Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä muuta Turun murre ärsyttää?

Vierailija
15.07.2017 |

Siis siedän lähestulkoon kaikkia murteita, mutta toi turku on ihan hirveen ärsyttävän kuulosta. Helsingissä töissä ja puolet turkulaisia firmassa ja puhe sen mukaista. Kuulostaa ihan kun puhuja olis kännissä ja saakelin tietämätön asiasta mitä se koittaa kertoa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän Helsingistä kotoisin olevan, joka puhuu mielestäni tavallisesti. Sitten tiedän Helsinkiin muualta (pieneltä paikkakunnalta) muuttaneen, joka puhuu stadin slangia. :)

Vierailija
22/41 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi mää rakastan lounaissi kiäli. See o mu lapsuuren kiäl ja kyl vaa onki kiva! Ole jo parikyt vuat asunu pääkaupunkseurul enkä normielos puhu murret, mut voi ko tulee joku, ku puhele mun murttel ni sit o ihana anttaa tul vaa. Ei mua mikkä murre ärsyt ja miks pitäiskä? Annetta ihmiste ol ja puhel niinko luantevast tule. Eik vaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

murun turre kirjoitti:

Turgguses oteta viina kurkkuses kato.

Tuo nyt ei ole Turun murretta nähnytkään.

Vierailija
24/41 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesalaisten sössöttävä paskantärkeä ylimielinen jaanaus ärsyttää eniten pissisässineen.

Paskantärkeys on omassa päässäsi. 

Täytyy olla todella alemmuudentuntoinen itse, jos kokee helsinkiläisyyden ja sen "murteen" jotenkin ylimieliseksi. 

Me puhumme vain kuten täällä puhutaan. Emme ole raumalaisia. Jos olisimme puhuisimme raumalaisittain. 

Vierailija
25/41 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikke pal hyvä:)

Vierailija
26/41 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesan murre kyllä kuulostaa ylimieliseltä. Tampereen ja Tyrvään murteet juntimmilta. Turku sen sijaan on kaikkein paras.

T: syntyjään pirkanmaalainen.

Vierailija
27/41 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun murre on koirarotu.

Vierailija
28/41 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun murre on koirarotu.

Turun eläinhoitolassa oli joskus 10 vuotta sitten hoidossa yks löytökoira Murre, joka onnistui vähän väliä karkailemaan hoitolasta. Se viihtyi hyvin läheisellä niityllä, missä se iloisesti juoksenteli kettukaverinsa kanssa. Se oli kyllä aika kiva murre 😀 😉

Vierailija
29/41 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kaikki muut murteet kuulostaa jotenkin sympaattisilta, mutta Turku raastaa hermoja. En kestä katsoa esim. Jethroa tai Turun Poliisit-jaksoja kun alkaa ärsyttää. Kaikkein kamalinta on kun jotkut kirjoittaa Facebookissa kaiken Turun murteella!

Tuo on Sinun mielipiteesi. Minun taas on toinen.

Hyö männiit, ehä mie mut häähä hää

Ny rillataa, reenataa varkut piäl, kaik on kohillaa...

(Esimerkkejä murteista, jotka minusta kuulostavat hölmöltä.)

Vierailija
30/41 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savo on kamalinta ja rasittavinta viäntöä mitä tiedän. Tulen aggressiiviseksi, jos joudun kuuntelemaan sitä kauan.  Miten voi raiskata suomenkielen tuolla tavalla.

Ei Turuus semmottis tehrä. Turuus puhuta suame.

Vierailija
31/41 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miälevikast läppändeerust!

Vierailija
32/41 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin aikoinaan Turussa ja palasin heti opintojen jälkeen kotiseudulle Helsinkiin. Opiskeluaika oli yksi parhaista ajoista elämässäni ja mulle tulee aina jotenkin hyvä mieli ja lämmin ja kotoisa olo, kun kuulen Turun murretta.

Vierailija
33/41 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on äänestänyt väärin. Ne turkulaiset pysyisivät sata kertaa mieluummin Turussa kuin olisivat jossain Helsingissä töissä. Mutta valtakunnan politiikka on sellaista, että kaikki työpaikat on kasattu Helsinkiin. Sinulla on avain muutokseen.

Vierailija
34/41 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onk meil mittä nagei?

Vierailija
35/41 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin ekat 25 vuotta Turussa ja seuraavat 25 vuotta Tampereella. Nyt olen siirtymässä takaisin Turkuun.

Tykkään Tampereen murteesta. Se on ihanan hidasta ja leppoista. Turun murre on töykeän ja töksähtävän kuuloista. Liian nopeaa.

Vierailija
36/41 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin ekat 25 vuotta Turussa ja seuraavat 25 vuotta Tampereella. Nyt olen siirtymässä takaisin Turkuun.

Tykkään Tampereen murteesta. Se on ihanan hidasta ja leppoista. Turun murre on töykeän ja töksähtävän kuuloista. Liian nopeaa.

Puheen nopeus vastaa aivotoiminnan vireyttä.

Vierailija
37/41 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ennen tunnettu kirjoittaja murhainfossa, mutta huhutaan, että käyttää nykyään nimimerkkiä Kuolemannaakka. Auerin asialla.

Vierailija
38/41 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puheen nopeus vastaa aivotoiminnan vireyttä.

Näin juur =)

Vierailija
39/41 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl kai täs maailmas on aina jottai mikä ärsyttää jotakuta, ihan turhaa alkaa raivoo tääl netis kaikenmaailman turhakkeist.

Vierailija
40/41 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on just paras murre! Ja pohjanmaan murre on hyvä myös.

Niissä kiteytyy jotakin hyvin suomalaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän