Kerrostalossa remontit ihan kohtuttooman kaliita omakotitalon remppoihin verrattuna
Ei omakotitalossa edes ole hissi-tai parvekeremontin tarvetta ( yleensä). Julkisivu ta putkirempatkin huomattavasti halvempia. Toiseksi, monia remppoja voi tehdä itse tai talkoilla. Ja saa itse päättää niiden ajankohdan. Tuttavan putkiremontti maksoi 1000e/m2, meidän talon rakennuskustannukset 12 vuotta sitten oli 1200e/m2
Kommentit (30)
Juuri palstan omakotitaloketjusta luin, että jollain oli mennyt 400000€ omakotitalon remonttiin. Me saatiin samalla rahalla tuliterä kerrostalokämppä.
Kyllä useimmilla kerrostaloasujilla on näiden suurimpien remonttien hinnat tiedossa. Ainahan voi valita omakotitalon, jos ei maksukyky riitä kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Totta kait remppasi on halvempi, kun työ tehdään itse tai sen tekevät muut, ilman palkkaa eli talkoilla. Tosin laatu saattaa olla toinen, jos sen olisi tehnyt alan ammattilaiset.
Laatu saattaa olla toinen. Ammattilaista on moneen junaan ja itse huolellisesti tehden saattaa saada jopa parempaa.
Niin, kannattaako koko ajan rempata vai antaa vanheta rauhassa esim. 60 vuotta ja purkaa sitten pois. Kas siinäpä kysymys.
Oliko se nyt Tampereella kun juuri putkirempattu ja muutenkin remontoitu kerrostalo piti purkaa koska talo oli homeessa. Kannattiko rempata?
Vierailija kirjoitti:
Niin, kannattaako koko ajan rempata vai antaa vanheta rauhassa esim. 60 vuotta ja purkaa sitten pois. Kas siinäpä kysymys.
Omakotitalossa voit päättää olla remppaamatta, kerrostalossa sun on vain pakko maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kait remppasi on halvempi, kun työ tehdään itse tai sen tekevät muut, ilman palkkaa eli talkoilla. Tosin laatu saattaa olla toinen, jos sen olisi tehnyt alan ammattilaiset.
HÖPÖHÖPÖ, asun omakotialuueella, jossa on tehty putki-ja sähkö yms. remppoja viime vuosina monessa talossa, ja niitä ei ole kukaan tehnyt itse tai talkoilla, vaan ihan normaalit alan yritykset ovat tehneet.
Meillä vaihdettiin kaikki kupariputket muviputkiin ja tehtiin myös lisä vesipisteitä ja hinta oli n. 3000e, mutta vastaava homma kerrostalossa olisi maksanut varmaan kymmenkertaisesti,
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä typerää se että kaikki maksaa osakkeiden suhteessa. Maksat hissiremontista vaikka asuisit alimmassa kerroksessa tai parvekeremontista vaikka sinulla ei olisi parveketta. Kun ovet uusitaan, kolmiossa asuva maksaa enemmän kuin yksiössä asuva, vaikka molemmilla tasan yksi ovi.
No ei se nyt ihan yksioikoista ole, riippuu yhtiöjärjestyksestä.
Kerrostalon käyttövesiputkien uusiminen maksaa ihan yhtä paljon kuin okt:n käyttövesiputkien uusiminen. Ongelma on siinä, että kerrostaloissa remontoidaan samalla kylpyhuoneita, sähköjä, viemäreitä, yhteistiloja ymv., joihin omakotitaloissa ei kosketa. Jos okt:ssa uusitaan ”putkiremontin” yhteydessä märkätilat ja viemärit, ollaan lähempänä kerrostalojen hintoja.
Perinteisesti on ajateltu, että talon käyttöikä on 50v, jonka jälkeen rakennus puretaan tai peruskorjataan. Kerrostaloissa purku on harvemmin vaihtoehto; siitä siis kalliit remontit.
Täytyykö putket vaihtaa koko tontin alla kulkevalta osuudelta?
Up