Stadilaisten nolo tapa juosta/kävellä liuku portaissa
Missään muualla Suomessa tätä ei tapaa mutta stadilaiset haluavat uskotella olevansa niin kiireisiä että niissä 10 m pituisissa liukuportaissakin pitää juosta. Älkää nyt viitsikö. Kenellälkään ei todella ole niin kiire että sillä muutaman sekunnin ajansäästöllä olisi mitään merkitystä tai sitten olet jo myöhässä muutenkin. Tämä on vain yksi piirre stadilaisten (savolaisten) ulkomailta opitusta teeskennellystä suurkaupunkilaisuudesta. Se hyvä puoli Helsingin metrossa on että siellä junteinkaan maalainen ei taatusti voi eksyä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
No kun ei se ole tehokkaampaa kävellä liukuportaissa. Lisäksi turvallisuussyistä niissä kuuluisi seistä. Ihan sama, vaikka alapeukutatte, näin on kuitenkin tutkittu
No en ole ajatellutkaan, että käveleminen olisi välttämättä merkittävästi tehokkaampaa (mitä se sitten tarkoittakaan), onpahan vain mukavampaa ja itselleni sopivampaa. Enkä pidä liukuportaissa kävelemistä kyllä minään hurjana turvallisuusriskinäkään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ketään voi haitata muiden ripeä liikkuminen? Ellet sitten ole sellainen mölli joka jää keskelle portaita seisoskelemaan etkä tajua mennä oikeaan reunaan, etkä pyydettäessäkään osaa siirtyä pois edestä ja sinun ohi joutuu väkisin työntymään. Sitten ehkä ymmärtäisin ärtymyksesi kun et ymmärtäisi miksi sinua tönitään.
Kyllä se haittaa kun heitä joutuu sitten väistelemään.
Seisot oikeassa reunassa, ei tartte väistellä. Toistan: oikeassa reunassa.
Kesäisin vituttaa eniten sisäsiittoisilta ulkopaikkakunnilta pääkaupunkiseudulle hortoilevat turistiurpot jotka seisovat rullaportaissa vasemmalla puolella tukkien liikenteen. Nämä eivät tajua että se kiire paikallisilla tulee usein siitä, että pitää vaihtaa julkisesta kulkuvälineestä toiseen minuuttiaikataululla ja ehtiminen on joskus sekunneista kiinni. Eikä aina tee mieli käyttää päivästään ylimääräistä aikaa odotteluun metroasemilla tai bussipysäkeillä kerjäläisten, narkkarien, avopotilaiden ja päihdeongelmaisten riistana. Meno tyssää portaissa saman tien kun joku perkeleen punaniska päättää ihailla maisemia seistä jöpöttäen väärällä puolella eikä ohi pääse oikealtakaan kun sillä puolella seisovat jo valmiiksi kaikki laiskat ja ylipainoiset.
Paljon nolompia ovat ne, jotka eivät ymmärrä seistä liukuportaissa oikeassa reunassa, vaan tukkivat kävelijöiden tien. Jos seisoo oikeassa paikassa, ei joudu väistämään ketään. Ja esim. metrossa voi tulla hyvin 2 minuutin ero sen mukaan seisooko vai käveleekö. Se voi ratkaista sen, ehtiikö seuraavaan bussiin vai 20 minuutin päästä lähtevään.
Musta on jotenkin tyhmän tuntusta vaan tönöttää paikallaan, kun on tottunut liikkumaan ja tekemään itse. Hissejäkään en usein käytä. Ja se käveleminen/juokseminen liukuportaissa on siksikin kivaa, kun pääsee tavallista nopeampaa vaikka vaiva on sama kuin normaalisti liikkuen! :D Se tuntuu hauskalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä liukurampeissa/portaissa ole tarkoitus vaan seistä töröttää jos jalat toimii normaalisti.
Itse asiassa on. Tästä kertoo mm. se että liukuportaiden askelkorkeus on sen verran suuri että niiden nousu kävellen on normaalipituiselle hieman kömpelöä.
Siksi oiva tilaisuus kuntoilla. Eikä maksa mitään.
Kunhan lupaat olla kompastumatta ja muuttumatta ihmiskeilapalloksi.
Tehokkainta muuten olisi jos kaikki seisoisivat: https://www.google.fi/amp/s/mobile.nytimes.com/2017/04/04/us/escalators…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muualla Suomessa on niitä metron liukuportaita? Tervetuloa kaupunkiin.
Espoossa. Eiköhän ne ole jo paikoilleen asennettu. Ehkä jonain kauniina päivänä niitä pääsee joku kävelemäänkin. Jos se metro nyt ikinä valmistuu.
Niin tietysti. Ei tullut mieleen, kun en ole vielä nähnyt.
En ole Helsingissä syntynyt mutta kyllä tämmöinen landekin (Turku) Huom vitsi.. niin kävelen ja
välillä kiirehdin liukuportaissa. Ei sillä ole mitään tekemistä mistä olet.
Ja sitten jäädään seistä tönöttämään, kun on portaista päästy, hidas katse oikealle ja vasemmalle, että mihinkä tästä nyt sitten lähtisi, voe mualima. Sama juttu ratikkapysäkillä, kun jäädään pois. Jäädään siihen oven eteen ihmettelemään, joskus koko perheen voimin, ettei muut pääse sisään taikka ulos...
Jos liuku_portaisiin mahtuisi rinnakkain enemmän kuin kaksi maitontonkkaa, mahtuu niissä silloin kävelemään. Seisojat seisoo oikeassa reunassa, kävelijät kävelevät vasemmalta. Tervetuloa kuapunkiin!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen krooninen viime tingassa-lähtijä. Se säästetty 10 sek on varsin usein mahdollistanut sen, että ehdin metrosta bussiin. Jos seuraava menee esim. 10 min päästä, niin todellakin haluan ehtiä ekaan ja olla myöhästymättä!
Voi hellanlettas sentään, voi joutua odottamaan kokonaiset 10 min bussia. :-D
Meilläpäin jos myöstyt bussista niin seuraava tulee sitten tunnin päästä. Ei kannata myöhästyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä liukurampeissa/portaissa ole tarkoitus vaan seistä töröttää jos jalat toimii normaalisti.
Itse asiassa on. Tästä kertoo mm. se että liukuportaiden askelkorkeus on sen verran suuri että niiden nousu kävellen on normaalipituiselle hieman kömpelöä.
Siksi oiva tilaisuus kuntoilla. Eikä maksa mitään.
Kunhan lupaat olla kompastumatta ja muuttumatta ihmiskeilapalloksi.
Tehokkainta muuten olisi jos kaikki seisoisivat: https://www.google.fi/amp/s/mobile.nytimes.com/2017/04/04/us/escalators…
Kerta olisi ensimmäinenkin. Ennemmin arvostelisin lastenrattaita ja polkupyöriä rullaportaissa kuskaavia. Jos kuitenkin oletetaan, etteivät ihmiset kompastele, niin millä tavoin on tehokkaampaa seistä paikallaan? Voihan sitä paikallaankin ollessaan horjahtaa. Mitä vain voin tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen krooninen viime tingassa-lähtijä. Se säästetty 10 sek on varsin usein mahdollistanut sen, että ehdin metrosta bussiin. Jos seuraava menee esim. 10 min päästä, niin todellakin haluan ehtiä ekaan ja olla myöhästymättä!
Meilläpäin jos myöstyt bussista niin seuraava tulee sitten tunnin päästä. Ei kannata myöhästyä.
Voi voi.
Maalaisten (savolais-hesalaisten) nolo tapa tukkia koko kulkuväylä metron liukuportaissa keskellä pönöttäessään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keskimittainen nainen, ja minulle liukuportaiden askelkorkeus on juuri sopiva. Ehkä kannattaa kohottaa lihaskuntoa jos on vaikea kävellä.
Me syntyperäiset usein olemme kaupungilla toimittamassa asioita, emme lorvimassa tai nähtävyyksiä pällistelemässä.
Juoksen aina portaat, jos on mahdollisuus. Teen istumatyötä ja liikuntaan on liian vähän mahdollisuutta. Portaiden loikkiminen on hyvää liikuntaa, eikä tietääkseni ole muilta ihmisiltä pois. Minua ei haittaa olla nolo tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon hartaasti, että teiltäpäin ei vastaisuudessa lähde yhtään bussia jotta pysytte siellä ja jatkatte suvunsisäistä lisääntymistä keskenänne kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidemmät liukuportaat, sitä enemmän aikaa säästyy, kun ei seiso paikoillaan. Stadin ulkopuolella asuvien on ymmärrettävästi vaikea tätä ymmärtää, kun ovat tottuneet lyhyisiin portaisiin. Joillakin metroasemilla menee minuutteja liukuportaissa, eikä sekuntin sadasosia.
Ehkä jopa 2 minuuttia. Sitäpäitsi ne pitkät liukuportaat voi laskea yhden käden sormilla;)
Espoossa. Eiköhän ne ole jo paikoilleen asennettu. Ehkä jonain kauniina päivänä niitä pääsee joku kävelemäänkin. Jos se metro nyt ikinä valmistuu.