Ketä muuta Turun murre ärsyttää?
Siis siedän lähestulkoon kaikkia murteita, mutta toi turku on ihan hirveen ärsyttävän kuulosta. Helsingissä töissä ja puolet turkulaisia firmassa ja puhe sen mukaista. Kuulostaa ihan kun puhuja olis kännissä ja saakelin tietämätön asiasta mitä se koittaa kertoa.
Kommentit (41)
Oi mää rakastan lounaissi kiäli. See o mu lapsuuren kiäl ja kyl vaa onki kiva! Ole jo parikyt vuat asunu pääkaupunkseurul enkä normielos puhu murret, mut voi ko tulee joku, ku puhele mun murttel ni sit o ihana anttaa tul vaa. Ei mua mikkä murre ärsyt ja miks pitäiskä? Annetta ihmiste ol ja puhel niinko luantevast tule. Eik vaa?
murun turre kirjoitti:
Turgguses oteta viina kurkkuses kato.
Tuo nyt ei ole Turun murretta nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Hesalaisten sössöttävä paskantärkeä ylimielinen jaanaus ärsyttää eniten pissisässineen.
Paskantärkeys on omassa päässäsi.
Täytyy olla todella alemmuudentuntoinen itse, jos kokee helsinkiläisyyden ja sen "murteen" jotenkin ylimieliseksi.
Me puhumme vain kuten täällä puhutaan. Emme ole raumalaisia. Jos olisimme puhuisimme raumalaisittain.
Hesan murre kyllä kuulostaa ylimieliseltä. Tampereen ja Tyrvään murteet juntimmilta. Turku sen sijaan on kaikkein paras.
T: syntyjään pirkanmaalainen.
Vierailija kirjoitti:
Turun murre on koirarotu.
Turun eläinhoitolassa oli joskus 10 vuotta sitten hoidossa yks löytökoira Murre, joka onnistui vähän väliä karkailemaan hoitolasta. Se viihtyi hyvin läheisellä niityllä, missä se iloisesti juoksenteli kettukaverinsa kanssa. Se oli kyllä aika kiva murre 😀 😉
Vierailija kirjoitti:
Sama. Kaikki muut murteet kuulostaa jotenkin sympaattisilta, mutta Turku raastaa hermoja. En kestä katsoa esim. Jethroa tai Turun Poliisit-jaksoja kun alkaa ärsyttää. Kaikkein kamalinta on kun jotkut kirjoittaa Facebookissa kaiken Turun murteella!
Tuo on Sinun mielipiteesi. Minun taas on toinen.
Hyö männiit, ehä mie mut häähä hää
Ny rillataa, reenataa varkut piäl, kaik on kohillaa...
(Esimerkkejä murteista, jotka minusta kuulostavat hölmöltä.)
Savo on kamalinta ja rasittavinta viäntöä mitä tiedän. Tulen aggressiiviseksi, jos joudun kuuntelemaan sitä kauan. Miten voi raiskata suomenkielen tuolla tavalla.
Ei Turuus semmottis tehrä. Turuus puhuta suame.
Opiskelin aikoinaan Turussa ja palasin heti opintojen jälkeen kotiseudulle Helsinkiin. Opiskeluaika oli yksi parhaista ajoista elämässäni ja mulle tulee aina jotenkin hyvä mieli ja lämmin ja kotoisa olo, kun kuulen Turun murretta.
Ap on äänestänyt väärin. Ne turkulaiset pysyisivät sata kertaa mieluummin Turussa kuin olisivat jossain Helsingissä töissä. Mutta valtakunnan politiikka on sellaista, että kaikki työpaikat on kasattu Helsinkiin. Sinulla on avain muutokseen.
Asuin ekat 25 vuotta Turussa ja seuraavat 25 vuotta Tampereella. Nyt olen siirtymässä takaisin Turkuun.
Tykkään Tampereen murteesta. Se on ihanan hidasta ja leppoista. Turun murre on töykeän ja töksähtävän kuuloista. Liian nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin ekat 25 vuotta Turussa ja seuraavat 25 vuotta Tampereella. Nyt olen siirtymässä takaisin Turkuun.
Tykkään Tampereen murteesta. Se on ihanan hidasta ja leppoista. Turun murre on töykeän ja töksähtävän kuuloista. Liian nopeaa.
Puheen nopeus vastaa aivotoiminnan vireyttä.
Oli ennen tunnettu kirjoittaja murhainfossa, mutta huhutaan, että käyttää nykyään nimimerkkiä Kuolemannaakka. Auerin asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheen nopeus vastaa aivotoiminnan vireyttä.
Näin juur =)
Kyl kai täs maailmas on aina jottai mikä ärsyttää jotakuta, ihan turhaa alkaa raivoo tääl netis kaikenmaailman turhakkeist.
Sehän on just paras murre! Ja pohjanmaan murre on hyvä myös.
Niissä kiteytyy jotakin hyvin suomalaista.
Tiedän Helsingistä kotoisin olevan, joka puhuu mielestäni tavallisesti. Sitten tiedän Helsinkiin muualta (pieneltä paikkakunnalta) muuttaneen, joka puhuu stadin slangia. :)