Tuosta ihmisten ulkonäön yms. arvostelusta...
Vaikka sitä inhoankin, pistän nyt kuitenkin korteni kekoon/ lusikkani soppaan:
Kävin pitkästä aikaa Jyväskylässä, ja meinasi heti alkumetreillä pettää pokka:
Nuori taksi kuski avasi suunsa ja kuulosta aivan mattinykäseltä! Ja päivän kaupungissa kuljeskeltuani, tulin siihen tulokseen, että juntimman kuuloisia miehiä saa Suomesta hakea...
Kysyin kylläkin pohojalaaselta kaveriltani, ettenhän vaan koskaan ole itse kuulostanut samalta...
€=op
Kommentit (3)
älä muuta sano!
Ihan hävettää tunnustaa olevani itse syntyperäinen sikäläinen...
T: ap
mutta kyllä se Keski-Suomen murre vähän hassulta kuulostaa. Tai aksenttihan se on, joka kuuluu. Vaikka on heillä outoja sanojakin. Yleensä he itse eivät havaitse puhuvansa eri tavalla kuin esim. pääkaupunkiseudun asukkaat, mutta aika äkkiä sen kuulee.
Saatika, että tajuaisivat, ettei kukaan muu kuin sikäläinen kertakaikkiaan ymmärrä, mitä esim. toppu tarkoittaa. Ja jos itse yrittää puhua tokasta, niin heti aletaan ihmetellä, että mites sinä nyt lukiosta aloit puhua. Huoh. Lukion toka on lukion toka ja toka tarkoittaa ala-asteen tokaa. Mutta ilmeisesti heille on liian vaikeaa ymmärtää yleiskieltä ja että heikäläisten ikiomat sanat ovat tosiaan ihan vain heidän omiaan, eivätkä mitään yleismaailmallisia.
Aksentissa muuten venytetään (3-tavuisen sanan) keskimmäistä tavua, mutta se venytys katkeaakin kesken, toisin kuin Savo(o)ssa. :o
Siis, Jyväskylässä on kyllä hyvän(kin) näköisiä miehiä, kiitos yliopiston (siis komeimmat uroot ovat muualta Suomesta lainassa), mutta kyllä tämä murre siis näkyy Jyväskylälän miesten ulkomuodossakin... Siis, murre kuin nykäsen suusta, samoin "muoti" = siniset farkut, paita housunkaulukseen sullottuna, kaulassa paksu panssariketju (jossa vaakuna leijona).
T: ap