Millaisia rangaistuksia lapsen kiroilusta?
Poika 12-vuotta. Erityislapsi. On add ja jotain muuta ns pientä jotka nyt ei sinällään vaikuta normaaliin elämään.
Ongelma on pojan kiroilu. Pelaa puhelimellaan ja huutaa ja kiroaa. Ei kuitenkaan agressiivisesti.
Viimeksi otin puhelimen pois ja sanoin että saa takaisin kun suu on siistitty. Hän katselee tubettajia ja näiden kielenkäyttöä siis matkii. Olenkin kieltänyt näiden tubettajien seuraamisen.
Sain viimeksi kymmeniä alapeukkuja kun oli joskus kauan sitten joku keskustelu rangaistuksista ja laitoin että itse otan puhelimen pois 😀
Jäin sitten miettimään että millaisia rangaistuksia muilla on sitten käytössä vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (7)
Ymmärrän hyvin jos kiroilu häiritsee. Meidän seiskaluokan aloittava poika on myös alkanut kiroilemaan lähiaikoina, lähinnä juuri eri pelien ja videoiden vaikutuksesta. Mutta semmoset ne nuoret on, kyllä sitä aikuiseltakin välillä (tai hieman useammin) lipsahtaa. Jos kotona kiroilee, muistutan häntä kuinka rumalta se kuulostaa. Poika näyttää aina tajunneen :) Puhelimen ottaminen pois se vasta katastrofi olisi.
Vierailija kirjoitti:
Hän on 12. Hän voisi tehdä aika paljon pahempia asioita. Onneksi toi paapominen loppuu, kun nuori alkaa avoimesti käyttämään päihteitä ja vanhemmat löytävät siitä uuden ja paremman tavan uhriutua.
No ainahan sitä voi ajatella noin. Sitten kun kärähtää tupakasta niin voi ajatella että onneksi ei ollut vahvempaa ja niin päin pois.
Mutta nyt on kyse kiroilusta.
En ainakaan itse jaksa kuunnella päivästä toiseen "voi saa***a moth*r fuc**er vit** perke** helv***i" toistuvasti.
Sinä olet sitä mieltä että tuo on ok ja siihen ei tarvitse puuttua?
Sitten itketään kun nykypäivän lapset käyttäytyy hionosti. Kai nyt jos mihinkään ei saa puuttua vaan olla vaan tyytyväinen ettei ollut pahempaa tällä kertaa.
Ap
Meitä on seitsemän sisarusta, tyttöjä ja poikia. Osalla meistä on jo omia lapsia.
Meillä äiti kirota päräytti silloin tällöin, isä ei kiroillut. Niinpä meidän lastenkin suusta ärräpäät pääsivät välillä, eikä siitä mitenkään rangaistu. Meillä oli luonnostaan älliä olla kiroilematta paikoissa ja tapahtumissa joissa se ei sopinut.
Voi olla että nykyajan mukulat kuulevat kaikenlaista kielenkäyttöä enemmän, minun sisarusteni lapset eivät kuitenkaan sen rumempaa kieltä käytä kuin mekään aikoinamme. Ja mitään kummallista kasvatusta erikseen siihen ei ole tarvittu.
Tiedä sitten mistä johtunee. Kuitenkin malli kotoa, se on varmasti se suurin tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin jos kiroilu häiritsee. Meidän seiskaluokan aloittava poika on myös alkanut kiroilemaan lähiaikoina, lähinnä juuri eri pelien ja videoiden vaikutuksesta. Mutta semmoset ne nuoret on, kyllä sitä aikuiseltakin välillä (tai hieman useammin) lipsahtaa. Jos kotona kiroilee, muistutan häntä kuinka rumalta se kuulostaa. Poika näyttää aina tajunneen :) Puhelimen ottaminen pois se vasta katastrofi olisi.
Joo ei minua mitkään yksittäiset kirosanat haittaa. Itsekin kiroilen välillä.
Mutta meillä ei huoneesta muuta kuulukaan ja kymmeniä kirosanoja ja "nus*i äitiäs" ym huuteluita. En jaksa kuunnella enää ollenkaan.
Ja kun olen ottanut puhelimen pois niin se on ollut keittiön työpöydällä ja siitä on saanut soittaa ja vastata puheluihin kuitenkin. Nettiin en ole päästänyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on 12. Hän voisi tehdä aika paljon pahempia asioita. Onneksi toi paapominen loppuu, kun nuori alkaa avoimesti käyttämään päihteitä ja vanhemmat löytävät siitä uuden ja paremman tavan uhriutua.
No ainahan sitä voi ajatella noin. Sitten kun kärähtää tupakasta niin voi ajatella että onneksi ei ollut vahvempaa ja niin päin pois.
Mutta nyt on kyse kiroilusta.
En ainakaan itse jaksa kuunnella päivästä toiseen "voi saa***a moth*r fuc**er vit** perke** helv***i" toistuvasti.
Sinä olet sitä mieltä että tuo on ok ja siihen ei tarvitse puuttua?
Sitten itketään kun nykypäivän lapset käyttäytyy hionosti. Kai nyt jos mihinkään ei saa puuttua vaan olla vaan tyytyväinen ettei ollut pahempaa tällä kertaa.
Ap
Jossain kohtaa "onneksi ei ollut vahvempaa"-ajattelu ei enää toimi. Kyllä ne käyttäytyy huonosti, kun vanhemmatkin provosoituu. Ei se kiroilu haittaa mitenkään.