Työttömyystuki + osa-aikatyö / eka tukihakemus
Koska on jo perjantai niin aattelin kokeilla saisko täältä viikonlopun aikana vastauksen.
Valmistuin kesäkuussa ja oon pitänyt tässä omaa lomaa jonkin verran eläen säästöilläni ja nostamatta mitään tukia. Mulla on myös osa-aikatyö josta palkka maksetaan kerran kuussa. Tarkoituksenani on suunnilleen 24.7. (koska silloin tuun takas lomilta) ilmoittautua työkkäriin ja sitten myös hakea työttömyystukea, koska osa-aikatyön palkkani minut siihen oikeuttaa. Haluaisin suoraan päästä siihen kerran kuussa maksettavan tuen rytmiin (koska palkkakin tulee kerran kuussa kuun alussa), joten voinko ekan tukihakemuksen laittaa syyskuun alus ajalta 24.7.-31.8.? Ja sit sen jälkeen lokakuun alus 1.-30.9. jne? Vai onko mun pakko venkslata ja laittaa eka joltain lyhyemmältä ajalta? Voin kyllä rahoja odottaa tonne syyskuulle ja käyttää siihen asti viel säästöjä joten kyse on todellakin vaan siitä voiko näin tehdä.
Kommentit (5)
Kelan vai työttömyyskassan soviteltua päivärahaa? Kokonaan työttömänä minun piti hakea ansiosidonnaista siten, että eka hakemus oli 17.-31.8. ja siitä eteenpäin kuukausittain. Aikoinaan sain myös soviteltua päivärahaa ja silloinkin hain aina kuukauden lopussa.
Siis ihan kelalta. En kuulu kassaan koska ei oo ollu tarpeeks töitä joten en hyötyis siitä. Kyseessä siis hyyyyvin osa-aikainen työ jossa palkka jää yleensä alle suojaosan.
Ja siis itsekin oon lukenu ton "eka hakemus 2 vk päästä ja sit 4 vk välein". Mutta toisaalta sanotaan että voi myös hakea kuukauden välein ja et tukea maksetaan myös takautuvasti. Eli sen ekan hakemuksen ei ois pakko olla 2 vk ajalta mut se voi olla? Vai?
Ap
Kelalta minulla ei ole kokemusta, mutta tein itse ensimmäisen kokonaan työttömän hakemuksen jotain 17.8.-4.9., kun viikko päättyi sunnuntaihin. Sain syyskuun päiviltä kielteisen päätöksen ja kirjeen, että jatkosa pitää hakea kalenterikuukausittain. Minulla tuo eka hakemus oli alle kaksi viikkoa.
Kolme kuukautta voi hakea takautuvasti,ainakin ennen voi.Kuvat palkkaerittelyistä kelaan.
Lisäyksenä vielä et totta kai myös haen niitä töitä ja voi olla etten joudu ees tukea hakemaan. Mut jos tuleekin pidempi työttömyysjakso niin en halua heti alus sotkee rytmiä jos ei oo pakko.