Miten passiivis-aggressiivinen henkilö käyttäytyy?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Loukkaa sinua ensin, ja sitten kun sanot sille että HV niin se sanoo että etkös leikkiä kestä?
Ei ole noin suoraa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukkaa sinua ensin, ja sitten kun sanot sille että HV niin se sanoo että etkös leikkiä kestä?
Ei ole noin suoraa toimintaa.
En jaksanut kirjoittaa sitä monimutkaisemmin. Tollot tekee tuota, ja on tietenkin sitten se monimutkaisempi versio jossa viisastellaan ja piilohaistatellaan ja sitten kun lopulta toinen kyllästyy siihen ja haastaa sen niin se tekeytyy uhriksi ja sanoo että toinen on sekaisin tai ei kestä leikkiä ym. Sama tanssi, eri variaatio.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei saa tahtoaan työpaikalla läpi, niin hakeutuu saikulle.
Mitä aggressiivista siinä on?
Elekieli ja sanat ovat ristiriidassa. Sanoo esimerkiksi, että on mukavaa kun tulit mukaan, mutta hänestä näkee selvästi, että ei tarkoita sitä, eikä koita sitä edes peitellä, vaan osoittaa sen ihan tarkoituksella. Sanat ovat kuitenkin kauniita, joten häntä vastaan on aika vaikea hyökätä ilman, että itse näytät riidanhaastajalta.
Yleistä on myös vähättely kehumalla. Esimerkiksi jos kaikki tekevät jonkun tehtävän ja sitten kun sinäkin saat sen tehtyä, niin kehuu kuinka hyvin suoriuduita kun sait sen tehtyä. Tarkoituksena on selvästi vähätellä ja vittuilla.
"Ei mulla mikään ole" ja silti selvästi jotain on vialla. Marttyyri kuvastaa monia hyvin, "minä teen, ei tarvi auttaa", aneemisesti ilmaistuna. Ja vaikka kysyt, että jokin on selvästi vialla, sano, -niin palataan takaisin ensimmäiseen lauseeseeni. Tämä omakohtaisesti koettuna, rakastan ihmistä silti, mutta vaikeaa on välillä ymmärtää ja olla kärsivällinen.
Vierailija kirjoitti:
Elekieli ja sanat ovat ristiriidassa. Sanoo esimerkiksi, että on mukavaa kun tulit mukaan, mutta hänestä näkee selvästi, että ei tarkoita sitä, eikä koita sitä edes peitellä, vaan osoittaa sen ihan tarkoituksella. Sanat ovat kuitenkin kauniita, joten häntä vastaan on aika vaikea hyökätä ilman, että itse näytät riidanhaastajalta.
Yleistä on myös vähättely kehumalla. Esimerkiksi jos kaikki tekevät jonkun tehtävän ja sitten kun sinäkin saat sen tehtyä, niin kehuu kuinka hyvin suoriuduita kun sait sen tehtyä. Tarkoituksena on selvästi vähätellä ja vittuilla.
Tässä ei ole passiivista eikä aggressiivista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei saa tahtoaan työpaikalla läpi, niin hakeutuu saikulle.
Mitä aggressiivista siinä on?
Se on piilossa: "en saa tahtoani läpi, en suostu yhteistyöhön tämän jälkeen, vetäydyn koko jutusta, tehköön keskenään ja toivottavasti epäonnistuvat".
No yksi tuttavani on passiivis-aggressiivinen. Kun hänellä on huono päivä, hän on jotenkin vaikeasti tavoitettava tai keskustelua on vaikea saada aikaan. Saattaa suuttua jos kaikki ei mene hänen mielensä mukaan sillä hetkellä, sitten se alkaa: saattaa tulevina päivinä olla tervehtimättä kokonaan ja vältellä, korkeintaan tiuskaisee jotain vastaukseksi jos kysyy jotain. Kysyttäessä mahdollisesta ongelmasta ei tosiaankaan sano oikein mitään tai jupisee jotain epämääräistä. Kaikki saa sitten aina ihmetellä, et no mikähän sitä nyt vaivaa. Jos on suutahtanut tiettyyn henkilöön, niin tätä henkilöä kohtelee kuin ilmaa/tiuskii ja muita kohtaan on ns.normaali. Jossain vaiheessa leppyy taas ja sitten tämä kuvio toistuu uudestaan ja uudestaan. Yleensä vyyhti lähtee siitä kun joku julkeaa olla eri mieltä tai sillä on itse henk.koht elämässä jotain ongelmaa, esimerkiksi lapsista huolta tms.
Ei pysty menemään töihin eikä vaikuttamaan maailmassa oikein mihinkään eikä oo rahaa tehdä mitää => trollaa netissä ja kokee vallan tunteita kun saa jonkun suuttumaan tai muuten reagoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole passiivista eikä aggressiivista
Se on nimenomaan sitä passiivista aggressiota. Ei käyttäydytä suoraan aggressiivisesti, vaan käyttäydytään passiivisesti, mutta silti aggressiivisesti. Aktiivinen aggressio olisi suora hyökkäys joko sanallisesti ja fyysisesti.
Tämä on minusta hyvä aihe. En ole asiantuntija, mutta minusta minulla on toimintamalleja, jotka voisi luokitella passiivis-aggressiivisiksi. En silti pidä niitä missään tapauksessa huonoimpana mahdollisena valintanani kussakin tilanteessa.
Pääsääntöisesti toimin p-a:sti silloin, kun en saa ääntäni kuuluviin jossakin asiassa, mutta en voi myöskään kokonaan vältellä tilannetta. Eli minun näkökulmastani joku käyttää valtaa minuun, velvoittaa/odottaa/edellyttää ilman erillistä sopimista asiaa johon mielestäni tarvittaisiin minunkin mielipiteeni.
En siis ole passiivis-aggressiivinen, jos esimies käskee tehdä jotakin, se on ihan OK ja työsopparin mukaista. Enkä ole passiivis-aggressiivinen, jos alkaa tympiä vaikka tiskausurakka, johon olen lupautunut.
MUTTA sitten olen, jos vaikkapa minulle ujutetaan vastuu jonkun toisen lapsista sopimatta asiasta, tyyppiesimerkki että joku häipyy asioilleen ja kersa on yhtäkkiä siinä meidän porukan kanssa ilman aikuista. Tai joku lupautuu tekemään jonkin asian, mutta olettaakin minun auttavan siinä VAIKKA olisin itse hoitanut asian aiemmin ilman tämän henkilön apua. Esimerkiksi kamojen roudaus tai ruokaan liittyvät järjestelyt.
Erityisesti minua vituttaa näennäinen kysyminen esim. kuskaamisesta niin, että se autettava on kuulolla. Eli A, joka on tuttuni, on selkeästi jo luvannut apuani B:lle ja asia tuodaan tietooni kummankin ollessa kuulolla.
klassinen esimerkki on se, että ei tule sovittuna aikana paikalle vaan myöhästelee esimerkiksi elokuvien alusta ja muista paikoista, joissa myöhästely aiheuttaa todellista hankaluutta.
Myös kaikenlainen ymmärtämättömäksi ja kuulemattomaksi heittäytyminen on usein passiivis-aggressiivista vastarintaa. Esim. äiti käskee teinin viedä roskat ja teini päättää, että minuahan ei ämmä komentele ja lähtee ulos ilman, että vie niitä (vaikka siitä ei olisi ollut mitään vaivaa, ongelma p-a ihmisillä onkin usein se, että joku kehtasi käskeä tai pyytää heitä tekemään jotain). Myöhemmin kun äiti kysyy, miksi roskat jäi viemättä, teini vastaa viattoman hämmästyneenä että pitikö ne viedä, äiti vastaa että piti ja teini siihen, että aijaa, emmä kuullu, että kukaan olisi pyytänyt viemään. Passiivis-aggressiivisuus on erittäin raskasta, koska se perustuu siihen, että passiivis-aggressiivinen ei halua suoraa konfliktia, joten se käyttää kiertoteitä vihamielisyytensä ilmaisuun. Niistä on vaikea vetää vastuuseen tai saada aikana reilua avointa mielipiteidne vaihtoa. Passiivis-aggressiivinen ihminen on usein kuin saippua, mitä enemmän puristat, sen varmemmin se luiskahtaa kädestä.
Mieheni on sellainen. Vaataa sarkastisesti tai åiilovittuilemalla. Voi pihdata seksiä pari kk ja harrastaa mykkäkouluilua. Voi olla selvästi vihainen jostain ja kun kysyn, mikä harmittaa, sanoo, ettei mikään. Vasta päivien kuluttua selviää, että oli ollut vihainen, kun olin tervehtinyt väärällä tavalla tms.
Vierailija kirjoitti:
ongelma p-a ihmisillä onkin usein se, että joku kehtasi käskeä tai pyytää heitä tekemään jotain).
Joo, ainakin minulla nimenomaan tuontyyppinen toiminta saa reagoimaan a-p:sti. Eli minusta sen toisen oma homma on ratkaista jokin asia ja kun ongelma heitetään minulle, niin minua vituttaa. Tyypillisesti en kommentoi lainkaan, kun pyydetään ja sitten jätän tekemättä. Pyrin siihen, ettei jatkossa kysytä.
Minä siis en halua, että minulta kysytään, koska en pidä kieltäytymisestä. Haluan että ihmiset arastelevat pyytää ja teen tilanteista kiusallisia myös heille, jotta jatkossa eivät kysy.
Tämä ei koske läheskään kaikkea apua. Esim. muuttoapuna olen mielelläni.