Olen opiskelija. Jos olen elokuun töissä (syyskuussa alkaa koulu) ja saan syyskuussa elokuun palkan , esim. 2000e, periikö Kela jotain?
Koska tuo palkka tulee vasta syyskuulla, samassa kuussa kuin opintotuki alkaa?
Sitten, opintolainan voi nostaa 1.8, mutta siis SAAKO sen nostaa kun ei elokuussa opiskele?
Kommentit (10)
ja ei ole oikesti 2000e palkka vaikka toki kivahan se olisi, ei tarvitse kateellinen olla siitä kenenkään.
ap
Opintotuessa syyskuun puolella maksettu palkka lasketaan syyskuun tuloiksi joten pitää katsella tulorajoja yms. Kela ei tietty peri mitään jos itse olet ottamatta syyskuulta opintotukea tai lainaa eli ilmoitat sen jotenkin siellä kelan sivuilla. Samoin vuositulorajoja pitää jossain tapauksissa vahtia jos vaihtaa duunarista opiskelijaksi.
Opintolainan nostopäivät näet kelan päätöksestä, esim asiointipalvelusta. Ja tulorajat riippuu siitä montako tukikuukautta nostat vuoden aikana ja paljonko vuodessa tienaat, ei siitä paljonko tienaat yhden kuukauden aikana. Nämä löytyy kelan sivuilta ja siellä on laskuri omille tuloille.
Vuositulorajassa ei huomioida opintojen ALOITUSvuonna ennen opintojen aloittamista ansaittuja tuloja, eikä päättymivuonna todistuksen saamisen jälkeen ansaittuja.
Vierailija kirjoitti:
Vuositulorajassa ei huomioida opintojen ALOITUSvuonna ennen opintojen aloittamista ansaittuja tuloja, eikä päättymivuonna todistuksen saamisen jälkeen ansaittuja.
Ja ratkaisevaa on tulojen MAKSUajankohta. Eli syyskuussa maksettava palkka katsotaan opintojen aloittamisen jälkeen saaduksi, vaikka se olisi ansaittu elokuussa tehdyillä töillä.
Oletko laittanut opintolainahakemuksen pankkiin? Sen käsittelyssä voi mennä oma aikansa, mutta voit nostaa koko lukuvuoden erän vaikka heinäkuun viimeisenä päivänä.
Duunarista opiskelijaksi vaihtavan kannattaa tallettaa huolellisesti se viimeinen palkkalaskelma ennen opintojen aloittamista. Sillä todistetaan, että vuositulorajassa ei huomioida ennen opintojen aloittamista ansaittuja palkkoja.
Syyskuun puolella maksettuna vaikuttaa siihen mitä voit nostaa opintotukea/lainaa.
Mietiskellessä kannattaa muistaa että opiskelija saa asumislisän sijaan vastedes yleistä asumistukea ja siinä on mm. kuukausitulorajat ja muuta hassua.
Itellä ainakin katsotaan tulot vuoden mukaan. Saa vuodessa tienata sen ~12 000. Ei haittaa jos yhtenä kuuna tienaisi paljon, ja seuraavana ei ollenkaan.
?????????????