"Aika autistista"
Olen nyt törmännyt useampaan henkilöön, jotka viljelevät ilmaista "aika autistista" viittaamaan milloin mihinkin ja minulle on silti jäänyt epäselväksi, mihin he todella viittaavat tätä fraasia viljellessään. Tämä "analyysi" kohdistuu milloin mihinkin ja milloin kehenkin. Olen heistä lukenut näissä tilanteissa, pelkoa, kauhistusta, vihaa, inhoa ja halveksuntaa, ylenkatsetta suorastaan.
Käytätkö tätä fraasia? Miksi? Mitä sillä tarkoitat?
Ennen kaikkea, mitä vikaa autismissa on?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt törmännyt useampaan henkilöön, jotka viljelevät ilmaista "aika autistista" viittaamaan milloin mihinkin ja minulle on silti jäänyt epäselväksi, mihin he todella viittaavat tätä fraasia viljellessään. Tämä "analyysi" kohdistuu milloin mihinkin ja milloin kehenkin. Olen heistä lukenut näissä tilanteissa, pelkoa, kauhistusta, vihaa, inhoa ja halveksuntaa, ylenkatsetta suorastaan.
Tässä ketjussa useampi maininnut tosikkouden, nipottamisen, pikkutarkkuuden jne., mutta nämä tosielämän tyypit eivät viittaa tällaisiin piirteisiin.
Tunnet tosielämässä sitten ihan vitun tyhmiä ihmisiä.
Näinhän se on nähtävä... Ap
Vierailija kirjoitti:
Fun fact: moni on pitänyt palsta-aspergeria huumorintajuttomana siitä syystä ettei minusta ole huvittavaa kun muut nolaavat itsensä, mokaavat, loukkaantuvat tai kun joku käyttää nokkeluuttaan ilkeilläkseen. Suuri osa mm. komedioista ja arkipäivän vitseistäkin on pohjimmiltaan aika ilkeitä.
Jos se on huumorintajua, niin sitä en kaipaakaan. Onneksi kuitenkin voin huvittua ja nauraa lukemattomista muista asioista, ja vieläpä niin ettei muille tule paha mieli.
T: palsta-asperger
Olen täysin tuon Wikipedian artikkelin varassa tietoineni, mutta siinä sanottiin, että autistit vaikuttavat muista epäempaattisilta, mutta tutkimustieto on osoittanut, että he ovat useimmiten keskimääräistä empaattisempia.
Siinä sanottiin myös, että autistit harvemmin katsovat silmiin puhuessaan ja useammin toisen suuta. Silmiin katsominenhan on perinteisesti kytketty empatian kokemiseen... Jutun mukaan nykyisin tiedetään, että suun katsominen tuottaa samanlaista tietoa, kuin silmiin katsominen.
Jutussa kerrottiin myös, että autisteilla voi olla vaikeutta ylläpitää puheen kuuntelemisessa tarkkaavuutta, tästä syystä suun katsominen käy järkeen.
Ap
Enpä ole moiseen törmännyt. Jos törmäisin, pitäisin aika tiukan puhuttelun, koska itselläni on autismikirjon lapsi.
Minusta vammaisuuden tai vaikkapa sairauden (joista kumpaakaan autismikirjo ei ole, vammaisia toki autisteista on osa) käyttäminen haukkumasanana on kammottavan junttia ja suorastaan ilkeää.
Sivistynyt ihminen ei heittele haukkumamielessä diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkoa? Tuo fraasi on halveksiva ja sitä käyttävät sosiaalisesti älykkäät ihmiset ärsyttävistä nipottajista ja tosikoista.
"Sosiaalisesti älykkäät" koulukiusaajamentaliteetin omaavat ylimieliset ulkokultaiset silmänpalvojavittupääpaskiaiset, jotka kuvittelevat olevansa itse virheettömiä, mutta eivät tiedä, että heidät pitäisi moottorisahata elävältä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole moiseen törmännyt. Jos törmäisin, pitäisin aika tiukan puhuttelun, koska itselläni on autismikirjon lapsi.
Minusta vammaisuuden tai vaikkapa sairauden (joista kumpaakaan autismikirjo ei ole, vammaisia toki autisteista on osa) käyttäminen haukkumasanana on kammottavan junttia ja suorastaan ilkeää.
Sivistynyt ihminen ei heittele haukkumamielessä diagnooseja.
Niinpä. En aio enää kertaakaan jäädä sanattomaksi, jos vielä kuulen näin sanottavan. Ärsyyntymistä on kertynyt nyt ihan tarpeeksi asiasta, joten aion tosiaankin kertoa, mitä mieltä olen... Ap
Olen nyt yrittänyt palauttaa mieleeni niitä tilanteita ja mihin siinä on viitattu ja yhteinen piirre löytyi. Nämä autisteiksi leikatut ovat kyseenalaistaneet heidän ajatteluaan ja omanneet oman, joskus voimakkaankin, valtavirrasta poikkeavan mielipiteen. Ja heti kohta alkaa autistikortti viuhua... Ja kuvaan on tullut myös oman "sosiaalisuuden".
"Aika autistista, itse ainakin olen sen verran sosiaalinen, että tiedän... blaa...". Tämä esimerkkinä viimeisimmästä episodista, kun joku on ollut omaa mieltä jostakin. Ap
Ei tuossa fraasissa mitään järkeä olekaan. Monet tuntemani ihmiset kuitenkin käyttävät sitä. Suurin osa ei kuitenkaan tarkoita sillä mitään autismiin liittyvää, kunhan nyt haluavat kuulostaa edgyiltä. Eräs tuntemani henkilö sen sijaan ei oikeasti kykene hyväksymään autisteja, mutta hänellä on muutenkin aivotoiminnassa useammalla osa-alueella puutteita enkä tiedä voiko hän asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa fraasissa mitään järkeä olekaan. Monet tuntemani ihmiset kuitenkin käyttävät sitä. Suurin osa ei kuitenkaan tarkoita sillä mitään autismiin liittyvää, kunhan nyt haluavat kuulostaa edgyiltä. Eräs tuntemani henkilö sen sijaan ei oikeasti kykene hyväksymään autisteja, mutta hänellä on muutenkin aivotoiminnassa useammalla osa-alueella puutteita enkä tiedä voiko hän asialle mitään.
Edgyltä :-). Niin totta! Ärtyisiä (vanhempia) rouviahan nämä ovat olleet. Jep, jep. Mautonta silti.
Ap
Tuossa linkin takana olevassa lukee näin:
Kaikilla autistisilla henkilöillä ilmenee vaikeuksia
•sosiaalisessa kommunikaatiossa (vaikeuksia sekä sanallisessa että sanattomassa viestinnässä)
•sosiaalisessa vuorovaikutuksessa (vaikeuksia tunnistaa tai ymmärtää
muiden ihmisten tunnetiloja ja tunteita sekä ilmaista omiaan)
•sosiaalisessa mielikuvituksessa (ymmärtää ja tulkita muiden ihmisten ajatuksia, tunteita ja toimia)
Tämän huomioon ottaen kaikkein kummallisinta on, että täällä pyörii lukuisia ihan virallisesti autismi-diagnoosin saaneita ihmisiä, jotka kuvittelevat että juuri he ovat ihmisen käyttäytymisen suurimpia asiantuntijoita, eikä vain ihmisen vaan eritysisesti naisten, vaikka itse ovat miehiä. MITEN tämä on mahdollista, en ymmärrä. Valot ei mene päälle millään selityämisellä eikä järkiperusteilla.