Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7. luokalle menevä tyttö haluaisi alkaa meikata, minä vastustan ajatusta...

Vierailija
14.07.2017 |

Itse en ole meikannut oikeastaan koskaan, nuorena tyttönä (lukio- ja opiskeluiässä) meikkaisin juhliin ja muihin rientoihin, siis bileisiin yms. Biletys sitten jäi opiskeluajan jälkeen ja jossain vaiheessa lopetin juhliin meikkaamisenkin. Nykyään en edes omista mitään meikkejä.
Aikuiset saavat tietysti itse päästää meikkaamisestaan, mutta lähtökohtaisesti en pidä ajatusta meikkaamisesta hyvänä tai meikkausta hyödyllisenä normina: minusta meikki viestittää etenkin näille lapsille, ettei oma ulkonäkö kelpaa kun se on, vaan sitä täytyy parannella. Tällaista viestiä en tietysti halua antaa etenkään 12-vuotiaalle tyttärelleni ja suoraan sanottuna soisin meikin hänelle vasta lukioon mennessä, jotain peitepuikkoa lukuunottamatta. Ei vaan tunnu hyvältä ajatus siitä, että LAPSEN täytyisi parannella omaa ulkonäköään tai näyttää mahdollisimman hyvältä. Tyttö on kuitenkin sitkeästi sitä mieltä, että haluaa ripsi- ja kulmaväriä sun muuta, vaikka olen kertonut, miksi olen asiasta sitä mieltä kun olen. Mitä olette mieltä, sallitteko meikit jo tuon ikäisille vai saavatko vielä odottaa?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan edes käyty mitään, saako kouluun meikata keskustelua. Siitä ei tehty minkäänlaista kynnyskysymystä. Tytöt kyllä ostivat meikkejä taskurahoillaan, mutta kopulta eivät halunneet käyttää kouluaamuisin aikaa meikkaamiseen. 

Vierailija
22/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna laittaa ripsaria ja vähän kulmia. Se on tuonikäisille tärkeä juttu jos kaveritkin meikkaa. Yläasteelle siirtyminen on minusta hyvä raja tähän, että voi aloittaa meikkaamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna meikata jos haluaa. Ei se ole sen kummempaa kuin kynsienlakkaus. Ja se on surkea peruste että itse et meikannut, lapsesi ei ole sinun jatkeesi.Ehkä hommaisin lapselle tuossa vaiheessa ihon puhdistustuotteet ja neuvoisin miten meikit poistetaan. Meikki voi tosiaan aluksi olla vaan peiteaine, puuteri, ripsari ja huulikiilto tms. Mitään liian rajua en minäkään antaisi lapseni laittaa kouluun.

Vierailija
24/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikä alkaa viimeistään nyt. Valitse taistelusi ja voin sanoa, että meikkaa/ei meikkaa -taistelu ei ole se mihin kannattaa panostaa.

Vierailija
25/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle meikkaaminen oli nuorena tärkeä vaihe kun opettelin tykkäämään ulkonäöstäni. Se oli monella tavalla itseensä tutustumista ja opettelua.

Vierailija
26/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opettajana sanoisin että seiskan tytöistä yleensä meikkaavat jo kaikki muut paitsi lestadiolaislapset. Mitä jos sopisitte että saa meikata kevyesti ja opetat myös huolehtimaan hyvin meikin poiston ja ylipäätään kun nyt tulee murrosikään niin opettelisitte ihonhoitoa yhdessä. Peitepuikko ja puuteri ovat varmaan monelle teinille aika tärkeitä jos on yhtään finnejä. Anna tytön kokeilla, se on osa nuoruutta. Parempi niin että voitte sopia jotain sääntöjä kuin että meikkaa sitten salaa koulussa hirveät sotamaalaukset naamaan. Näitäkin on nähty.

Vierailija
27/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vetänyt tyttöjeni kanssa rajan juuri tuohon yläkoulun aloittamiseen. Olivat ihan tyytyväisiä siihen, että alakouluikäisinä eivät saaneet meikata, vaikka jotkut luokkakaverit meikkasivatkin.

Seiskaluokkalainen on jo teini, puberteetti alkanut, ja siinä iässä voi mun mielestä meikata. Seiskalle menevä kuopukseni osti juuri ekan ripsarinsa. Sitä meinaa käyttää.

Itse en meikkaa ikinä. Teininä kyllä kului kajalia yms. runsain määrin.. Karmiva 80-luku!

Vierailija
28/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on parempi meikata, kuin esitellä finnejään kaikelle kansalle, tai pistää tukka naaman suojaksi. Itse olin luokallani tytöistä ainoa, joka ei yläasteella meikannut, koska äiti suhtautui meikkaamiseen todella nuivasti. Ja rumaksihan minä itseni tunsin, vaikka en meikannut, en todellakaan oppinut olemaan ylpeä naamastani, vaikka siinä ei meikkiä ollut, päin vastoin, mielestäni rumuuteni juurikin korostui muiden, ehostettujen tyttöjen rinnalla.

Lukiossa sitten sain jo meikata ja koko ensimmäisen lukiovuoden latasin aina äidin kiusaksi vahvan sotamaalauksen naamaani.

Minusta yläasteikäinen on jo tarpeeksi vanha päättämään suunnilleen, miltä hän näyttää, mutta vaikeaahan ap:n on sitä uskoa, koska seiskaluokkalainen on hänen silmissään pieni lapsi. Tämmöinen pikkulapsena pitäminen on tietenkin ikävää murkulle, koska hän ei näin ollen kykene normaaliin murkun elämään, koska äiti elää hänen kanssaan vielä pikkulapsiaikaa. Jokaisen vanhemman pitäisi kyllä varautua siihen, että siitä omasta pikku sirkkusilmästä kasvaa todella nopeasti teinari ja siihen on vain sopeuduttava.

Sitä paitsi on väärin kieltää minkään ikäistä lasta meikkaamasta, tai tekemästä mitä tahansa ulkonäölleen, vain siitä syystä, että "äiti ei tykkää, että näytät tuolta", tai "äiti ei ikinä käytä tuommoista vaatetta/asustetta/kemikaalia/lävistystä"

Vierailija
29/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä pahaa edes "liian rajussa" meikissä on. Kunhan käyttää omia ja puhtaita tuotteita, eikä esim. lainaa kaverilta ripsiväriä (ja silmätulehdusta), niin mitä väliä? Jos teini haluaa olla se, jolla on mustat silmät ja liikaa puuteria, tai mitä nykyteinit nyt harrastavatkin, niin kai se on hänen oma asiansa eikä äidin? Meikki, hiukset ja vaatetus on kuitenkin hyvin turvallinen tapa ilmaista itseään, koska ne voi aina vaihtaa sovinnaisempaan tyyliin, eikä rajuinkaan vaihtoehto ole ikuinen.

Vierailija
30/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUKEKAA TÄMÄ:

Itse olen 12-13 v. tyttö ja musta mun ikäset saa meikata jos haluaa. Mäki laitan vähän kulmaväriä, ripsaria ja peitepuikkoa ja joskus jotain kivaa huulikiiltoa. Te äidit, jotka ette anna lapsenne meikata yläasteella, ootte vähän jäljessä, en tarkoita loukkaavasti. Mä meikkaan itseni takia, en poikien tai ulkonäön takia. Meikkaaminen on haskaa! Mun äitille on täysin okei kun meikkaan, KUNHAN se ei mene yli. En mäkään ehkä 7 luokkalaiselle menis meikkivoiteita ostamaan, kun yleensä sen ikäisillä ei oo paljon sitä peitettävää kasvoilla :) Antakaa teidän tyttöjen meikata jos ne haluaa, se ei ole teidän päätös!! Ymmärrän jos te äidit ette oo yläasteella meikannut, mutta teidän lapset eivät ole te. Halusin nyt kirjottaa tän ku oon ite 7 menevä tyttö, niin saatte nyt sen ikäisen mielipiteen! Toivottavasti opitte nyt jotain.. (käy sääliks niitä, jotka ei saa yläasteel meikata :/ )

Vierailija
31/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna siimaa. Mitä tiukemmat säännöt, sitä rajummin tarvitsee kapinoida päästäkseen irtautumaan. Tulossa on pahempaakin kuin meikkaus, valitse taistelusi, kuten joku jo sanoikin.

Vierailija
32/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon että hänellä on varmaan paljon kavereita jotka on jo aiemmin aloittaneet meikkaamisen ja yhä useammat aloittavat tuossa iässä. Siinä hän sitten meikkaamattomana varmaan tuntee itsensä tosi rumaksi niiden meikattujen ja huoliteltujen nuorten naisten rinnalla. Tämä vaikuttaa tosi negatiivisesti itsetuntoon koska hän ITSE kokee halua meikata ja ehostaa itseään. Tuo sinun juttusi on ihan sinun oma ideologia, elä pilaa tyttäresi elämää sillä. Hän muodostaa jo omat mielipiteensä joihin sinä et voi vaikuttaa.

Aika erikoista, että tämä kommentti on saanut rutkasti yläpeukkuja, vaikka edellisellä sivulla kaikki riensivät kilpaa väittämään, ettei tytöt meikkaa siksi, että tuntevat itsensä rumaksi, vaan siksi, että se on nuoruuteen kuuluva kiva juttu.

Ja että ihan tyttären elämä on pilattu, jos ei saa meikata. Huoh!

Vierailija
33/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12- 13 v tyttö ;) kirjoitti:

LUKEKAA TÄMÄ:

Itse olen 12-13 v. tyttö ja musta mun ikäset saa meikata jos haluaa. Mäki laitan vähän kulmaväriä, ripsaria ja peitepuikkoa ja joskus jotain kivaa huulikiiltoa. Te äidit, jotka ette anna lapsenne meikata yläasteella, ootte vähän jäljessä, en tarkoita loukkaavasti. Mä meikkaan itseni takia, en poikien tai ulkonäön takia. Meikkaaminen on haskaa! Mun äitille on täysin okei kun meikkaan, KUNHAN se ei mene yli. En mäkään ehkä 7 luokkalaiselle menis meikkivoiteita ostamaan, kun yleensä sen ikäisillä ei oo paljon sitä peitettävää kasvoilla :) Antakaa teidän tyttöjen meikata jos ne haluaa, se ei ole teidän päätös!! Ymmärrän jos te äidit ette oo yläasteella meikannut, mutta teidän lapset eivät ole te. Halusin nyt kirjottaa tän ku oon ite 7 menevä tyttö, niin saatte nyt sen ikäisen mielipiteen! Toivottavasti opitte nyt jotain.. (käy sääliks niitä, jotka ei saa yläasteel meikata :/ )

Lapset saa kyllä meikata

Mutta ei käydä täällä

Vierailija
34/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on yksi osoitus nykynuorison nuhteettomuudesta. Ennen me ei kysytty lupaa. Me kapinoitiin kajalit silmissä ja juopoteltiin viikonloput.

Nykynuoret on kilttejä

T. N46

Vierailija
35/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosissaanko joku niuhottaa teinin meikkaamisesta? :D Teininä ne parhaat/pahimmat meikkikokeilut tehdään. Onko kellään täällä mitään OIKEAA syytä kieltää ylä-asteikäistä meikkaamasta? Siis muita syitä kuin "En minäkään meikannut" ja "Ei lasten tarvi meikata".

Vierailija
36/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulun opettajana sanoisin että seiskan tytöistä yleensä meikkaavat jo kaikki muut paitsi lestadiolaislapset. Mitä jos sopisitte että saa meikata kevyesti ja opetat myös huolehtimaan hyvin meikin poiston ja ylipäätään kun nyt tulee murrosikään niin opettelisitte ihonhoitoa yhdessä. Peitepuikko ja puuteri ovat varmaan monelle teinille aika tärkeitä jos on yhtään finnejä. Anna tytön kokeilla, se on osa nuoruutta. Parempi niin että voitte sopia jotain sääntöjä kuin että meikkaa sitten salaa koulussa hirveät sotamaalaukset naamaan. Näitäkin on nähty.

On sitten varmaan alueellisia eroja, kun täällä seiskoista ehkä n. kolmasosa jos sitäkään, meikkaa kouluun. 

Vierailija
37/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosissaanko joku niuhottaa teinin meikkaamisesta? :D Teininä ne parhaat/pahimmat meikkikokeilut tehdään. Onko kellään täällä mitään OIKEAA syytä kieltää ylä-asteikäistä meikkaamasta? Siis muita syitä kuin "En minäkään meikannut" ja "Ei lasten tarvi meikata".

Varmaankin kemikaalialtistuksen välttäminen on yksi hyvä syy, meikeissähän kemikaalimäärä on yleensä valtava (eikä kaikista edes ole tietoa pitkäaikaisvaikutuksista). En itsekään antaisi kasvuikäisen meikata koko naamaa. Joku ripsari on suhteellisen harmiton mutta meikkivoiteet, poskipunat, luomivärit ym. suoraan iholle levitettävät on toinen juttu.

Vierailija
38/40 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin kemikaalialtistuksen välttäminen on yksi hyvä syy, meikeissähän kemikaalimäärä on yleensä valtava (eikä kaikista edes ole tietoa pitkäaikaisvaikutuksista). En itsekään antaisi kasvuikäisen meikata koko naamaa. Joku ripsari on suhteellisen harmiton mutta meikkivoiteet, poskipunat, luomivärit ym. suoraan iholle levitettävät on toinen juttu.

Kemikaali ei ole mikään ruma sana kaikelle pahalle ja vaaralliselle.

"Määritelmä, kemikaali:

Kemikaali on kemiallinen aine, jonka 1) rakenne tunnetaan ja 2) jolla

on rakenteensa mukainen nimi.

Kemikaali voi siis olla alkuaine, kemiallinen yhdiste tai jokin näistä

muodostettu seos / liuos."

Lähde: peda.net

Vierailija
39/40 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 (ja puol) vuotias tyttö täällä ja 6 meen ja oon puol vuotta meikannut enkä nää mitään syytä miks ei voisi meikata. Keneltä se on pois jos joku haluu ilmaista itseään meikillä?

Vierailija
40/40 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lupaa. Lapsuus on jo muutenkin liian lyhyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän