Kahtena näkeminen?
Minulla on 6-vuotias tyttö, joka aina välillä sanoo, että kun hän joskus näkee jonkun kahtena?! Alkuunsa otin sen vähän silleen, että joo joo. Tyttö kun on välillä melkolainen mestari ottamaan näistä " sairauksistaan" kaiken irti :).
No, meillä oli joka tapauksessa määrä käydä nyt ennen koulun alkua uudestaan silmälääkärissä (käytiin edellisen kerran viime vuoden alussa kun tyttö aina välillä " tihrutti" ja tihruttaa edelleen, vaikka näössä ei tutkimusten mukaan ole mitään vikaa...), joten tilasin sitten ajan ja käytiin. Silmälääkäri sanoi kaiken olevan kunnossa, mitään sellaista joka tällaista kahtena näkemistä voisi aiheuttaa, ei löytynyt. Sanoi, että hänen mielestään tilannetta voi nyt täysin rauhallisin mielin seurata. Epäili että " toljottaako" tyttö niillä silmillään silloin jotenkin erikoisesti kun näkee kahtena. Sanoi että lapsille tulee helposti tällaisia maneereita, jotka sitten menevät ajan myötä ohitse.
Joo, rauhallisin mielin...kun ei vaan onnistu. Olen koittanut tytöltä kysellä, että katsooko hän jotenkin " oudosti" silloin kun tätä " oiretta" ilmenee, koska kyllähän jokainen näkee kahtena kun silmiään pistää tiettyyn asentoon... Nyt kuitenkin pelottaa, että onkin jotain vakavampaa. Päänsärkyjä tytöllä on aina välillä, vähän niinkuin kausittain - välillä menee pari kuukautta ettei valita lainkaan ja välillä sitten sanoo - ja olenkin nämä tulkinnut vähän kuin sellaisiksi " mahakivuiksi" , joita useammilla lapsilla on. Ja päänsäryt eivät ole mitään kovia, vaan kuperkeikkojen tekeminen onnistuu aivan mainiosti. Mitä mieltä olette, uskallanko nyt seurailla tilannetta rauhassa vai syöksynkö paniikissa varaamaan aikaa johonkin magneettikuvaukseen?
Meillä on vaan nyt ollut yhtä lääkärissäjuoksua tämä alkuvuosi (on taisteltu monta kuukautta poskiontelotulehduksen, astmaoireiden yms. kanssa - niin ja onhan siitä päänsärystäkin käyty lääkärillä :)), joten alkaa tulla pikkuhiljaa tasiteluväsymys...
Kommentit (4)
silloin vain ei uskottu, että lapsilla voisi olla päänsärkyä.
Nykyään ei enää kahtena näkemistä, silmät on leikattu kaksi kertaa karsastuksen takia ja laseilla korjataan taittovikaa. Varsinkin väsyneenä tuli näitä kahtena näkemisiä ja oli hauskaa, kun pystyi näkemään pariin paikkaan samaan aikaan. Lääkäreillä on kyllä ihan laitteet tämän toteamiseen, eli katsellaan sen laitteen läpi, kohdistuuko pallo rastin päälle tms. Piilokarsastusta ei välttämättä päälle päin näe, jos ei oikeaan aikaan silmiin katso ja silmät ei harita ihan eri suuntiin.
Itse sinuna varaisin ilmanmuuta ajan lääkärille, joka sitten päättää laittaako lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.
Itse olen työskennellyt sairaalassa ja tälläisiä kahtena näkeviä on muutama tullut vastaan ja jollaikin on löytynyt aivokasvain jne.
Parempi kun tarkistaa asian, niin ei tarvitse turhaan käyttää energiaansa asian pohtimiseen.
Itse sain esimurrosiässä silmälasit(12v.),koksa en nähnyt tarkoin kauas,sekä minulla oli toistuvia päänsärkyjä tuolloin.Ne katosivat,kun sain lasit.
Mainitsin asiasta äidilleni tai koulun terveydenhoitajalle, en muista kummalle, mutta lopputuloksena oli erikoislääkärissä käynti. Lääkärin mukaan tällainen pitää aina tarkastaa, koska kyse voi olla avkavammastakin (aivokasvaimesta). Minun kohdallani kyse oli väsymyksestä, joka sai näkemään kahtena.
Olisiko teilläkin syynä väsymys? Päänsärynhän voi saada myös väsymyksestä, sopisi hyvin yhteen.
En sinuna epäilisi aivokasvainta ihan heti, tästä on siis aikaa lähes 20v ja nykyään oireita katsotaan varmasti jo eri tavalla :)