Sopeutumiseläkkeellä oleva kokoomuksen entinen kansanedustaja ja entinen ministeri Suvi Lindén on saanut vuodesta 2011 lähtien 5 000-6 000 euroa kuukaudessa tekemättä mitään.
Ja silti kaikki vain kuittailevat työttömille =O
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Merja Kyllönenkin, presidenttiehdokas?!
Eikös Kyllönen ole Euro-edustaja, eli saa palkkansa sieltä?
Sopetutumiseläkkeitä ei makseta verorahoista.
Ne maksaa Kuntien Eläkevakuutus eli KEVA.
Lindén itse sanonut, että hän on täällä Oulussa ja voivoi kun hänelle sopivat työpaikat on pääkaupunkiseudulla kaikki. Ei muuta kuin lähärikoulutukseen lamps, niin ne joutuu muutkin menemään! Ei kannattaisi olla noin nirso mahdollisten työpaikkojen suhteen.
Tuli kyllä nyt mieleen, onko nykyisten kokoomuspomojen käsitys nirsoilevista työttömistä ehkä peräisin omasta kaveripiiristä, eli tällaisista Lindénin kaltaisista tapauksista?
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä Oulussakin töitä on. Eikös yrittäjyyttä ja elinikäistä uudelleenkouluttautumista rohkaista muillekin ratkaisuksi. Parissa vuodessa opiskelisi noiden rahojen turvin vaikka lähäriksi niin eiköhän töitä löydy Oulustakin.
En tajua, miten nuo kehtaavat.
Eikös Suvi Lindenillä ole pieni konsulttiyritys, jonka kautta työskentelee. Liikevaihto ei tosin ole kummoinen, mutta yrittää sentään jotain puuhastella.
Kyllä minäkin (nyt työtön) uskaltaisin yrittäjäksi, jos yrityksen menestyksestä huolimatta olisi edes parin tonnin tuet taattu.
Olisi mielenkiintoista tietää kuka ja ketkä tällaisen huiman elinikäisen sosiaalituen on kansanedustajille junaillut. Kuka äänesti puolesta ja vastaan. Aivan kokonaan ja karmeasti epäonnistunut etuushan se on. Hyvin räikeitä väärinkäytöksiä ja kikkailuja.
Olisi mielenkiintoista tietää kuka ja ketkä tällaisen huiman elinikäisen sosiaalituen on kansanedustajille junaillut. Kuka äänesti puolesta ja vastaan. Aivan kokonaan ja karmeasti epäonnistunut etuushan se on. Hyvin räikeitä väärinkäytöksiä ja kikkailuja.
Suomea pidetään jonain mallimaana tasa-arvon suhteen. Paskat. Ahneet kansanedustajat lihavilla perseillään kehtaavat mitään tekemättä koplata kaikki mahdolliset edut. Köyhiltä työttömiltä ollaan valmiita viemään tuhkatkin pesästä. Tasa-arvon mallimaa, voi helvetti!
Vierailija kirjoitti:
Julkisten verotietojen mukaan Lindénin ansiotulot ovat noin 70 000 euroa vuodessa. Lindénin mukaan sopeutumiseläke on hänen pääsääntöinen tulonsa, mikä tarkoittaa sitä, että eläke on varmuudella edellä mainitussa 5 000-6 000 euron haarukassa. Eläketurvakeskuksen mukaan suomalaisten keskieläke oli viime vuonna 1 632 euroa. Lindénin eläke on tähän verrattuna yli kolminkertainen.
Iltalehti haastatteli Lindéniä reilu viikko sitten. Lindén kertoo auttavansa startup-yrityksiä vapaaehtoistyönä, mutta ei ole sijoittanut sopeutumiseläkettään niihin. Päivätöihin Lindénillä ei vaikuta olevan kiire.
- Ainakin omalla kohdallani soveltuvat työt ovat Helsingissä ja itse asun Oulussa, hän sanoi.
Eipä muuta kuin aktiivimallia kehiin vaan...
Miksi ette kansanedustajien palkkoja, palkkiota ja etuuksia kadehtivat pyri itse sinne? Vaikuttamaan asioihin, ajamaan köyhien etuja, tekemään asioille jotain ja nauttimaan samalla sitä paljon parjattua kultaista siivua valtion kassasta :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette kansanedustajien palkkoja, palkkiota ja etuuksia kadehtivat pyri itse sinne? Vaikuttamaan asioihin, ajamaan köyhien etuja, tekemään asioille jotain ja nauttimaan samalla sitä paljon parjattua kultaista siivua valtion kassasta :)
Ei siinä tarvitse olla kateudesta kysymys. Olen itse aiemmin ajatellut niinkuin sinä, että suhteellisuudentaju kaikessa. Mutta juuri suhteellisuudentaju on se asia, jonka eliitti menettää. Siksi kansanedustuslaitoksen ei pitäisi olla eliitin hallussa.
Minulle kuitenkin kelpaisi sellainenkin takaisinkytkentämalli, jossa jokainen tehty päätös koskettaisi myös päätösten tekijöitä. Joskus voi olla aiheellista, että kipeitä päätöksiä päästetään tekemään sellaiset, jotka kykenevät siihen, koska eivät ole itse köyhyyden empatisoimia tai tottuneet ikuisen rahapulan takia pelaamaan napeilla silloinkin kun pitäisi nähdä suuria linjoja. Nykyisessä tilanteessa on kuitenkin tärkeämpää saada päättäjiksi sellaisia ihmisiä, jotka ymmärtävät oman kokemuksensa perusteella jotain siitä, miten kohtuuttomia päätöksiä on ruvettu tekemään.
Nyt ei puhuta enää edes normaalista ajanmukaisen oikeistoideologian sanelemasta toiminnasta, vaan niin joukkohysteerisestä ilmapiiristä, että eduskunta olisi syytä hajottaa. Jos perustuslaki ja terve järki eivät ole edes hölmöilyn hidaste vaan niiden unohtaminen on juhlan aihe ja kiihottaa väen entistä villimpiin ylityksiin, niin olemme kokeneet vaivihkaisen vallankaappauksen, jossa demokraattisen yhteiskuntajärjestyksen perusteet on hylätty.
Mitä sitte?
Kyllä kansa maksaa.
Ottakaa loisivilta työttömiltä pois enempi jos ei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Merja Kyllönenkin, presidenttiehdokas?!
oho.
Turha ihmetellä jos jotkut haluavat tehdä pimeätä duunia,poliitikot näyttää mallia sikailussa
Vierailija kirjoitti:
Anne Holmlundin tulot ovat 1,3 miljoonaa euroa vuodessa mutta saa siitä huolimatta 4000-5000 euron eläkettä kuukaudessa.
No mitäs pienistä, kyllä veronmaksajilla on varaa.
Otetaan työttömyyskorvauksista pois jos ei piisaa.
Voisin ymmärtää max 2 vuoden sopeutumiseläkkeen. Sitten aikanaan tulee oikeassa eläkkeessä korvaus ministerivuosilta.
Montako vuotta pitää olla ollut ministeri eläkettä saadakseen vai riittääkö siihen, että on ylipäätään ollut ministeri?