Te keillä käy kotisiivooja, kertokaa mitä se tekee
Mietin kotisiivouksen tilaamista kerran-pari kuukaudessa, kaipaan vinkkejä teiltä keillä siivooja käy. Mitä se tekee, onko aina tietyt jutut mitä siivoaa? Vai voiko sille sanoa että siivoaa mitä vaan? Jos oon just itse tehnyt yleissiivouksen, voinko pyytää siivoojaa pesemään ikkunoita sen muutaman tunnin mitä meillä on vai tarviiko siitä aina sopia etukäteen?
Kaikista ihaninta olis jos siivooja olis sellainen tuttavallinen ja sen kanssa vois sopia että saa tehdä mitä parhaaksi näkee, mutta ei sellasta varmaan nykyään voi tehdäkään kun kaikki täytyy eritellä sopimukseen.
Meillä on iso perhe ja siivoan kyllä itsekin, mutta esim. tänään kun kuurasin seiniä ja valokatkaisijoita, mietin taas kerran että olispa kiva jos meillä kävis joku joka hoitaisi kaikki tollaset ja mä voisin keskittyä vaan siihen imurointi-lattioiden pesu-perussiivous-akselille. Meidän talo on iso, mutta ajattelin että rajaisin niin että keskikerros, missä on olkkari, keittiö, työhuone yms olis se mihin siivoaminen keskittyis, tässä kerroksessa kun oleilee meidän koirat ja perhe päiväsaikaan eniten niin tämä sitä kipeimmin tarvitsee.
Kuinka usein teillä käy siivooja? Yksi vai kaksi? Haetaanko ne kotitalousvähennykset aina vuoden lopulla vaan? Vinkkejä mitä pitää ajatella ennen kun lähestyn paikallisia siivousfirmoja tällä asialla? Varmaan kannattaa ottaa huomioon hinnan lisäksi jotain muutakin ettei suoraan vaan valitse edullisinta, mutta mistä tietää että saa myös hyvän palvelun?
Niin ja jos täällä on siistijöitä niin olis kiva kuulla mielipiteitä myös teiltä! :)
Kommentit (10)
Mä tein nuorena kotisiivouksia. Olin keskimäärin perheissä 3h/1 krt viikko.
Me sovimme asiakkaan kanssa aina edellisellä kerralla seuraavasta viikosta. Joskus se oli ihan perussiivous, joskus vaikka korkeiden pintojen pyyhkiminen, saunan ja kylpyhuoneen pesu, tai ikkunoiden pesu.
Joskus asiakkaat oli kotona, joskus ei.
Tästä nyt on 10 vuotta aikaa, mutta uskon, että edelleen kotisiivouksia tehdään asiakkaiden toiveita kuunnellen.
Mulla oli tosi mukavia asiakasperheitä.
Meillä käy siivooja kerran viikossa ja tekee aina kaikki perusjutut pölyjen pyyhintä, imurointi, moppaus ja kylppärit, lakanoiden vaihto, plus jotain erikseen sovittua ekstraa tarvittaessa, esim just korkeiden pintojen pyyhintä, ikkunoiden pesu, silitystä yms.
Meillä on ollut sama siivooja jo useamman vuoden ja ollaan oltu hurjan tyytyväisiä, ihana tulla puhtaaseen kotiin.
Kotitalousvähennyksiin yms en osaa vastata koska asumme ulkomailla.
Ja onko kenelläkään suositella pks alueella hyvää firmaa?Olen harkinnut myös kyseistä palvelua.
Tietenkin siivoojan kanssa sovitaan tarkkaan mitä tekee mutta tuskin joka kerta siivoojan saapuessa on mahdollista esittää eri toivelistaa koska hänen on tiedettävä paljonko menee aikaa ja se vaikuttaa myös hintaan.
Minulla käynyt avioeron jälkeen nyt pari vuotta 1 krt kk siivooja koska lapset ovat paikalla vain 2 vk kk. Ei tarvitse tehdä useammin. Siivoaa kaikki mistä on sovittu. Saunan pesua tai lakanoiden vaihtoa/pesua esimerkiksi en tilaa. Keittiöön taas haluan huolellisen siivouksen eli pesee roskiskaapin, puhdistaa tiskikoneen suodattimen ym.
Maksan parisataa, minulla on suuri asunto. Ja veroilmoitusta tehdessä kustannukset sitten ilmoitetaan, on helppoa.
Karkeasti: Ison firman kanssa on hankalampi sopia mitään erikoisjärjestelyitä, mutta yksityisyrittäjän kanssa se saattaa sopia. Yrittäjän pitää vain tietää mitä välineitä ja aineita mukaansa tuo, koska asiakkaan välineillä siivous on sellaista arpapeliä, että hyvää tulee harvoin.
Hyvät tekijät ovat tiukassa, ei niin hyvillä saattaa aikoja kalenterista löytyäkin. Koulutuksen perään kannattaa kysellä ja varsinkin sen, että sitä päivitetään koko ajan. Hyvin useat "siivoojat" ovat ihan pystymetsästä revittyjä ja varsinkin isojen firmojen ns. koulutetut siivoojat ovat täysin kouluttamattomia ja vain jonkun toisen yhtä tumpelon mukana kulkevia, joten itseään saa vain syyttää, jos jotain ikävää tapahtuu. Esimerkiksi tämän päivän siivooja ei vesiämpärin kanssa kulje, ei ikkunoita pestessä eikä varsinkaan lattioita pyyhkiessä.
Siivoojan pitää osata alan termistöt kuin vettä vaan ja hänellä on oltava tietoa asiasta. Ammattiylpeys näkyy kaikessa mitä hyvä kotisiivooja tekee. Jos ei näy, niin en päästäisi kotiini eteistä pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti: Ison firman kanssa on hankalampi sopia mitään erikoisjärjestelyitä, mutta yksityisyrittäjän kanssa se saattaa sopia. Yrittäjän pitää vain tietää mitä välineitä ja aineita mukaansa tuo, koska asiakkaan välineillä siivous on sellaista arpapeliä, että hyvää tulee harvoin.
Hyvät tekijät ovat tiukassa, ei niin hyvillä saattaa aikoja kalenterista löytyäkin. Koulutuksen perään kannattaa kysellä ja varsinkin sen, että sitä päivitetään koko ajan. Hyvin useat "siivoojat" ovat ihan pystymetsästä revittyjä ja varsinkin isojen firmojen ns. koulutetut siivoojat ovat täysin kouluttamattomia ja vain jonkun toisen yhtä tumpelon mukana kulkevia, joten itseään saa vain syyttää, jos jotain ikävää tapahtuu. Esimerkiksi tämän päivän siivooja ei vesiämpärin kanssa kulje, ei ikkunoita pestessä eikä varsinkaan lattioita pyyhkiessä.
Siivoojan pitää osata alan termistöt kuin vettä vaan ja hänellä on oltava tietoa asiasta. Ammattiylpeys näkyy kaikessa mitä hyvä kotisiivooja tekee. Jos ei näy, niin en päästäisi kotiini eteistä pitemmälle.
Hyvä kommentti erityisesti tuon koulutuksen osalta.
Suomessa asuessamme jouduimme Helsingissä kantakaupungissa joskus siivoamaan uudestaan "siivoojan" jäljiltä. Kaikki oli epäjärjestyksessä ja tahraista, hygieenisyydestä ei tietoakaan. Veloitti silti €70 parilta tunnilta (kertoi olleensa kolme, mutta näin ei ollut), oli yksityinen ja eipä siinä paljoa reklamoitu. No, vahingosta viisastuttiin.
Sinänsä erikoista, sillä suomalainen siivousjälki on periaatteessa tunnetusti hyvää. Moni saa opit kotikasvatuksessa tai näin ainakin ennen oli.
Yleensä ensimmäisillä kerroilla on oltu mukana apuna ohjeistamassa, ihan kiitollisia ovat vakisiivoojamme olleet ja ihan isommista firmoista kysymys. Odottavat, että kerromme erityistoiveet juuri sille viikolle ja toimivat sen mukaan. Annamme kyllä tippiä, jos olemme erityisen tyytyväisiä, kuuluu kulttuuriin.
Kotisiivous on palvelualaa, joten kaikki on yleensä sovittavissa ja asiakkaan toiveet huomioidaan. Näin ainakin meillä.
Olen ollut isossa firmassa kotisiivoojana. Ei tosiaan ollut mitään koulutusta muuta kuin muutaman päivän kulkea kokeneemman seurassa. Muuten siivous sujui pareittain. Meillä oli työlista, jonka mukaan kohteet kuljettiin. Yleensä meille oli jätetty lappu asiakkaalta, jossa oli toiveet ja sen mukaan tehtiin.
Olen myös ollut pienemmässä firmassa kotisiivoojana ja siinä meni alku toimitusjohtajan kanssa siivotessa henkilökunnan koteja. Toimari siis siivosi mun kanssa opettaen kädestä pitäen kaiken ja vasta kun katsoi minun osaavan homman, päästi oikeiden asiakkaiden pariin. Minulla oli vakikohteet eli asiakkaat oli aina samat. Tämä oli kiva, koska tuli paikat ja talon tavat tutuksi ja oppi tietämään mitä toivotaan. Toki asiakkaat edelleen jätti heippalappuja, että jätä tänään perussiivous väliin ja pese sen sijaan ikkunat tms. Kohteessa oltiin joko puolipäivää tai koko päivä.
Kun tilaat kotisiivouksen, työnjohtaja tulee kartoittamaan kotiisi siivoustarpeen ja kysymään toiveesi. Valitettavasti työaika arvioidaan monessa yrityksessä alakanttiin johtuen asiakkaan toiveesta saada siivous tehtyä parissa tunnissa. Tämä tarkoittaa, että pareittain kulkevat siivoojat tekevät yhteensä tunnin töitä ja jos kyseessä ei ole yksiö tai kaksio, niin tuo aika on riittämätön ja siivoojat joutuvat miettimään tehdäänkö "juosten kustu" -tyylillä kaikki vai jätetäänkö joku alue siivoamatta. Kannattaa siis todella kuunnella työnjohtajan aika-arvio. Kotitalousvähennys ilmoitetaan veroilmoituksessa koko vuosi kerralla.
Usein tässä pätee sama kuin muissakin tuotteissa ja palveluissa - hyvää ei saa halvalla. Monet isot yritykset tarjoavat halvalla siivousta. Tämä onnistuu siten, että kokemusta siivoojalta ei vaadita. Lisäksi maksavat siivoojille palkan vain siivoustunneilta eli kohteesta toiseen siirtyminen on työntekijälle palkaton. Työntekijä on siis 8h päivässä töissä, mutta saa palkan, joka on suht huono, vain esim. 6,5 tunnilta. Joissain paikoissa siivoojat joutuvat jopa julkisilla raahaamaan siivousvälineet kohteesta toiseen. Tähän menee vielä enemmän aikaa ja palkkaa tietysti sitäkin vähemmän. Itse en onneksi tuon kaltaiseen yritykseen hakeutunut, mutta voin kuvitella millainen motivaatio on olla 8h työnantajan käytettävissä ja saada siltä päivältä 40€ palkkaa. Saattaa motivaatio näkyä työn laadussa.
Muakin kiinnostaa! Kuinka usein teillä siis käy siivooja ja kauanko se on kerralla? Suositelkaa Tampereelta!
up