Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto ulkomaille ei innosta lapsia

Vierailija
08.07.2017 |

Onko muita, joilla muutto ulkomaille on tyssännyt lasten vastustukseen? Voisimme muuttaa ulkomaan komennukselle usaan tai uk:hon, lapsilta tuli asiaa koskien ehdoton "ei". Taidamme jättää asian siihen, onko kohtalotovereita...? Muutitteko ja miten sujui?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän useammankin ulkomaille muuttaneen perheen, jossa lukioikäiset jäivät Suomeen jatkamaan kouluajan ja harrastuksiaan.

Käyvät kuitenkin paljon perheiden luona.

Minäkin tunnen, mutta itse pitäisin ehdottomana rajana täysi-ikäisyyttä ja hyviä turvaverkkoja.

Vierailija
22/29 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei kysytty kun olin 15 ja muutettiin keskieurooppan, ilmoitettin vain että menen kansainväliseen lukioon ko maassa. Jos olisin silloin 15 vuotta sitten saanut päättää, olisin todellakin jäänyt Suomeen. Nykyään asun eri maassa enkä ole asunut Suomessa ensimmäisen muuton jälkeen, vaan tein opiskelut myös ulkomailla. Paljon mahdollisuuksia ja ovia on auennut tuon muuton jälkeen ja silloin myös selvisi keitä ovat ne todelliset ystävät, joiden kanssa yhteydenpito jatkuu vuosienkin jälkeen. 

Urheiluharrastus jatkui myös uudessa koulussa, vanhemilta oli paras päätös ikinä muuttaa ja ottaa komennus vastaan, vaikka itse en olisi missään nimessä muuttanut ellei olisi ollut pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa ei kysytty kun olin 15 ja muutettiin keskieurooppan, ilmoitettin vain että menen kansainväliseen lukioon ko maassa. Jos olisin silloin 15 vuotta sitten saanut päättää, olisin todellakin jäänyt Suomeen. Nykyään asun eri maassa enkä ole asunut Suomessa ensimmäisen muuton jälkeen, vaan tein opiskelut myös ulkomailla. Paljon mahdollisuuksia ja ovia on auennut tuon muuton jälkeen ja silloin myös selvisi keitä ovat ne todelliset ystävät, joiden kanssa yhteydenpito jatkuu vuosienkin jälkeen. 

Urheiluharrastus jatkui myös uudessa koulussa, vanhemilta oli paras päätös ikinä muuttaa ja ottaa komennus vastaan, vaikka itse en olisi missään nimessä muuttanut ellei olisi ollut pakko.

Olisi sinulla Suomessakin voinut mennä yhtä hyvin tai paremminkin kuin ulkomailla.

Vierailija
24/29 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän useammankin ulkomaille muuttaneen perheen, jossa lukioikäiset jäivät Suomeen jatkamaan kouluajan ja harrastuksiaan.

Käyvät kuitenkin paljon perheiden luona.

Minäkin tunnen, mutta itse pitäisin ehdottomana rajana täysi-ikäisyyttä ja hyviä turvaverkkoja.

niin, se on tietysti totta, että kaikkieivät ole vielä alle 18-vuotiaana kypsiä tuohon. Eikä tarvitse olla. Mutta joillekin sekin onnistuu (ja monille pakollistakin jos koulut ovat todella kaukana)

Vierailija
25/29 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi sinulla Suomessakin voinut mennä yhtä hyvin tai paremminkin kuin ulkomailla.

Olisi voinut, mutta olisin myös jäänyt monesta asiasta paitsi. Olen asunut ei maissa, ystävät ovat joka puolelta maailmaa, ja on joutunut opettelmaan ja selviämään vieraassa maassa vieraalla kielellä. Samoin uramahdollisuudet ovat muualla huomattavasti paremmat kuin Suomessa, en usko että olisin edennyt töissä yhtä hyvin Suomessa. Uskoisin että lähtö Suomesta aikuisena ja täysin yksin olisi ollut vaikeampaa.

Vierailija
26/29 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei edes kysytty lapsilta, mutta olivatkin vain 3v ja 1v. Muutettiin Kanadaan.

Suomeen muutto myöhemmin olikin kamalaa. Lapsista kasvoi kanadalaisia, ymmärsivät suomea mutta suostuivat puhumaan vain enkkua. Lapsilla kesti kaksi vuotta sopeutua takaisin Suomeen ja siltikin käyvät Suomessa kansainvälistä koulua. Enkku edelleen vahvempi kieli, puhuvat suomea nykyään mutta huomaa puheesta että hassuja sanavalintoja. Juuri toinen lapseni kysyi, että "voitko äiti purchasaa uuden pelin".

Lapset kaipaavat pois Suomesta ja varmaan jokainen joka on asunut Kanadassa tai Usassa ymmärtää.

Vierailija
27/29 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei edes kysytty lapsilta, mutta olivatkin vain 3v ja 1v. Muutettiin Kanadaan.

Suomeen muutto myöhemmin olikin kamalaa. Lapsista kasvoi kanadalaisia, ymmärsivät suomea mutta suostuivat puhumaan vain enkkua. Lapsilla kesti kaksi vuotta sopeutua takaisin Suomeen ja siltikin käyvät Suomessa kansainvälistä koulua. Enkku edelleen vahvempi kieli, puhuvat suomea nykyään mutta huomaa puheesta että hassuja sanavalintoja. Juuri toinen lapseni kysyi, että "voitko äiti purchasaa uuden pelin".

Lapset kaipaavat pois Suomesta ja varmaan jokainen joka on asunut Kanadassa tai Usassa ymmärtää.

Ettekö puhuneet lasten kanssa suomea kotona Kanadassa ollessanne?

Vierailija
28/29 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti meillä lapset eivät päätä suurista koko elämää koskevista linjauksista. Kaikkien mielipiteet kuunnellaan ja aikuisina teemme päätökset siitä mikä on parhaaksi kaikkien kannalta.

Kylläpä ne vaan lapset käytännössä tämän asian päättää. Jos he eivät viihdy ulkomailla niin vituiksi menee teidänkin reissu.

Kokemusta on.

Vierailija
29/29 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö puhuneet lasten kanssa suomea kotona Kanadassa ollessanne?

On todella tavallista etta lapset puhuvat valtakielta vaikka ymmartaisivat suomea ja vanhemmat sita puhuisivat. Se kieli jolla lapset kayvat koulua ja leikkivat on useimmiten se vahvin kieli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme