Onko teidän lapsillenne näytetty koulussa biologian tunnilla synnytysvideoita?
Minä olin yläasteikäinen n. 13 vuotta sitten. Meille näytettiin seiskaluokalla biologian tunnilla synnytysvideo, kun puhuttiin siis ihmisen lisääntymisestä ja ehkäisystä. Ensin siis laitettiin kurkun päälle kortsuja, juteltiin ehkäisystä ja abortista, sitten puhuttiin raskaudesta ja lopuksi katsottiin synnytysvideo. Muistan ikuisesti sen, kun videolla nainen huusi kuin päätä leikattaisiin irti ja sen verisen vauvan pään joka työntyi esille.. jättänyt ihan kivat traumat kuulemma muillekin mitä nyt luokkakokouksessa kuulumisia vaihdettiin.
Näytettiinkö teille kouluaikoina synnytysvideoita? Entä teidän lapsillenne?
Kommentit (14)
Ne on kauhean siloisia yleensä mitä oppilaille näytetään, tuskin edes alapää vilahtaa, ja synnyttäjä lähinnä vain puhisee.
Näytettiin. En muista miltä näytti, mutta muistan ajatelleeni, että kauheaa. Osa luokan pojista toisteli pätevänä "hyi v*ttu!" - kirjaimellisesti. :D
Meille kyllä näytettiin videota, missä kuvattiin suoraan alapäähän, selkeästi ja kauan aikaa.
Tarkoittaako ap siis sektiolla synnyttämistä?
Näytettiin yläkoulussa ja lukiossa, olen nyt siis 21 v. Eipä jäänyt mitään traumoja, vaikka aika raakoja ne videot oli. Tosin opiskelen nyt sote-alalle, voi olla että minulla on jotenkin isompi suodatin verelle ja huudolle yms :D
meillä oli kans joku video missä venäläinen nainen vinkui kivusta kylpyammeessa kun sillä oli supistuksia ja videon lopussa näytettiin pitkän aikaa alapäätä kun sellainen sininen verinen pää ja lopulta naama tulivat ulos sieltä
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako ap siis sektiolla synnyttämistä?
Ihan alatiesynnytys oli kyseessä. Sektiosta puhuttiin opettajan kanssa mutta ei näytetty materiaalia.
Näytettiin, video oli opettajan oma kotivideo. Siis siinä hän itse synnytti ja miehensä kuvasi, en kyllä tiedä katsoiko sitä oikeasti kukaan. Minä en ainakaan. Eipä ole ikävä niitä bilsan tunteja miltään osin.
Toivottavasti omat muksut eivät joudu moista katselemaan, vaikka taisi se video aikanaan saada monen tytön käyttämään e-pillereitä.
80-luvulla katsottiin Täältä tullaan elämä -elokuva, joka alkaa synnytyskohtauksella. Jäi kyllä traumat. En tehnyt koskaan lapsia.
Mä olen näyttänyt lapsilleni synnytysvideoita jo ihan pienenäkin, kun odotin niille pikkusisarusta ja ne halus tietää lisää ja lisää synnytyksestä. Toki esikatsoin ne enkä näyttänyt mitään gore-pätkiä, mutta sellaset siistit luonnolliset synnytysvideot oli just hyviä kun lapset kuitenkin halus tietää mitä synnytyksessä tapahtuu.
Kun vaan kattoo ettei oo ihan suoraan sitä alapäätä kuvattu eikä synnyttäjä huuda kuolemaa peläten, niin mun mielestä pitäis näyttää heti kun lasta alkaa aihe kiinnostaa.
Aika myöhään on kyllä odotettu jos vasta yläasteella saa tietää mistä ja miten ne lapset syntyy...
Yläasteella näytettiin, ehkä kasilla
Alaluokkalaisille on jo esitetty, mutta synnyttäjä oli hevonen.
Meille ei onneksi näytetty, ainakaan en muista katsoneeni. Voi toki olla, että olen vain sulkenut silmäni/poistunut luokasta. En kyllä ymmärrä, miksi raskaana oleville noita videoita näytetään, saati sitten peruskouluikäisille. Eihän se synnyttäjä itse näe, kuinka kaikkialla on verta ja kuinka ällöttävä toimitus on. Miksi pelotella? Eihän kukaan halua umpilisäkkeen poistoon mennessäänkään nähdä mitään videota siitä, kuinka maha avataan ja saksilla napsitaan osia pois.
Ei todellakaan ikinä ole näytetty yhtään mitään tuollaista. Mutta hyvä jos näytetään mitä sitä kaunistelemaan hirveää se onkin varmasti