Vierailija

Voi miten monta kyyneltä olen vuodattanutkaan tyttäreni ja tämän ala-asteikäisen lapsen vuoksi.
Syynä tyttären kelvoton mies, joka valehtelee ja huijaa, tuhlaa perheen rahat, ei pysty pysymään missään työpaikassa muutamaa kuukautta pidempään jne. Tyttärelleni hän kertoo muunneltua totuutta, esim. on esittänyt käyvänsä töissä vaikka on saanut potkut jo aikoja sitten, eikä ole kertonut joutuneensa ulosottoon vaan on esittänyt, että muka olisi aina maksanut kaikki laskunsa jne. Jos hän jää kiinni jostakin, alkaa heti valehtelu, kiertely ja syyllisten osoittelu. Yleensä kaikki johtuu miehen mukaan vaan virheestä ja epäselvyyksistä.
Tämä "mies" on muutenkin luonteeltaan hyvin omalaatuinen tapaus, polttanut sillat joka suuntaan. Tytär on ollut eroamassa hänestä jo lukuisia kertoja, mutta yhteisen lapsen vuoksi on kuitenkin luvannut yrittää ja antaa vielä mahdollisuuden, "viimeisen kerran".

Ulosoton ja kroonisten rahahuolien vuoksi olen joutunut avustamaan tytärtä vuosien aikana taloudellisesti, mutta tällöin olen korostanut, että raha on ainoastaan lasta ja tytärtä varten, heidän välttämättömimpiin tarpeisiinsa. Mitä voin äitinä ja mummona tehdä? Miten kannustaa ja auttaa tytärtä ja tämän lasta? Olen väsynyt. :(

• ylös 22
  • alas 1

Kommentit (9)

Vierailija

Tyttäresi on varmaankin läheisriippuvainen, mies taas ongelmainen. Klassinen kombo. Vaikka liittoa aina yritetään "lapsen takia", todellinen syy lienee tyttäresi yksin jäämisen pelko, erityisesti yksin jääminen lapsen kanssa. Sinuna tukisin tytärtä emotionaalisesti ja tarjoaisin järkeviä käytännön ratkaisuja lähtemistä ajatellen. Tyttäresi voi hyvinkin ajatella, että suhteesta ei ole järkevää irtautua, koska ero veisi liikaa henkisiä ja taloudellisia resursseja. Hän kokee pärjäävänsä paremmin vaikean miehensä kanssa kuin ilman tätä, koska ensin mainittu on tuttua, jälkimmäinen vierasta ja pelottavaa. Voi myös olla ettei tyttäresi osaa itselleen oikeuttaa eroa, koska näkee miehessä jotain sellaista hyvää, mitä sinä et näe. Keskustele tyttäresi kanssa ja pyri konkretisoimaan hänen ajatuksensa. Mitä hyvää suhteessa itsessään on, minkä takia tulisi jäädä? Millä tavalla lapsi hyötyy tai kärsii tästä perhedynamiikasta? Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua jos tulisi ero? Jne.

• ylös 17
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Millainen malli teillä on ollut kotona? Tytär on selkeästi läheisriippuvainen ja usein tilalle tulee vain uusi kohde takertumiselle, eikä itse ongelmakäytös muutu miksikään.

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Apua! Kuulostaa liiankin tutulta!
Meillä tuo on jatkunut jo yli 10 vuotta. Voin kokemuksesta kertoa ettei siihen voi puuttua tai auttaa. Tyttäresi on itse herättävä. Valitettavasti kukaan ei häntä pysty herättämään. Tiedän että huoli on suuri mutta et voi muuta kuin jatkaa samaan malliin ja väsyttää itsesi lopullisesti tai luovuttaa ja antaa itsellesi armoa. Se ei ole sinun elämäsi, vaan tyttäresi ja hän on aikuinen. Tuo rahan antaminen on aivan kaivoon heitettyä! Voit olla henkisenä tukena ja kuunnella, mutta rahallista tukea en enää antaisi. Itse lopetin sen pari vuotta sitten. Ei se tilannetta helpottanut, muttei myöskään vaikeuttanut, mutta en joudu itse elämään niin tiukilla rahallisesti. Äidit kantaa ikuisesti huolta lapsistaan, eikä sille mitään voi. Muttei tuohon tilanteeseen ole oikeaa ratkaisua. Tsemppiä! Toivon koko ajan itsekin että tyttäreni heräisi ja lähtisi lapsiensa kanssa miehen luota. Muuta en voi kuin toivoa. Toivon sitä samaa teille!

Vierailija

Kuulostaa ihan mun siskon tilanteelta ja siskon mieheltä.

Tää tyyppi on totaalinen katastrofi. Valehtelee, varastaa, huijaa. Käyttää läheisiään törkeästi hyväksi, lainaa rahaa eikä ikinä maksa takaisin. Ostelee hienoja uutuustuotteita, velaksi tottakai, tai osteli ennen maksuhäiriömerkintää ja ulosottoa. En tiedä millä ja miten hän nykyisin niitä edes ostelee?
Asunto on siskon nimiin vuokrattu ja sisko-parka tekee kahta työtä saadakseen vuokran jotenkin maksettua ja yhteisen lapsensa elätettyä. Äijä ryyppää illat ja viikonloput baareissa ja harrastaa sen minkä ehtii.

Supliikki on ja varmaan siksi onnistuukin aina hetkeksi puhumaan itsensä töihin johonkin hyväuskoiseen yritykseen. Ensivaikutelmaltaan ihan miellyttävä ja osaa sanoa mitä uskoo että vastapuoli haluaa kulloinkin kuulla. Ei kuitenkaan koskaan viihdy missään työpaikassa yli vuotta. Suosittelijoikseen työhakemuksiin merkkaa ihan pokkana jonkin velvollisuudentuntoisen kaverinsa tai puolitutun, ei ikinä aiempia esimiehiään. Töissä kusettaa, tulee ihan milloin sattuu, ei tee mitään oikeita töitä, on jatkuvasti sairaslomalla. Sairaslomatodistuksen (jos sellaista edes viitsii toimittaa) hakee joltakin puolitutulta. Kauhea limanuljaska.

Vierailija

Täällä ketjun aloittanut äiti ja mummeli. Kiitos neuvoista. Olen vähentänyt rahallista apua ja vienyt tyttärelle esim ruokaa ja ostanut lapselle kouluvaatteita.
Mutta koska asutaan eri paikkakunnilla ja välimatkaa on satoja kilometrejä, se vaikeuttaa tuonkaltaista auttamista ja näkemistäkin. Tyttärellä ei ole koskaan rahaa matkustamiseen, ja joskus harvoin (esim jouluisin) olen laittanut tilille matkarahaa. Tiedä sitten kuinka paljon tästäkin rahasta tyttären mies käärii omiin taskuihinsa.
Pahalta tuntuu tyttären ja lapsen puolesta. Miehen käytös on pahentunut vuosien varrella, ei mielestäni ollut alussa sellainen huijari kuin nykyisin. Tai ehkei se puoli hänestä vain näkynyt niin selvästi? Nytkin kuuluu olevan taas "sairauslomalla" tämän hetkisestä työpaikastaan. Syytä en viitsi edes arvailla.

Vierailija

Yksi asia mitä voit tehdä on kustantaa lapsenlapsellesi joku hyvä ja kehittävä harrastus, urheiluseura tai vaikka soittotunnut. Tällainen vie lapsen ajatukset pois ehkä ikävistä kotioloista, tuo sisältöä ja kavereita ja voi aikanaan johtaa vaikka ammattiin ja uraan.

Mutta älä anna rahaa harrastusta varten. Vaan sovi tyttäresi kanssa että lapsi menee esim. soittotunneille ja maksa sitten nämä tuntien laskut. Näin raha ei mene mihinkään muuhun kun olet tarkoittanut.

Tyttäresi saa vapaasti pilata oman elämänsä jos haluaa, sille et mitään voi. Mutta lastenlastasi voit auttaa ja tukea niin, ettei se tue tyttäresi ja hänen miehensä valintoja.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.