Mieheni on sitä mieltä, että jos joku asia on totta, sen sanominen ääneen ei ole haukkumista
Kommentit (46)
Ei välttämättä haukkumista, mutta joidenkin totuuksien kertominen osoittaa tahdittomuutta ja huonoja käytöstapoja.
Voisitko antaa esimerkin sellaisesta totuudesta, jonka voi ottaa haukkumisena mutta joka tosiaan on totuus, ei mielipide?
Okei. Nyt ymmärrän miten koulukiusaajat ajattelevat. Heidän mielipiteensä on heidän mielestään totuus.
Kiitos tästä. Avasi silmiä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko antaa esimerkin sellaisesta totuudesta, jonka voi ottaa haukkumisena mutta joka tosiaan on totuus, ei mielipide?
Esim. (jos olisivat totta) nuo kuvitteellisen vierailijan kommentit aiemmassa kommmentissa.
Milloin nämä idiootit oppivat, että rehellisyys ja hyvätapaisuus eivät ole toistensa poissulkevia asioita?
Oletetaan, että kyseessä on kaksi läheistä ihmistä, jotka voivat puhua toisilleen vaikeistakin asioista ja tabuista.
"Sä oot karsee ihramöykky ja mua oksettaa kattoa sua" on hyvin ilkeää haukkumista, riippumatta siitä onko se rehellisesti vai epärehellisesti sanottu.
"Olet viime vuosien aikana muuttunut pikku hiljaa ylipainoiseksi ja olen huolissani sinusta sekä terveydestäsi, sillä rakastan sinua" on rakentavaa rehellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
No, jos oletetaan että faktat pitäisivät paikkansa, vaikkapa näin:
"Meidän Liisa on lihonut vuodessa 10,8kg. Tutkimusten mukaan noin voimakas painonnousu korreloi kohonneen diabetesriskin kanssa selvästi."
Jokainenhan kuulee tällaista mielellään vaikkapa kahvipöydässä, koska sehän on totta!
"Ai teidän Peppiinalla ei ole mitään harrastuksia. Meidän Anniina käy satubaletissa, kuvataidekoulussa ja opiskelee ranskaa; sunnuntaisin käymme museoissa koko perheellä. 2-3 tunnin päivittäinen liikunta sekä kulttuurin harrastaminen on todettu monissa kansainvälisissä tutkimuksissa hyödylliseksi lapsen kehitykselle."
Piristää taatusti perhekerhon väsynyttä äitiä nämä totuudet.
"Katsopas, Pera, miten paljon rikkaruohoja tässä teidän pihanurmikolla on. Näköjään teidän talon maali on myös alkanut rapista."
Taattu päivän piristys kesävieraiden suusta ja täyttä totta joka sana.
Nimenomaan totuuksia ei pidä mennä sanomaan ääneen.
Kuulostaa ihan pikkulapselta, joka möläyttelee ääneen huomioita kaikesta näkemästään. Onko miehellä muuten autismiin tai muuhun sosiaaliseen kömpelyyteen vivahtavia piirteitä? Sosiaalisilta taidoiltaan normaali aikuinen ihminen ymmärtää, että asioilla on muitakin aspekteja ja vivahteita kuin tosi-epätosi, ja se, mitä milloinkin on tarpeen sanoa tai jättää sanomatta, on tilannekohtaista.
Vierailija kirjoitti:
No ei olekaan haukkumista.
Patrik Laine teki ensimmäisellä NHL-kaudellaan 36 maalia.
Koira on eläin.
"Moi Sami! Miten teidän pojalla on lähtenyt menemään siellä NHL:ssä? Ai istunut koko kauden vaihtopenkillä? Patrik Laine teki ensimmäisellä kaudellaan 36 maalia."
"Miks sä itket, Tiina? Ai sun koira pitää viedä lopetettavaksi ja se on sun ainoa ystävä? Koira on eläin."
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä diagnoosia?
Sama tuli minullekin mieleen. Jos tuolla miehellä on Asperger, niin silloinhan hän sen takia sanoo asioita, jotka voivat ollakin totta, mutta joita ei hyvien tapojen vuoksi sanota.
Tässä pari esimerkkiä ihan mahdollisista tosiasioista, jotka ainakin minä kokisin haukkumiseksi tai ainakin pahantahtoiseksi kuittailuksi:
Sulla oli noi samat vaatteet eilenkin päällä.
Sä olet lihonut tosi paljon.
Onpa tuo sun olohuoneen matto likainen.
Sun ammatissa on keskimääräistä huomattavasti heikompi ansiotaso.
Lapsesi on ollut koko päivän tietokoneella.
Vaikka nämä kaikki olisivat ihan täyttä totta ja faktisesti todennettavia asioita, en halua niitä kuulla esim. ystäväni suusta.
Jaakko, sulla on kyllä niin millimuna, ettei yhdyntämme tunnu miltään. Noh noh Jaakko.. miksi aloit itkemään? Sehän on vain totuus.
Hän sitten varmaan kertoo sinulle, mihin ei ole tyytyväinen itsessään ja missä tuli taas tänäänkin mokattua? Onhan näet yleisesti tunnustettu totuus, että kukaan ei ole täydellinen. Mutta tosiaan Peralle tuskin tulee lauottua totuuksia päin naamaa, saati pomolle. Pitää siis myös pyytää totuudenmukainen selitys tälle epäloogisuudelle.
Olen kuullut joidenkin ihmisten puollustelevan näitä "totuuksien" laukomisia sananvapaudella. Se on totta, että Suomessa on sananvapaus, mutta se että sinulla on laillinen oikeus sanoa jotain, ei tarkoita etteikö sen sanominen olisi typerää ja epäkohteliasta.
Miehesi on sivistymätön juntti, lähetä se takaisin vanhemmilleen kasvatettavaksi.
Moukkamaista. Miehesi on moukkamainen.
Onhan tuo totta, Mutta se on eriasia onko hyvää käytöstä sanoa kaikkea. Jos joku kysyy onko hän lihava ja vastaan että on, niin pitäisikö valehdella?
Sun miehesi varmaan sanoo pomolle: niin muuten, se sun vaimos on ihan kamala munahaukka, se on nainut melkein kaikkien työkävereiden kanssa, minä mukaanlukien. Enkä yhtään ihmettele, kun saunassa katselin sun kaluas, eihän sellaiseen kukaan nainen voisikaan olla tyytyväinen.
Olen ihan samaa mieltä kuin muutkin, että se nai sinut rahojesi takia.
Tyttäresi muuten vietiin eilen poliisiautolla putkaan, oli ihan ympäripäissään kadulla. Ihmettelen kyllä, että noin hyvässä perheessä ei osta kasvattaa lastaan paremmin.
Milloin poikasi taas vapautuukaan sieltä vankilasta? Kestää tosi kauan, ennekuin hän saa maksettua kakki ulosottonsa ja saa luottotietonsa kuntoon. Tiedät kai, että se kestää vuosia vaikka velat onkin maksettu. Luottotietojen menetys vaikeuttaa todella paljon sen elämää.
Jne...
Mä olen myös tavannut näitä ilkeitä ja katkeria ihmisiä, jotka kieltävät oman häijyytensä väittämällä olevansa vain "rehellisiä ja suorapuheisia".
Yksikään ei kestäisi itseensä kohdistettua vastaavaa suorapuheisuutta hetkeäkään.