Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaa tuo koira kävelemään hihnassa? Aivan järkyttävää!

Vierailija
17.07.2017 |

Kyseessä vuoden ikäinen sekarotuinen leikattu narttu, adoptoitu eläinsuojeluyhdistykseltä 4kk:n ikäisenä.

Minulla on ollut ennenkin koiria enkä ole koskaan törmännyt yksilöön joka ei yksinkertaisesti opi kävelemään hihnassa normaalisti!

Koira siis kiskoo kuin höyryjuna, on keskikokoinen, n. 20kg painava, mutta vetää aivan hillittömän kovaa.
Lisäksi nykii ja tempoo koko ajan eri suuntiin. Vetää siksakkia ja kiertää jatkuvasti niin että hihna jää jalkojeni taakse.

Osaa myös vetää pannan pois päästään. Hyppää kiepsahtamalla ja kiskoo sopivassa kulmassa taaksepäin jolloin panta irtoaa päästä. Ei karkaa, mutta jestas että on ärsyttävää.

On ihan hulluna muiden koirien ja ihmisten perään. Kiskoo täysillä kohti ja kävelee takajaloillaan. On siis ystävällinen, pyrkii luokse rapsutusten/leikkikaverin toivossa, ei ole millään tapaa aggressiivinen.

Muiden koirien ohittaminen on ihan mahdotonta. Joudun vaihtamaan suuntaa tai hyppäämään toiselle puolen tietä. Rempoo niin että kävely on ihan mahdotonta, jos yritän liikkua, niin kompastun koiraan ja tallon sen jaloille. Ja vetää itsensä vapaaksi pannasta...

Kaikki keinot on kokeiltu, koiralla on kahta erilaista valjasta, puolikuristavaa pantaa, kolme tavallista pantaa ja sellainen kuonoon laitettava vedonestopanta. Mikään ei toimi, esimerkiksi tuon kuonopannan kanssa alkaa vain vetämään takaperin, eli ei toimi mitenkään.

On kokeiltu sitä, että pysähdytään aina kun vetää. Tuntiin ei päästä edes pihasta minnekään.

Koira myös turhautuu kaikista kouluttamisyrityksistä, varsinkin tuosta pysähtelystä. Alkaa juoksemaan täysillä ympyrää ja raivoaa kuin peto, käy päälle ja repii vaatteista/nilkoista/kengistä.

Käytiin yhdessä koirankoulutusryhmässäkin, mutta siitäkään ei tullut yhtään mitään, kouluttaja vain totesi, ettei tämä ryhmä ole kyllä ongelmakoirille. Tuo on ainoa kouluttaja jota alueeltamme löytyy. :/

Eräs koiriin perehtynyt sukulainenkin yritti koulia koiraa ja rehvasteli, että ihan helposti korjattavissa tuollainen käytös. Pyh, ei pärjännyt koiran kanssa yhtään sen paremmin kuin minäkään.

Koira saa aktiviteetteja ja käytämme koiraa koirapuistossa vähintään kerran viikossa. En ole ihan varma mitä rotuja koirassa on, saksanpaimenkoiraa ilmeisesti ainakin.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki koirat eivät opi kävelemään hihnassa. Ne kuuluvat maalle omakotitaloon/ulkohäkkiin.

Vierailija
2/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa koirapuistossa käynti, ihan vihoviimeistä puuhaa. Aiheutatte sillä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Miten sä voit viedä tuollaisen koiran koirapuistoon? :o Vastuutonta!

Vierailija
4/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei koirapuistoon tuollaisia. Vain sitten kun osaa käyttäytyä eikä ole vaaraksi muille.

Vierailija
5/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koira turhautuu pysähtelystä niin voisit koittaa seuraavaa. Joka kerta kun alkaa vetää, käännyt kannoillasi ja alat kävellä vastakkaiseen suuntaan. Näin koira tajuaa pikkuhiljaa että pääsee kyllä liikkumaan mutta sinä päätät suunnan.

Vierailija
6/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koira rempoo, pyrkii muiden luokse ja hyökkää omistajan kimppuun, se on aggressiivinen. Et voi väittää että on kiltti ja kiva koira, kun käytös on tuollaista. 

Ei missään nimessä koirapuistoon, jossain vaiheessa koiralla kilahtaa ja toiselta koiralta on henki pois. Ja se on vain ajan kysymys jos suuttuu noin herkästi kouluttajallekin.

Vierailija
7/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän vastaavanlainen tapaus ja meilläkin on ollut koiria. Luulin aina, että kyllä minä osaan koiran opettaa tavoille, se ei ole mikään ongelma. Nyt onkin käsissäni sellainen tapaus, että olen oppinut hyvin nöyräksi.

Ensinnäkin kehoittaisin kävelemään lujaa. Muuten koiran kanssa ei ikinä päästä siihen onnistumisen tunteeseen, jonka koira tarvitsee. Toisekseen valjaat päälle, ettei pääse pannasta irti ja satuttamaan itseään. Sellaiset valjaat, joissa saa hihnan kiristymään rintakehän edestä. Se edes kertoo koiralle, milloin mennään liian lujaa. 

Yksi keino mitä olen kokeillut silloin kun koira pyrkii liian innoissaan ihmisten luo, on ottaa koira jalkoväliin ja fyysisesti rauhoitella tilanne väkisin. Meillä on kestänyt kauan, mutta olen saanut koiran ymmärtämään, että vetämällä ei siitä tilanteesta mennä mihinkään ja mikään riehuminen ei auta. Hihnassa vetämiseen kuin höyryjyrä, olen kokeillut vaihdella suuntaa nopeasti, jolloin koira joutuu miettimään mihin minä olen menossa ja seuraamaan minun tekemisiäni. Pysähtely toimii oikeastaan vasta sitten kun koiraan on jonkinlainen kontakti ja koira tarkkailee taluttajan reaktioita.

Vierailija
8/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs paikkakunnalla vaikutat niin osataan välttää koirapuistoja?

Vierailija
9/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin tutulta.. paitsi meillä jo kohta 4 vuotias saksanpaimenkoira ja huskyn risteys.. vähän ehkä rauhottunu mut ei mitään mahiksia kävellen lenkillä käyttää.. mies käyttää pyörällä niin että koira vetää sitä 😊 ja sitte käydään juoksuttamassa irti sitä jossain metikössä.. uskottava se on että kävelyvauhti voi olla liian hidas koiralle.. vetää siis lähinnä vaan eteen päin.. ihmiset ja koirat kyllä haluais haistella mutta niistä tilanteista selvitään ku pysähtyy ja ottaa kaksin käsin pannasta kiinni ja koira jalkojen välissä.. Ei tarvi pitkää lenkkiä nii itellä ainaki hiki 😀

Vierailija
10/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut tuota pysähtymistä vaan sen kerran? Onko nameja mukana? Koiran pitäisi keskittyä vain sinuun...

Minä pysähdyn samointein kun tulee pienikin veto hihnaan ja heti kun koira ITSE löysää annan mennään käskyn ja jatketaan. Koira on alkanut mennä istumaan ja siinä hihna löystyy ja jatketaan matkaa. Koira on vasta 3kk, mutta alkaa jo oppia, että vetämällä ei liikuta senttiäkään KOSKAAN.

Vierailija
11/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun alkaa sekoilla niin selätät sen ja painat kuonoa maata vasten niin kauan kunnes rauhoittuu. Koirakouluttajat ovat selättämistä vastaan mutta itse käytin sitä omallani kun meno alkoi olla aivan älytöntä eikä mikään muu enää auttanut. Taisin lähemmäs 5minuuttia sitä pitää siinä asennossa kunnes lopetti rimpuilun. Muutamia kertoja piti toistaa eri tilanteissa kunnes meni koiralle perille että minä määrään mitä tehdään.

Vierailija
12/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaavasti käyttäytyvä nelivuotias uros.

Adoptoitiin vuosi sitten. Jaksaa kyllä koulutustilanteet, mutta "muisti on vähän lyhyt". Tai riippuu perheenjäsenestä kuka sen kanssa liikkuu.

Lenkkikaveria siitä ajattelin, mutta ei toivoakaan, että sen kanssa mä voisin kulkea ihmisten ja muiden koirien ilmoilla. On niin touhukas ja innokas tervehtiä.

Joten mä pyörin sen kanssa lähinnä hajustelulenkkejä lähimetsissä ja mies ja tytär käy juoksulenkit.

Vierailija
13/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koira rempoo, pyrkii muiden luokse ja hyökkää omistajan kimppuun, se on aggressiivinen. Et voi väittää että on kiltti ja kiva koira, kun käytös on tuollaista. 

Ei missään nimessä koirapuistoon, jossain vaiheessa koiralla kilahtaa ja toiselta koiralta on henki pois. Ja se on vain ajan kysymys jos suuttuu noin herkästi kouluttajallekin.

No jaa, aggressiivinen koira on enemmänkin pidättyvä ja epävarma. Yleensä nuo luoksepyrkijät ovat nuoria, kouluttamattomia sohvasessejä.

Teinikoirat ja pennut muuten harrastaa tuota punttiin iskemistä kun omistaja koittaa komentaa, ihan normaalia. Todella ärsyttävää, mutta loppuu kyllä iän myötä. 

Vierailija
14/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole millään tapaa aggressiivinen mutta usein raivoaa kuin peto ja käy päälle repimään vaatteita ja nilkkoja?

Ap:n koiratuntemus ei nyt vakuuta.

Vierailija
15/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin tutulta.. paitsi meillä jo kohta 4 vuotias saksanpaimenkoira ja huskyn risteys.. vähän ehkä rauhottunu mut ei mitään mahiksia kävellen lenkillä käyttää.. mies käyttää pyörällä niin että koira vetää sitä 😊 ja sitte käydään juoksuttamassa irti sitä jossain metikössä.. uskottava se on että kävelyvauhti voi olla liian hidas koiralle.. vetää siis lähinnä vaan eteen päin.. ihmiset ja koirat kyllä haluais haistella mutta niistä tilanteista selvitään ku pysähtyy ja ottaa kaksin käsin pannasta kiinni ja koira jalkojen välissä.. Ei tarvi pitkää lenkkiä nii itellä ainaki hiki 😀

Kävelyvauhti ei ole liian hidas koiralle. Sinä olet antanut koiralle luvan liikkua kovempaa kuin sinä itse. Ja tuo että joudut ohitustilanteessa pitämään kaksin käsin kiinni kertoo että et hallitse koiraasi mitenkään.

On sääli että kaltaisiasi koiranomistajia on paljon tässä maassa. Sinun ei kuuluisi omistaa koiraa koska et sitä kykene kouluttamaan.

Vierailija
16/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksulenkkiä niin paljon / päivä että väsyy?

Vierailija
17/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki koirat eivät opi kävelemään hihnassa. Ne kuuluvat maalle omakotitaloon/ulkohäkkiin.

Kaikki koirat oppivat kävelemään hihnassa jos se taito niille opetetaan.

Vierailija
18/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koira myös turhautuu kaikista kouluttamisyrityksistä, varsinkin tuosta pysähtelystä. Alkaa juoksemaan täysillä ympyrää ja raivoaa kuin peto, käy päälle ja repii vaatteista/nilkoista/kengistä."

Mitä itse teet tässä tilanteessa / miten tilanne tästä jatkuu?

Vierailija
19/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole millään tapaa aggressiivinen mutta usein raivoaa kuin peto ja käy päälle repimään vaatteita ja nilkkoja?

Ap:n koiratuntemus ei nyt vakuuta.

Tuollainen koira on samalla tavalla 'agressiivinen' kuin teini joka mököttää ja paiskoo tavaroita kun ei saa tahtoaan läpi. Lahkeiden repiminen on raivostuttavaa joo mutta kuuluu kehitysvaiheeseen ja loppuu kyllä. Mulla on koira jolle rotutyypillistä on hyppiä korkeita loikkia. Murkkuikäisenä oli ihan täysi piru, jos komento ei miellyttänyt niin iski lahkeiden lisäksi myös olkapäihin. Nyt aikuisena ei merkkiäkään tällaisesta, mitä nyt paimenkoirana lenkillä tuikkii kuononpäällä pohkeisiin että mennääs nyt kanttura 🙄

Vierailija
20/38 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä koira tykkää? Makupaloista, lihapullista, jostain lelusta? Meillä tuollainen hihnassa adhd-kodinvaihtaja vaati muutaman vuoden kouluttamisen: aina lenkille juustoa mukaan. Ja kun alkoi kiihtyä /kiihdyttää itseään, istuttiin paikalle ja syötiin niitä juustonpaloja, kunnes koira rauhoittui. Käytimme myös naksua, kun koira kulki hienosti hihnassa, naksaus ja juustoa. 

Se, että koira alkaa perseillä kun yrität kouluttaa sitä, kertoo minusta siitä, että koira haluaa päättää, mitä teette :). Tätäkin lähestyisin positiivisuuden kautta; sinä vaan olet niin ihana ja kivoja asioita tapahtuu, kun koira ottaa sinuun kontaktia, että se kannattaa.

Jos ei omalla paikkakunnallasi ole ongelmakoirakouluttajaa, kannattaisiko ajaa vaikka vähän kauemmas tapaamaan sellaista? Saisit sieltäkin ohjeita, miten toimia koiran kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi