En jaksa enää
Olen täysin loppu kaikkeen. Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen josta en ole täysin toipunut vaikka lapsi on jo 2v. Lääkitys on, mutta se lähinnä turruttaa tunteet, en itke niin helposti ja jaksan hoitaa päivittäiset asiat paremmalla menestyksellä kuin ennen lääkitystä. Mutta tuntuu, että olen silti täysin loppu. Olen yksinäinen, muutamia ystäviä on, mutta en näe heitä kovin usein, ja välillä tuntuu ettei heitä oikeasti edes kiinnosta mun asiat kummemmin. Miestä ei kiinnosta myöskään, kuhan hänellä on omat asiansa hyvin niin kaikki on hyvin. Ainut asia, joka tuo jonkinlaista toivoa ja valoa päiviinä on tuo pieni poika, mutta harmittaa todella paljon, etten aina jaksa olla hänelle sellainen äiti kun pitäisi. Ulkoilemme paljon, käymme puistoissa, poika aloittaa kuukauden päästä kerhon ja olen kaikkeni yrittänyt, että pojalla olisi tekemistä, mutta välillä lamaannun täysin enkä saa itseäni liikkeelle vaikka kuinka yritän. Haluaisin vain olla hyvä äiti hänelle, muuta en jaksa enää edes yrittää, mutta tuntuu etten onnistu edes tuossa yhdessä asiassa.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Hei, ota yhteyttä neuvolaan ja kerro tilanteesi. Sinä selviät kyllä! Olet jo voiton puolella kun tiedostat ongelman. Kaikki järjestyy mutta se vastii yhteydenoton neuvolaan tai terveyskeskukseen. <3
Mitä he käytännössä voi tehdä? Lääkitys minulla jo on, olen siis puhunut tilanteestani jo aiemmin heille. Ap
Hoitaako se mies lasta ollenkaan? Kuulostaa siltä et hoidat pojan yksin.
Hei,
kannustan sinua ottamaan yhteyttä Äidit irti synnytysmasennuksesta - ÄIMÄ ry:n tukihenkilöihin: http://www.aima.fi/ tai soittamalla 040 746 7424. Puhelinnumeron vastausajat:
Ti 18.7. klo 17-19
To 20.7. klo 17-19
Ma 24.7. klo 10-12
Ti 25.7. klo 10-12
Ma 31.7. klo 10-12
Elokuun ajat ilmoitetaan 1.8. Äimän kotisivuilla.
Sairastuin itse samaan niin pahasti, että olin kuukauden sairaalassa. Seurasi lääkitys ja vuosien terapia. Akuuttivaiheessa kotiapu ja sairaala auttoivat. Jälkikäteen olen ollut helpottunut, että suostuin ottamaan kaiken annetun avun vastaan. Tee sinäkin niin, älä sinnittele. Tilanne voi mennä todella pahaksi. Ammattilaiset auttavat ja selviät uusille urille!
Koska saat muilta hyviä vinkkejä juttelusta ja lääkkeistä... niin tässä oma lisäni, joista saan tärkeitä ainesosia mielenterveyteen:
maksalaatikko + puolukkahillo (2 kertaa viikossa alkuun)
kanamuna (mieluiten joka päivä 1-2)
Kamomilla tee (useampi kuppi päivässä ja liota pussia pitkään, mieluiten älä ota ollenkaan pois)
Yrtit
+ lisää muita terveellisiä juureksia, vihanneksia, hedelmiä... Turha sokeri ja vehnä pois.
Ja innokkaille miinustelijoille tiedoksi: osa ruuasta sisältää ihan oikeasti olennaisia ainesosia mielenterveyden ylläpitoon. Tiedän mistä puhun....
Kiva että pikkupoika aloittaa pian kerhon, siellä pisaa kaikkea lystiä hänelle.
Masennuksestasi huolimatta vaikutat kivalta äiskältä.
Uskon että tulet toipumaan masiksesta, kuten moni muu ennen sinua ja sinun jälkeesi.
Pirauta tuohon edellä tarjottuun numeroon niin ei tarvite yksin hautoa asioita mielessään.
Hei, ota yhteyttä neuvolaan ja kerro tilanteesi. Sinä selviät kyllä! Olet jo voiton puolella kun tiedostat ongelman. Kaikki järjestyy mutta se vastii yhteydenoton neuvolaan tai terveyskeskukseen. <3