Vierailija

Vanhempani, minä ja veljeni olemme terveitä mutta ehkä on vaan käynyt tuuri? Yhden kuolematapauksen jälkeen tämä tuli ilmi ja yllätyksenä vasta vanhemmillemmekin, oli aikoinaan kovin salattu asia. Isovanhempani ovat siis täysserkuksia.

• ylös 3
  • alas 8

Kommentit (14)

Vierailija

Riski on häviävän pieni jos et itse ole lisääntymässä serkkusi kanssa. Kai se vähän kohonnut on kuitenkin.

• ylös 21
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vaikka sinä ja vauvan isä olisitte serkuksia, riski ei olisi merkittävästi suurempi. Serkusten perimä on kuitenkin sen verran erilainen.

Vierailija

Et kuitenkaan itse ole saamassa lasta sukulaisesi kanssa? Joten riski on todella haviavan pieni etta sinun lapsellesi tulisi ongelmia isovanhempiesi serkkusuhteen vuoksi, ellei tama ole ollut muutoinkin tapana suvussasi. Ala stressaa!

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikki neljä isovanhempaasi ovat täysserkkuja keskenään?

Anteeksi, unohtui mainita. Siis äidin puolen isovanhemmat.

ap

Vierailija

En voi yhtya tuohon etta vaikka serkkusi kanssa olisit saamassa lapsen olisi riski pieni. Joo eihan se jarusyttavan suuri ole, mutta itse olen tyoni puolesta tavannut paljon perheita joissa lapset vaikeaati kehitysvammaisia koska vanhemmat serkuksia enka voisi koskaan suositella kenellekaan sita riskia tieten tahtoen ottamaan.

Vierailija

Siis äitisi vanhemmat ovat serkkuja keskenään? Tällöin nimenomaan äidilläsi on ollut kohonnut riski syntyä vammaisena. Eli on ollut mahdollista, että molemmilla äitisi vanhemmilla on ollut sama väistyvä geeni, joka aiheuttaa vamman, jos sen saa kummaltakin vanhemmalta. (Näin siis silloin, jos äitisi vanhempien yhteisellä esi-isällä tai -äidillä on ollut ko. geeni ja he ovat molemmat perineet sen.) Äitisi on kuitenkin ilmeisesti terve, joten riski ei ole hänen kohdallaan toteutunut.

Sinulla ei ole tämän syyn takia minkäänlaista kohonnutta riskiä saada vammainen lapsi, jos et ole lähisukua oman miehesi kanssa. Vaikka olisitkin perinyt isovanhemmiltasi ko. väistyvän geenin, niin lapsesi voi olla sen vuoksi vammainen vain siinä tapauksessa, että myös miehesi on perinyt saman geenin omilta vanhemmiltaan.

Vierailija

Ainahan se riski on olemassa, että lapsella on joku vamma. En nyt olisi tuon takia sen enempää huolissani kuin muutenkaan.

Vierailija

Onhan peittyvästi perytyvän vamman tai sairauden riski suurentunut. Todennäköisesti ei kuitenkaan ole mitään hätää.

Vierailija

Aika marginaalinen se riski olisi vaikka itse oman serkkui kanssa lsääntyisit, toki varsin sisäsiittoisessa populaatiossa, mitä suomalaiset siis ovat, riski on hitusen suurempi kuin jossain heterogeenisemmässsä populaatiossa. Eivät ne riskit mitään massiivisia ole edes sisarusten kesken, vaan tuppaavat tulemaan esiin vasta usean sukupolven ajan jatkuneessa sukulaisten kesken pariutumisessa, kuten oli kyse esim. Hapsburgien kohdalla. Lisäksi tulee muistaa että sen lisäksi että negatiivisten tulosten riskin kasvaessa kasvaa myös positiivisten tulosten riski, eli että lapsi on vaikkapa huippulahjakas jossain. Tämähän on tilanne näissä Euroopan vanhoissa aatelis- & kuningassuvuissa, lapsi on todennäköisesti joko nero tai jälkeenjäänyt ja ne "normaalit" ovat aliedustettuina.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.