Kertokaa minulle joku masennuslääke, joka tepsii, muttei aiheuta älytöntä määrää sivuvaikutuksia
Voxraa minulle on määrätty jo yli 4 vuotta sitten, eikä se aiheuta sivuvaikutuksia juurikaan, muttei toisaalta myöskään vaikuta mielialaan mitenkään.
Yli 5 vuotta sitten minulle määrättiin SSRI-lääkkeisiin kuuluvaa Escitalopraamia, mutta sillä oli suorastaan ihan järkyttävät sivuvaikutukset, vaikka söinkin sitä pienemmällä annoksella (jollen väärin muista, niin annoskoko olisi ollut 75 mg). Jotenkin se teki tunteettomaksi, terävään ajatteluun kykenemättömäksi robotiksi, eikä olo ollut ollenkaan hyvä saati luonnollisen tuntuinen. Sitäpaitsi aiheutti ihan käsittämätöntä väsymystä päivisin ja todella kamalan pahoja aurallisia migreenikohtauksia, jos jätti yhdenkin tabun syömättä vahingossa.
Oisko mitään sellaista lääkettä, joka nostaisi mielialaa edes jonkun verran, muttei aiheuttaisi ihan älyttömiä määriä sivareita?
Kommentit (22)
Lenkkeily. Olen tosissani.
T. nim. ei enää ikinä nappeja
Onhan selvitetty perusteellisesti muut sairaudet? Moni fyysinen sairaus aiheuttaa myös mielialaoireita. Minulle ei tehonnut mikään masennuslääke, mutta sitten taustalta löytyikin vakava fyysinen sairaus, josta masennus johtui.
Abily. Mutta onnea vaan sen saamiseksi (ja onhan se aika kallis myös).
Valitettavasti tietääkseni tutkimusten mukaan suurin osa masennuslääkkeistä on melkeinpä plasebon arvoisia. Joillekin varmasti tuo toivoa elämään kun etsii Sitä Oikeaa lääkettä kun uskoo että se voi odottaa jo seuraavan kokeilun päässä mutta itse olen lopettanut etsinnän jo kauan sitten.
Etanoli toimii pieninä määrinä hyvin.
Venlafaxin saattaa tehdä sinusta robotin, mutta on tosi hyvä lääke, jos tehoaa noin muuten.
Sepram voisi olla kokeilun arvoinen?
Syön itse tällä hetkellä Sertralinia, on eka lääke joka on selvästi nostanut mielialaani.
Liikunta. Mulla auttaa paremmin kuin lääkkeet, silloin kun niitä joskus söin. Lääkkeistä tuli melkoinen kirjo vaikka mitä.
Ja alkoholi oli täysi ei. Mieliala laski aina x1000 kun sitä käytin.
Escitalopramin annos 75mg on aika överi. Sitä syödään yleensä enintään 15mg...
Sarjassamme "Urpoimmat kysymykset" jälleen uusi osa iänikuisella teemalla.
Eiköhän olisi fiksuinta kysyä asiaa ihan lääkäriltä. Kukaan järkevä lääkäri ei määrää sinulle lääkettä vain sen perusteella, että sitä on sinulle nettipalstalla suositeltu. Et osaa edes kirjoittaa lääkeaineiden nimiä oikein, joten oma osaamisesikaan tuskin aivan riittää tekemään aiheesta kovin syvällisiä päätelmiä.
Voi voi, minulla Voxra on ainoa lääke, josta on ollut edes jotain apua. Olen kokeillut lähes kaiken.
Tämän tarkoituksena oli lähinnä herättää sinut tajuamaan, että mielialalääkkeiden vaikutukset ovat täysin henkilökohtaisia, joten palstalla huutelu on typerää. Mene suosiolla sinne lääkärille, se on ainoa paikka, jossa saatat saada apua ongelmaasi.
Ei mikään lääke , valitettavasti.
Ainut mikä toimii on oikein koottu kasvis/marja/hedelmä -painotteinen kuitupitoinen ruokavalio , yksilöllisesti valitut ravintolisät ,d-vit. 50-100mikrog/vrk , uni ja liikunta , stressinhallinta ja psykoterapia (esim.kognitiivinen).
Nämä "lääkkeet" ei paranna ketään, siirtävät oireita ja turruttavat kaikki tunteet. Parhaasssa tapauksessa lihottavat, altistavat lukuisille fyysisille sairauksille ja vievät seksuaalisen halun -ja kyvyn kokonaan.
Muuan nimeltämainitsematon psykiatrian professori, jota aina haastatellaan näistä "lääkkeistä" kehuu niitä ja suosittelee niiden käyttöä, mutta nostaa useiden satojen ja jopa tuhansien eurojen palkkioita käydessään tilaisuuksissa puhumassa näistä ja mielenterv.häiriöiden hoidosta.
Ymmärrän kyllä ,että akuutissa psykoosissa täytyy ihmistä lääkitä, mutta esim. Masennusta ja ahdistuneisuutta voidaan hoitaa hyvin tuloksin täysin turvallisilla ,luonnollisilla ja ennenkaikkea lääkkeettömillä menetelmillä.
Mm. suolistobakteerien ja masennuksen yhteydestä on lukuisia tutkimuksia .
T.itsekin ennen masentunut ja ahdistunut, lääkkeistä vain haitat saanut.
Voxra ja Sertralin. Kokeiltu vaikka mitä, nuo ainoat mitkä toimii.
Mikä auttaa?
a) hanki elämä
B) hanki lemmikki
c) puhu
D) terapia
e) lopeta ajattelemasta, että olet masentunut
F) hae mielihyvä muusta kuin lääkkeistä, päihteistä, tupakasta, pelaamisesta, seksistä
Vierailija kirjoitti:
Mikä auttaa?
a) hanki elämä
B) hanki lemmikki
c) puhu
D) terapia
e) lopeta ajattelemasta, että olet masentunut
F) hae mielihyvä muusta kuin lääkkeistä, päihteistä, tupakasta, pelaamisesta, seksistä
Taidan olla masentunut, kun koen mielihyvää seksistä ja lautapelien pelaamisesta.
Ne ovat niin yksilöllisiä että kokeilematta ei voi suositella. Ja se on lääkärin hommaa.
Klotriptyl, joka on myös halpa. Helsingin psykiatreilta saa reseptin.