Lisäksi tuota voidetta. Tämä auttaa oikeasti.
Itse löysin avun La roche-posayn Toleriane -sarjasta, saa apteekista ja on tehty allergiselle iholle. Mulla tosin on pod melko lievänä eli ei märkiviä näppyjä. En ole huomannut mitään yksittäistä syytä kuten tiettyä kosmetiikkaa, yhdestä hammastahnasta epäilen että pod ärsyyntyi viime kesänä. Stressi tuntuu kanssa edesauttavan tätä koska tietenkin vaiva pahenee aina kun olisi joku tilaisuus jossa olisi kiva näyttää hyvältä... nyt on pysynyt 2kk tuolla kosmetiikalla vaiva poissa enkä kyllä uskalla käyttää nyt mitään muuta.
Ite käytin teepuuöljyy jaa bacibactii
Kärsin vuoden verran vaivasta ja sain myös Rosazol-voiteen. Ei apua. Aurinko oli ainut joka auttoi kahdessa päivässä. Lähdin kesälomalle kuukaudeksi ulkomaille ja en voinut käsittää että se ihottuma vain hävisi. Kesällä suomessa nykyisin ei ihottumaa ole, mutta talvisin tekee comebackin, joten sijoitan lomani ja vapaani niin että pääsen aurinkoon tarpeeksi usein. Käytän ihan perusmeikkejä, ja pesen naamani hajusteettomalla pesuaineella kuten muunkin ihon. Minulla on myös atooppinen iho ja aurinko on ainut joka auttaa.
Käyttekö kosmetologilla? Miten ihonne reagoi ja millaisia hoitoja otatte?
Kyllä mulla auttoi ihan palasaippua ja basipact salva. Ei mitään Öljyjä eikä sheavoiteita, ärsyttivät vaan lisää. Laitoin itsekin nännivoidetta kun suositeltiin.. Ja paheni taas. Luonnonkosmetiikasta alkoi, eli joku ihana sheavoide... Silmät vuosi ja naama turposi ja sitten pientä näppyä naama täyteen, suun ympärys jäi huonoon kuntoon.
Minulla myös todettu tämä kiusallinen vaiva. Puhkesi viimeksi Espanjassa ja hakeuduin paikalliseen apteekkiin. Suositteli Eucerin Aquaphor Pomada Reparadora. Ihmeekseni huomasin, että se auttaa. Se sisältää Panthenol, Bisabolol ja Clycerin. Suomen apteekeista ei löydy kyseistä tuotetta. Sitten vaan kyselemään s postilla Tallinnaan. Ihana yllätys, sieltä löytyy. Tämä tehoaa mulle, ei välttämättä kaikille. Tsemppiä!
Pesin puhdistusvaahdolla aamuin-illoin. Yöksi aina Ella Bache creme intex no 2 - sinkkivoidetta. Ei mitääm voiteita tai meikkiä alueelle. Maitotuotteiden välttäminen on vähentänyt näpyt mulla minimiin. Tsemppiä, pirullinen riesa.