Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebookissa leviää hauska teksti polttareiden järjestämisestä. Miksi polttareiden järjestäminen on niin syvältä?

Vierailija
13.07.2017 |

Olen osallistunut useisiin polttareihin elämäni aikana. Tavallisesti nyppii se, etteivät morsiamen ystävät ole motivoituneita juhlien järjestämiseen, paria aktiivista lukuunottamatta. Miksi näin, onhan kyse ystävän tärkeästä päivästä?

Miksi erityisesti naisten polttarit ovat niin tuskallisia järjestää? Kerro kokemuksesi!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat on kokemukset itselläkin, kuin siinä kirjoituksessa! Sen vuoksi en enää osallistu polttareihin. En ymmärrä miksi se on niin vaikeaa, kerran kun pääsisi porukalla tekemään jotain kivaa niin ei! Baari iltoihinkin laitetaan enemmän rahaa kuin polttareihin.

Vierailija
2/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää haluaa/järjestää polttareita? Ovat niiiin last season.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikähän sen tekstin sisältö on?

Vierailija
4/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritäpä järjestää kuumailmapallolento polkupyöräretken budjetilla, ja yritäpä vielä löytää edes puolelle osallistujista sopiva päivä. Ja yritäpä lopuksi sopia yhden kanssa pidennetystä maksuaikataulusta, toisen kanssa pienemmästä osuudesta kun hän ei juo mitään, kolmannen kanssa saako vauva tulla mukaan, neljännen kanssa sitä ja viidennen kanssa tätä.

Vierailija
5/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttarit ovat väkisin väännettyjä muka-hauskoja juhlia, jotka maksavat tuhottomasti. Eikä morsian kuitenkaan ole tyytyväinen, vaikka ystävät järjestäisivät mitä.

Vierailija
6/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttarit ovat todella väkinäisiä, niin järjestäjien kuin itse juhlakalunkin kantilta. Kokemusta on kummastakin roolista..

Vierailija
7/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa naisista ei muutenkaan vietä aikaa kavereiden kanssa. Miehillä säilyy ystäväporukat, jos niitä on aiemmin ollut. Naiset haluavat keskittyä parisuhteeseen.

Vierailija
8/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttareiden järjestäminen ystävilleni on ollut vähän haastavaa, mutta tiedän että ystäväni kokivat myös minulle järjestetyt polttarit vaikeina. Ei siksi että morsian olisi vaativa, vaan siksi, että morsiamen ystäviin on vaikea saada kontaktia. Kuulemma yksi vastasi kaksi päivää ennen juhlia onko tulossa, ja juhlia oli suunniteltu puoli vuotta.

Toisissa juhlissa kävi niin, että osallistujat olivat sopineet summan mitä juhliin laittavat ja ja sopimus oli sitova. Pari viikkoa ennen juhlia yksi sanoi ettei tulekaan ja meinasi ettei sitten maksakaan. Hänelle muistutettiin mitä sitova sopimus tarkoittaa, ja kovin kitkerästi oli sitten maksanut. Morsiamelle kerroimme tietenkin tästä.

Kunpa ei enää ikinä tarvitsisi järjestää.

Vierailija
9/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukut aiheelle? Ovatko alapeukkujen antajat vain nauttineet juhlien järjestämisestä ja kaikki on sujunut kuin rasvattu?

Ap

Vierailija
10/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen useamman vuoden halunnut kirjoittaa tämän ja tässä se nyt on. Tämä ei siis kohdistu mihinkään yksittäiseen tapaukseen vaan kaikki ketkä ovat joskus polttareissa olleet ja niitä suunnitelleet ymmärtävät pointin.

Anteeksi naiset jo etukäteen. :D

Miesten polttarit

Porukka kasaan ja sovitaan päivä. Budjetti 150-300€ per henkilö riippuen mitä keksitään. Eräs ilmoittaa että valitettavasti hänen budjetti ei anna periksi tuohon jolloin muut tarjoutuvat maksamaan enemmän että kaveri pääsee mukaan. Käydään ostamassa olutta (paljon) ja varataan kuljetus. Homma rullaa ja kaikilla on kivaa. Illan aikana joku intoutuu tarjoamaan kierroksen ravintolassa koko seurueelle. Hänestä tulee vieläkin parempi jätkä muiden silmissä.

Jutellaan että voitaisiin lähteä joskus samalla porukalla uudestaan ja niin myös tapahtuu.

Naisten polttarit

Kaasot saavat listan johon tuleva morsian on ilmoittanut keitä polttareihin kutsutaan. Tästä seuraa armoton analyysi siitä ketkä noista on perseestä ja ketä eniten perseestä. Ainakin puolet porukasta olisi pitänyt jättää kutsumatta (yleinen mielipide)

Sopivan päivän löytämiseen onkin sitten hyvä varata reilusti aikaa. Noin 3kuukauden jahkaamisen jälkeen päädytään johonkin päivään joka sopii edes puolelle porukasta. Jo tässä vaiheessa osa porukasta on rikkonut välinsä muihin koska päivä on totaalisen väärä.

Budjetti onkin sitten mielenkiintoinen. Heti kättelyssä kerrotaan että 50€ on sitten ehdoton maksimi per henkilö jolloin jo muutama ilmoittaa heti että pystyvät panostamaan ainoastaan 20€. Koska muutkaan eivät sitten halua tietenkään maksaa enempää tulee budjetiksi 20€/henkilö. Yhteensä kokoon saadaan siis 160€. Tällä sitten hoidetaan matkat, ruokailut, juomat, majoitus ja joku kiva aktiviteetti.

Seuraavaksi päätetään mihin mennään ja paikkahan on tietenkin lähin iso kaupunki polttariporukasta katsottuna."

Jatkuu

Vierailija
11/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kuljetushan me tarvitaan. Yllätyksenä kaikille tulee että minibussin vuokraaminen maksaa jo saman verran mitä kokonaisbudjetti on. Onneksi muutaman polttareihin kutsutun vanhemmat lupaavat heittää ryhmän kohteeseen 10€ bensakuluja vastaan. Tämä on kaikille melkein ok mutta entäs Hanna joka sattuukin asumaan kyseisessä kaupungissa johon ryhmä on menossa? Onko hänenkin osallistuttava kuluihin vaikka ei tarvitse kuljetusta? Hän ehdottaa että jos maksaisi 2€ vähemmän kuin muut mikä olisi hänen mielestään enemmän kuin reilua, hänestä kun ei aiheudu kuluja.

Juomiksi on käyty ostamassa 6siideriä, 6lonkeroa ja koppa olutta. Kaksi vieraista on raskaana joten eivät voi nauttia näitä jolloin ajankohtaiseksi aiheeksi nousee jälleen hyvitys menetetystä rahasta. Muutama jaksaa myös valittaa koko matkan että ei juo olutta jota on suhteessa eniten, eli ei mene tasan taaskaan.

On aktiviteetin aika. Budjetin sallimissa rajoissa tuleva morsian puetaan prinsessaksi ja selkään lyödään A4-lappu jossa hauska teksti tyyliin "parasta ennen 7.7.2017". Hänen kanssaan sitten kierretään torilla jossa myydään haleja ja pusuja 2€kpl. Vaivaantuneet ihmiset maksavat kyseinen hinnan että pääsisivät nolosta porukasta nopeasti eroon.

Ruokailuun on budjetoitu eniten. 10€ per henkilö ja sillä saadaan vähän paremman luokan pitsat. Jenni kuitenkin kertoo että ei voi syödä pitsaa ja ehdottaa että kävisi Hesburgerissa. Ongelmana kuitenkin että kerrosateria maksaa vain 7,20€ joten hänen osuudestaan jää 2,80€ käyttämättä. Katri ehdottaa että jos Jenni ottaisi aterian isommilla ranskalaisilla ja juomalla niin budjetti olisi melkein sama. Jenni kertoo kuitenkin että ei kukaan jaksa syödä niin paljon joten hyvitys olisi taas ajankohtainen.

Kello alkaa olemaan kohta jo 18.00 ja osa porukasta onkin joutunut jättämään ryhmän ja rientäneet hoitamaan lastaan jolle ei löytynyt 3 kuukauden varoitusajalla ketään hoitajaa.

Jos majoitus on löytynyt se on jonkun ryhmään kuuluvan mökillä. Tänne vaivautuu enää pieni osa porukasta. Kaikki kiittelevät lähteissään miten mukavaa oli ja pitää lähteä joskus uudestaan samalla porukalla. (Ei todellakaan lähdetä enää koskaan).

Hääpäivänä muutama perii vielä muilta 4€ saataviaan jotta ei nyt tulisi ihan hirveästi takkiin polttareista."

Vierailija
12/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ongelmat toistuvat: missä polttarit pidetään, mitä ja kuinka paljon ohjelmaa järjestetään, mikä on kenellekin sopiva budjetti. Viimeisin kokemukseni on tältä kesältä. Olimme kyllä porukan kesken paikasta, ohjelmasta ja hinnasta melko yksimielisiä, mutta kaaso ei ottanut hänelle kuuluvaa asioiden organisoijan roolia. Vielä polttareita edellisenä iltanakaan ei ollut sovittu tarkkoja aikatauluja, ei myöskään sitä, mitä ja missä syödään tai kuka ostaa mitäkin ruokaa ja juomaa. Olen luonteeltani sellainen, että jos jokin homma alkaa mennä pieleen, en voi vain katsoa sivusta vaan alan huolehtia asioista, kuului se minulle tai ei. Olin koko porukasta etäisin morsiamelle, silti päädyin tekemään suurimman osan valmisteluista ja hankinnoista viime hetkellä ja luotsaamaan päivää läpi. Sain kyllä jälkikäteen kiitosta, mutta fiilis itselläni oli koko päivän ajan kuin työjuhdalla vieraan sijaan.

Vierailija
13/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että ihmisiä ei vaan kiinnosta tarpeeksi, kun polttarit ei varsinaisesti koske heitä itseään. Morsiamen tosi läheisiä ystäviä varmaan kiinnostaa eniten, muut ovat mukana vain koska eivät kehtaa kieltäytyä.

Vierailija
14/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laajahko ystävä/kaveripiiri, joka koostuu hyvin erilaisista persoonoista (onko tämä sana?).

Kun he saivat järjestettyä minulle erittäin vauhdikkaat ja hauskat polttarit, jotka olivat tismalleen minun tyyliäni, olin ällikällä lyöty. Miten niin erilaiset ihmiset saivat sovittua keskenään sopivat ajankohdat, budjetit ja sisällön? 

Joten ei, tämä ei päde kaikkiin naisiin!

TOISAALTA kokemusta on myös polttareiden järjestäjän näkökulmasta. Yhdet polttarit järjestin kaasona pitkäaikaiselle ystävälleni, jonka serkusparvi oli kuitenkin päättänyt jo etukäteen teeman ja lähes koko illan sisällön. Tätä polttari-viikonloppua oli aika syvältä suunnitella, kun tunsin alusta asti itseni outsideriksi, vaikka oli itse kaaso. 

Toisissa polttareissa oli taas näitä saamarin maksuongelmaisia ja perujia. Oli "unohtunut" laittaa summa tilille ja kaiken piti olla ilmaista tai todella halpaa. Kertoo ehkä myös morsiamesta jotain, jos ystävänsä ovat tuollaisia nihilistejä.

Vierailija
15/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestit 10 ja 11on se facebook-teksti?

Niin totta :D :D :D

nimim. Ei enää ikinä

Vierailija
16/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on laajahko ystävä/kaveripiiri, joka koostuu hyvin erilaisista persoonoista (onko tämä sana?).

Kun he saivat järjestettyä minulle erittäin vauhdikkaat ja hauskat polttarit, jotka olivat tismalleen minun tyyliäni, olin ällikällä lyöty. Miten niin erilaiset ihmiset saivat sovittua keskenään sopivat ajankohdat, budjetit ja sisällön? 

TOISAALTA kokemusta on myös polttareiden järjestäjän näkökulmasta. Yhdet polttarit järjestin kaasona pitkäaikaiselle ystävälleni, jonka serkusparvi oli kuitenkin päättänyt jo etukäteen teeman ja lähes koko illan sisällön. Tätä polttari-viikonloppua oli aika syvältä suunnitella, kun tunsin alusta asti itseni outsideriksi, vaikka oli itse kaaso. 

Toisissa polttareissa oli taas näitä saamarin maksuongelmaisia ja perujia. Oli "unohtunut" laittaa summa tilille ja kaiken piti olla ilmaista tai todella halpaa. Kertoo ehkä myös morsiamesta jotain, jos ystävänsä ovat tuollaisia nihilistejä.

Kiva kuulla, että sait kivat polttarit, jokainen ansaitsisi sellaiset. Oletko kysynyt ystäviltäsi miten järjestelyt sujuivat? Kuulostaa ihan liian hyvältä ollakseen totta tuo, että olisi sujunut ilman ongelmia.

Ap

Vierailija
17/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestit 10 ja 11on se facebook-teksti?

Niin totta :D :D :D

nimim. Ei enää ikinä

Jep, se on se FB-teksti. En saanut sitä yhteen viestiin, kun oli liian pitkä.

Vierailija
18/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että sait kivat polttarit, jokainen ansaitsisi sellaiset. Oletko kysynyt ystäviltäsi miten järjestelyt sujuivat? Kuulostaa ihan liian hyvältä ollakseen totta tuo, että olisi sujunut ilman ongelmia.

Ap

Noo itse asiassa minun polttarit eivät sujuneet kuitenkaan täysin kommelluksitta. Ystävillä oli kuin OLIKIN kränää ajankohdasta, sillä lähes kaikilla oli pieniä lapsia ja osa oli raskaana, joten aikataulu oli ollut kaiketi suurin kompastuskivi. Loppu hyvin kuitenkin! :)

Vierailija
19/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osallistunut useisiin polttareihin elämäni aikana. Tavallisesti nyppii se, etteivät morsiamen ystävät ole motivoituneita juhlien järjestämiseen, paria aktiivista lukuunottamatta. Miksi näin, onhan kyse ystävän tärkeästä päivästä?

Miksi erityisesti naisten polttarit ovat niin tuskallisia järjestää? Kerro kokemuksesi!

No eikä ole mielestäni polttarin järjestys mistään syvältä. Minusta oli ainakin kivaa järjestää ja suunnitella omat polttarini, ja olen myös ollut järjestämässä kaksia muita polttareita. Jokainen polttareitten järjestämiseen käytetty tunti oli todella mukavaa touhua.

Vierailija
20/25 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka enää haluaa/järjestää polttareita? Ovat niiiin last season.

Ehkä ne, joilla sellaisia ei vielä koskaan ole ollut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme