Työkkäri ei soittanut, vaikka piti
TE-toimiston tiedoissani luki, että soittavat 12.7.2017.
Ei tullut soittoa, eikä ollut tiedoissani enää mitään mainintaa mahdollisesta yhteydenotosta - johtuu kai iästäni, olenhan jo 57 v.
Pitääkö tässä nyt varrota yhtä työkän soittoa joka hiivatin päivä, vaikka mitään merkintää soitosta ei enää ollut?
Mites muut?
Kommentit (43)
Jos joku on soittamassa, voit toimia ihan normaalisti. Vastaat vaan puheluun.
Mieheni vastasi työkkärin puheluun Prahan terassilla oluen ääreltä. Ei ollut vaikeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin yhteydenottopyynnön ja siinä luki että soittavat viikon sisällä. Pitänee siis viikko istua virka-ajat kotona käymättä edes vessassa välillä koska noihan ei tunnetusti koita soittaa kuin kerran.
Hienoa palvelua.
https://www.google.fi/search?q=matkapuhelin&rlz=1C1GGRV_enFI751FI751&oq…
Tuossa on sinulle linkkiä, jonka kautta voi lähteä etsimään sellaista laitettetta, kuin matkapuhelin jota älypuhelimeksikin nykyään kutsutaan. Sen voi ottaa mukaan jopa vessaan, joten tuo on täysin turhaa uhrautumista.
Älähän nyt. Onhan tuo liian raskas ponnistus ja velvollisuus tehdä sen työttömyysetuuden eteen. Kaiken hyvän, kun pitäisi tulla ilman todellista vastuuta.
Luusi jo 57- vuotiaan luoneen työelämässä sellaisia kontakteja ettei tarvitsi työkkärinlistoilla notkua.
Sori vaan, mutta tuo henkilö on eri kuin minä - ei siis ole tietoa minkä ikäinen ko . henkilö on ja millainen hänen kontaktiverkostonsa on.
Ja jokatapauksessa aika outoja luulotteluja sinulla näkyy olevan - eihän voi tietää, onko ko. henkilö vaikka vaihtanut kaupunkia tai jopa maata, niin siinäpä niitä verkostoja ei kauheasti sitten olekaan.
YT:Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin yhteydenottopyynnön ja siinä luki että soittavat viikon sisällä. Pitänee siis viikko istua virka-ajat kotona käymättä edes vessassa välillä koska noihan ei tunnetusti koita soittaa kuin kerran.
Hienoa palvelua.
https://www.google.fi/search?q=matkapuhelin&rlz=1C1GGRV_enFI751FI751&oq…
Tuossa on sinulle linkkiä, jonka kautta voi lähteä etsimään sellaista laitettetta, kuin matkapuhelin jota älypuhelimeksikin nykyään kutsutaan. Sen voi ottaa mukaan jopa vessaan, joten tuo on täysin turhaa uhrautumista.
Älähän nyt. Onhan tuo liian raskas ponnistus ja velvollisuus tehdä sen työttömyysetuuden eteen. Kaiken hyvän, kun pitäisi tulla ilman todellista vastuuta.
Luusi jo 57- vuotiaan luoneen työelämässä sellaisia kontakteja ettei tarvitsi työkkärinlistoilla notkua.
Aika ajattelemattomasti sanottu - eihän kaikilla ole edes kykyä tai edes halua luoda jotain hemmetin kontaktiverkkoa, riippuu täysin yksilöstä.
Meitä on monenlaisia ja useimmat suomalaiset ovat aika vaatimattomia, yksinäisiä ja hiljaisia.
Olen 3-kymppinen hoitoalan ihminen. Tervekin jopa. Koskaan ei ole soittoa tullut. Kytiksellä olen ne ilmoitetut päivät ja muuten elän normaalisti. Ei ole puhelin mukana vessassa eikä edes aina kauppareissulla.
Ei mitään uutta. Mulla on siirtynyt muutaman kerran, olen 59 ja ollut työtön 1,5v. Jätin itse alussa soittopyynnön ja keskustelin jonkun virkailijan kanssa. En ole ennen ollut työkkärin asiakas joten kyselin kaikkea miten pitää toimia. Sain tietää, että työttömät on jaettu kolmeen ryhmään, 1ryhmä on sellaisia, joilla on koulutus (mm. akateemiset kuuluvat tähän, itsellä on amk-koulutus) ja joiden katsotaan itse hoitavan työnhakunsa ym. Seuraavissa ryhmissä on sitten sellaisia, joiden katsotaan tarvitsevan erilaisia tukitoimia kaikenlaisten ongelmien takia. Olen tänä aikana saanut yhden työtarjouksen, kyseessä oli ihan oman alan työ, palkallinen vuorotteluvapaan sijaisuus. Hain sitä mutta en saanut mitään vastausta. Minulla on todennäköisesti väärä syntymävuosi mihinkään työpaikkaan. Ärsyttävää tässä on se, että olen liian nuori päästäkseni ns. putkeen ansiosidonnaiselle, joten useita vuosia pitää sitten köyhäillä jollain kelan pennosilla. On helvetin tyhmää että yhteiskunnalla on varaa pitää työkykyisiä niin nuoria kuin vanhojakin roikkumassa avustuksilla tai teettää jotain palkattomia pilipalihommia. Eihän niistä kerry verovaroja eikä muutakaan hyötyä.
Jos jättävät soittamatta niin ei tarvitse joka päivä kytätä puhelinsoittoa. Ilmoittavat kun soittavat uudelleen, joko tekstiviestillä tai siellä omilla sivuilla (näkyy ainakin minulla ihan siinä etusivulla, missä lukee myös että työnhakusi on voimassa). Jos jätät monesti vastaamatta, laittavat viestin että yritin ottaa yhteyttä, voitko soittaa tänään ennen klo 16 tai siihen ja siihen päivään mennessä, tai kertovat päivämäärän milloin soittavat uudelleen. Riippuu työntekijästä. Jos jätät soittamatta, karenssi. Jos soitat mutta eivät vastaa, on taas heidän tehtävänsä ottaa yhteyttä jne.
Sama juttu minulla kesäkuun alussa. Odotin soittoa koko päivän - ei tullut. Sitten soitin heti seuraavana päivänä itse ja kerroin tilanteestani. Ajattelin, että eivät sitten ainakaan pysty syyttämään passiivisuudesta. oli mukava virkailija. Siihen en saanut vastausta, miksi minulle ei soitettu, vaikka se omiin tietoihini oli merkitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvitse odotella jos ei ole mitään soittopäivää merkittynä.
Joo, yritin kovasti katsella sitä soittopäivää sieltä sivuiltani, mutta en ainakaan nähnyt sitä siellä.
Milläköhän sivustalla sen muuten pitäisi olla, että osaan varmasti tiirailla sitä juuri oikeasta kohdasta, kun niitä kohtia on siellä paljon?
Ettäs kehtaavatkin vielä leikkiä vanhan ihmisen kanssa tällä tavoin!
Ap
Ei ole enää soittopäivää näkyvissä, koska asiakkaat kyttäsivät sitä päivää ja soitto päivää ennen tai jälkeen poiki valituksia eduskunnan oikeusasiamiehelle. Siellä sivulla kerrotaan vain se, onko työnhaku voimassa toistaiseksi vai tiettyyn päivään asti sekä se, mitä tulee tehdä, että työnhaku pysyy voimassa (suunnitelmassa sovitut tehtävät tulee olla tehtynä)
Mulla ainakin viimeksi kun katson muutama viikko sitten, oli ihan selvä pvm "TE-tsto ottaa sinuun yhteyttä", no eivät ottaneet vaan siirsivät pvm puol vuotta eteenpäin. Onneks! Saa taas olla rauhassa. Toki vastaan jos soittavat jostain syystä aikaisemmin, jos on puhelin hollilla.
Asiantuntija kirjoitti:
Pahoittelut, meillä on otettu käyttöön uusi järjestelmä viime viikolla, se sekoittaa jonkin verran työskentelyä. Voit jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi-palvelussa. Lisäksi jonot ovat hieman venyneet, kesäkuussa oli paljon ilmoittautuneita. Kannattaa laittaa kaikki tiedot mahdollisimman tarkasti, varsinkin työsuhteen päättymissyy, niin jää mahdollisimman vähän selvitettävää (tämä ei ap:lle vaan kaikille). Ei johdu iästäsi mitenkään :)
Taidettu ottaa uusi järjestelmä käyttöön viimeiset neljä vuotta.
Virkailijan on pakko laittaa sinne tietoihisi joku päivä ja joku koodi. Sitä ei pysty ohittamaan. Järjestelmä pompsahtaa virkailijan listalle aina työttömiä jotka ovat olleet työttömänä jonkun tietyn ajan. Sitten hän soittaa, tai siirtää päivää eteenpäin. Listalle nousee myös hakijat, jotka eivät ole reagoineet heille annettuihin päämääriin. Sitten katkaistaan työnhaku ja lähtee selvityspyyntö.
Asiantuntija kirjoitti:
Pahoittelut, meillä on otettu käyttöön uusi järjestelmä viime viikolla, se sekoittaa jonkin verran työskentelyä. Voit jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi-palvelussa. Lisäksi jonot ovat hieman venyneet, kesäkuussa oli paljon ilmoittautuneita. Kannattaa laittaa kaikki tiedot mahdollisimman tarkasti, varsinkin työsuhteen päättymissyy, niin jää mahdollisimman vähän selvitettävää (tämä ei ap:lle vaan kaikille). Ei johdu iästäsi mitenkään :)
No nyt selvisi miksi jonot on pitkät eikä homma pelaa, kun roikutte vauva ynnä muilla palstoilla työ-aikana. Busted!
Soittopäivä piti olla 4.7 ei tullut soittoa ja seuraavaa soittoaikaa ei näy, lukee vain, että työnhakusi on voimassa, työttömänä puolitoista vuotta ja ikää 40+.
Mä ilmoittauduin työttömäksi viime vuonna 1.8. alkaen. Yhteydenottopäivä oli ensin merkitty muutaman viikon päähän, mutta ko päivä tuli, eikä yhteydenottoa kuulunut. Yhteydenottopäiväksi oli muutettu 31.1.2017. No, siinä vaiheessa olinkin jo katkaissut työnhakuni aikoja sitten, koska olin töissä. 😄
Vierailija kirjoitti:
olen 59 ja ollut työtön 1,5v. . Ärsyttävää tässä on se, että olen liian nuori päästäkseni ns. putkeen ansiosidonnaiselle, joten useita vuosia pitää sitten köyhäillä jollain kelan pennosilla. .
Voit ottaa sen varhennetun vanhuuseläkkeen parin vuoden kuluttua, sitä mä ainakin odotan vaikka olen huomattavasti sua nuorempi.
Ikävä tuottaa pettymys - meillä on liukuva työaika, ja kirjoitin edellisen viestini työmatkalla (omaa aikaa). Tällä hetkellä olen lounastunnilla (omaa aikaa). Eli tällä kertaa ei veronmaksajien rahoja tuhlattu :) Tämä on näkemistäni työpaikoista se, jossa kaikkein vähiten surffata omia asioita työajalla. Sellaiseen ei ole aikaa, ja lisäksi ihmiset suhtautuvat vastuullisesti työhönsä.
Asiakkaiden aggressioita ainakin tällä palstalla hieman ihmettelen. Asiantuntijat tekevät parhaansa niiden ohjeiden puitteissa mitä on annettu ja ainakin itse olen aina asiakkaan puolella ja yritän auttaa. Työssäjaksaminen kyllä hieman askarruttaa - olen uusi alalla ja työn arvostus, ihmisten asiaton käyttäytyminen ja kuran määrä on kyllä vähän yllättänyt. Jatkan kuitenkin positiivisella linjalla toistaiseksi :)
Miksi työkkäriin ilmoitetaan nykyään vain yli kaksi viikkoa kestävät työsuhteet?
Itse teen paljon alle kaksi viikkoa kestaviä työpätkiä. Mistä työkkäri tietää teenkö ollenkaan lyhyempiä pätkiä, kun niitä ei pysty ilmoittamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen 59 ja ollut työtön 1,5v. . Ärsyttävää tässä on se, että olen liian nuori päästäkseni ns. putkeen ansiosidonnaiselle, joten useita vuosia pitää sitten köyhäillä jollain kelan pennosilla. .
Voit ottaa sen varhennetun vanhuuseläkkeen parin vuoden kuluttua, sitä mä ainakin odotan vaikka olen huomattavasti sua nuorempi.
Saako kelasta siitä tietoa, olen kyllä kuullut tästä eläkkeestä jotain mulle jäi kuitenkin käsitys, että en ikäni puolesta sovi tähänkään. Minulla on myös 40v työura takana, kuinka paljon se pienentäisi eläkettä. Toisaalta eläkkeeni alkaa kertymään vasta 23v eli 40 v jää vajaaksi. Pitäisi varmaan ottaa yhteyttä kelaan.
Oikeastaan tästäkin ketjusta huomaa työkkärin suurimman ongelman ja virheen. Resurssit on laitettu kontrollointiin ja kyyläykseen eli siihen että vaaditaan työttömältä reagointia milloin mihinkin liki mielivaltaiseen toimeen karenssin uhalla.
Sen sijaan neuvontaan, opastukseen ja ohjaukseen ei riitä resurssit ollenkaan joten puhelimella ei saa yhteyttä, sähköpostia ei tuollaiseen käytetä ja weppilomakkeet on mitä sattuu.
Yksi syy suurtyöttömyyteen on se, että työtöntä kontrolloidaan kokonaisvaltaisesti eli karenssin uhalla juuri mitään ei saa tehdä oma-aloitteisesti. Kaikelle pitää olla työkkärin lupa ja työkkärin ylityöllistetyt virkailijat eivät oikeastaan kerkiä noita lupia harkitsemaan saati sitten että heidän edes pitäisi miettiä voikos matti möttönen opiskella 3 opintopisteen edestä ruotsinkieltä avoimessa yliopistossa keväällä tjsp.
Tällä kontrolloinnilla estetään itseohjaus eli työttömät eivät voi itse ideoida tehokkaasti keinoja työttömyytensä lopettamiseksi, paitsi tietty menemällä töihin mutta kun niitä nyt vain ei ole ja viisikymppistä ei kukaan muutenkaan nykyään palkkaa ilman suhteita.
Ongelma on siis järjestelmävika ja korjaus vaatisi aika perustavaa laatua olevia asenteellisia ja muita muutoksia järjestelmään. Valitettavasti se mitä työministeri on julkisesti tulevista muutoksista vihjaillut ennustaa pikemminkin sitä että sama vanha kontrollointi jatkuu mutta entistä agressiivisemmin ja se ei korjaa systeemivikaa. Ei nykyinen työministeri kyllä ole luonutkaan tätä kyyläyskulttuuria mutta ministerin pallilla istuvan vastuulla on tulevat muutokset.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu minulla kesäkuun alussa. Odotin soittoa koko päivän - ei tullut. Sitten soitin heti seuraavana päivänä itse ja kerroin tilanteestani. Ajattelin, että eivät sitten ainakaan pysty syyttämään passiivisuudesta. oli mukava virkailija. Siihen en saanut vastausta, miksi minulle ei soitettu, vaikka se omiin tietoihini oli merkitty.
Se hemmetin yhteydenottopäivä on jostain ministeriöstä tullut aivopieru millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Siellä luultiin että jokaiselle ehditään soittamaan vaikka asiakkaita on monta sataa jokaisella ja akuutimmat asiat menevät aina tällaisen määräaikaissoiton edelle. Meillä oli tapana lisätä päivämäärän jälkeen teksti "tarvittaessa", jotta ihmiset eivät turhaan odottaisi soittoa.
Päivämäärän siirtyminen puolella vuodella eteenpäin on ihan järjestelmän automaattisesti tekemää.