N. 2600-3000e tienaavat, paljonko olette saaneet asuntolainaa?
Mietin, paljonkohan tulen ikinä saamaan lainaa.. Mulla on yksi lapsi ja se tietysti huomioidaan maksukyvyssä. Säästöjä tällä hetkellä kymppitonni ja takaukseksi saan tarvittaessa vanhempieni velattomat ok-talon ja vapaa-ajan asunnon.
Kokemuksia? Ja pankista en voi kysellä vielä, koska minua ei ole (vielä) vakinaistettu.
Kommentit (16)
Minkä ikäinen olet, ehtisitkö vielä aloittaa ASP-säästämisen?
10% asunnon arvostahan pitää olla omaa rahoitusta (ensiasunnoissa saattaa riittää 5%) joten kaipa noilla tuloilla sadan tonnin laina heruisi.
On asp ja siellä nuo säästöt. Olen 25v. Asp-lainaa saa max 115 000e.
riippuen noiden vakuuksien arvosta niin noilla nettotuloilla varmaankin 150 000 - 200 000 euroa saa suhteelisen helposti. Me saatiin 3500 euron netolla 220 000 euroa (ei kysytty enempää) ja omia säästöjä oli se 24 000 euroa mitä asp vaati. Ei takaajia.
Toki vakuuksien paikkakunta sekä ostettavan kohteen paikkakunta vaikuttaa. Lähden nyt siitä oletuksesta, että vakuudet ja ostettava asunto ovat sellaisilla paikkakunnilla, että ne saa tarvittaessa myytyä (helsinki, espoo, turku, tampere jne.).
Jos taas vakuudet sijaitsevat jossakin utsjoella, jossa myydään yksi asunto noin 20 vuoden välein niin sitten voi olla nihkeämpää.
Meillä miehen bruttotulot 3000 euroa kuukaudessa. Minä olin vauvan kanssa kotona kotihoidontuella ja plus lapsilisä, eli ei käytännössä juurikaan muita tuloja kuin miehen palkkatulot. Sama kuin sinulla, omia säästöjä n. kymppitonni. Lainaa oltaisiin saatu max. 120 tuhatta sillä ehdolla että meillä on 10 % maksaa itse asunnon kauppahinnasta.
Haettiin n. 120 tuhannen euron asuntoa ja semmoinen löytyi, lainaa otettiin lopulta 108 000 euroa ja 10 % kauppahinnasta omista säästöistä. Miehellä asp-tili, joten sitä kautta miehen lainalle valtiontakaus, minulla pieni täytelaina tähän päälle jolle vanhempani antoivat muutaman tonnin takauksen.
Eli siis minusta 100 tonnia saa kyllä helposti noilla tiedoilla. :) Ne omat säästöt on nykypäivänä todella tärkeät pankeille.
t. 5
Vierailija kirjoitti:
On asp ja siellä nuo säästöt. Olen 25v. Asp-lainaa saa max 115 000e.
Riippuu paikkakunnasta. Helsingissä maksimi oli 180 000 euroa silloin kun itse lainan otin. Lisäksi aspiin saa liitettyä asp-lisälainan, joka on periaatteessa samoilla ehdoilla kuin itse asp-lainakin ilman korkotukea. Meillä oli 180 000 euroa asp-lainaa ja 90 000 euroa asp-lisälainaa.
Mulla bruttopalkka 4200, netto 2700. Sain 180,000 euroa lainaa kun vaihdoin pankkia, asuntoni arvioitiin 300,000 arvoiseksi ja olen omistanut sen 12 vuotta. Yksin asun ja asumisen kulut tästä on noin 1100 eli 40% käytettävissä olevasta rahasta. On ollut putkiremppaa ja muuta, johon on tarvinnut lisää lainaa, mutta ennen eläkkeelle pääsyä pitäisi olla takaisin maksettu.
Ostin asunnon kun olin opiskelija pilkkahinnalla, ja sain vanhempien takauksella lainan, mutta sillloin rahaa annettiin helpommin kuin nyt.
120000 pyysin ja sain. En tiedä missä raja olisi kulkenut, kun en enempää tarvinnut. Yksin hain, eikä mitään reaalivakuuksia ollut lainalle.
Pankkien sivuilta löytyy aika hyviä laskureita. Eri pankeilla on myös hieman eri kriteerit, ja osassa ehdot ovat tiukemmat kuin toisissa. Kannattaa käydä laskemassa ja kokeilla myös erilaisia muuttujia, ts. miten (hypoteettiset) muuttuvat elämäntilanteet vaikuttavat lainaan ja millaiset maksuvalmiudet sinulla näissä tilanteissa olisi.
tottakai voit kysyä pankista sitä varten ne on siellä töissä, että vastaavat kun kysytään ihan sama onko vakinaistettu vai ei. Itse sain 1600€ nettotuloilla silloin 125 000€ lainan ilman mitään aspeja omaa rahaa oli oli 20 000€ jonka jätin panttaukseen en siis lyhentänyt lainaa sillä. ja kun myin taloni voitolla maksoin jäljellä olevan lainan pois siitä jäi 15 000 voittoa + 20 000 palautui tilille ja näin pääsin kiinni isompaan asuntoon nyt on 27 000 panttina ja lainaa 170 000...
Samoilla tuloilla 160 000 ja takuuna 200 000 mökin kiinnitys.
Ostan siis asunnon Turusta tai ympäryskunnista (Raisio, Masku, Naantali, Lieto), eli jälleenmyyntiarvoa pitäisi olla. Vakuuksina olevat talot myös alle 30km Turusta, niiden arvo yhteensä varmaan n. 200 000 - 250 000e.
Tuota juuri mietin, kun tuntuu että moni perheellinenkin saa 150 000 - 200 000e lainaa, vaikka vain mies kävisi töissä ja on pari lastakin. Lasketaanko noissa sitten sen varaan, että perheen toinenkin vanhempi menee töihin? Koska onhan mulla teoriassa enemmän maksukykyä, kun olen kaksin lapsen kanssa, kuin jos elättäisin yksin nelihenkistä perhettä. Kotihoidontuet ym nyt ei niin kovin suuria ole kuitenkaan..
Ehkäpä uskallan toivoa n. 150 000e lainaa, sillä saisi jo kohtuullisen rivarin jostain ympäryskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ostan siis asunnon Turusta tai ympäryskunnista (Raisio, Masku, Naantali, Lieto), eli jälleenmyyntiarvoa pitäisi olla. Vakuuksina olevat talot myös alle 30km Turusta, niiden arvo yhteensä varmaan n. 200 000 - 250 000e.
Tuota juuri mietin, kun tuntuu että moni perheellinenkin saa 150 000 - 200 000e lainaa, vaikka vain mies kävisi töissä ja on pari lastakin. Lasketaanko noissa sitten sen varaan, että perheen toinenkin vanhempi menee töihin? Koska onhan mulla teoriassa enemmän maksukykyä, kun olen kaksin lapsen kanssa, kuin jos elättäisin yksin nelihenkistä perhettä. Kotihoidontuet ym nyt ei niin kovin suuria ole kuitenkaan..
Ehkäpä uskallan toivoa n. 150 000e lainaa, sillä saisi jo kohtuullisen rivarin jostain ympäryskunnasta.
Tai siis 150 000e asuntoa, lainan osuus toki vähemmän kun otetaan säästöt huomioon.
Lupasivat 115000 euroa, enempää en kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis 150 000e asuntoa, lainan osuus toki vähemmän kun otetaan säästöt huomioon.
Jos vakuuksien arvo on vähintään 200 000e ja niiden myynti tuohon hintaan on (lähes)varmaa tarvittaessa niin en näe mitään ongelmaa tuollaiseeen 150 000e lainaan.
En usko, että pankit antavat lainaa noin pienituloisille.