Juotin alkoholistille "salaa" alkoholia, kun hän pyysi minulta juotavaa.. Kaduttaa, mutta mitäpä olisin voinut tehdä?
Oltiin tämän kaverin kanssa paistamassa makkaraa eilen eräällä luontopolulla. Hän ei ollut ottanut omaa juotavaa mukaan ja minulla oli limsapullossa limsaan sekoitettu vodkaa. Hän sitten pyysi, oikeastaan piti itsestäänselvänä, että saa ottaa "limsaa" minun pullostani, kun hänellä ei omaa ollut. En kehdannut kertoa limsapullossa olevan alkoholia seassa. Hän joi siitä sitten ehkä 2,5 dl eikä maininnut mitään mausta. Hänellä ei ole autoa, joten ainakaan auton rattiin hän ei ollut menossa retkemme jälkeen.
Huono omatunto tästä, mutten vaan kehdannut kertoa hänelle totuutta. Kunhan vaan hänen tiedostamansa alkoholiton putki ei nyt katkeaisi..
Kommentit (45)
Minäkin inhoan provoja, mutta en silti ymmärrä, miksi tätä sellaiseksi luullaan. Mikä tässä on mielestänne niin uskomatonta? Minun typeryys vai? No jokaiselle ihmiselle sattuu joskus tilanteita, joissa oma moraali alitetaan syystä tai toisesta.
En hävennyt omaa alkoholinkäyttöäni vaan sitä, että join alkoholia alkoholistin seurassa. Siksi en kehdannut kertoa pullon sisällöstä. Tilanne myös oli sellainen, että kaveri oli jo juonut pullostani ennenkuin ehdin asiaa edes huomata. Joku toinenkin tuolla jo veikkaili, että jos alkoholisti tietäisi juoneensa juuri viinaa, hänelle jäisi todennäköisemmin se putki päälle.
Kyseessä on hyvä ystäväni, ollaan parikymppisiä. Hänellä ei ole edes ajokorttia tai lapsia. Voin luvata siinä pienessä hetkessä kovasti miettineeni näitä kaikkia mahdollisia skenaarioita, joita hän voisi tehdä tietämättään viinapäissään. Näitä mietittyäni päädyin siihen ratkaisuun, etten kerro alkoholista. Join jopa itse nopeampaa sen "oman puoliskoni" siitä puolen litran pullosta, jotta kaveri joisi alkoholia mahdollisimman vähän.. Hän oli ihan iltamyöhään seurassani ja tiedän hänen nytkin olevan kunnossa, joten mitään tyhmää hän ei vahinkoviinapäissään tehnyt.
Uskoisin myös tietäväni, mikäli hän olisi alkanut juomaan taas. Hän on kuitenkin aiemminkin kertonut minulle ajoittaisista viinahimoistaan. Uskon ja toivon siis tästä selkkauksesta hänen selvinneen ongelmitta. Vai pitäisikö teidän mielestä minun vielä nyt tässä vaiheessa kertoa, että hän muuten joi epäjuomiossa limsaan sekoitettua vodkaa silloin siellä notskilla?
Myönnän tuntuvan pahalle, kun oikein kukaan ei ymmärrä täällä minun kantaani. Tiedän tehneeni väärin, koen siitä syyllisyyttä ja kadun sitä. En myöskään tee enää piilosekoituksia vastaavien tilanteiden välttämiseksi. Mielestäni kuitenkin yhä toimin tilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla, kun hän kerran ehti jo juoda pullosta ennenkuin huomasin asiaa.
ap
Minusta oli parempi, ettet sanonut mitään, jos hän omin luvin meni pullosta ryyppäämään, koska siitä, että olisi tiedostanut juoneensa alkoholia, olisi juurikin voinut iskeä putki päälle. Jos taas on antabuskuurilla niin pitää itse tarkkaan katsoa, mitä juo, ei se ole toisten velvollisuus valvoa aikuista ihmistä. Ja muutenkin kysyä lupa, ennen kuin hyökkää toisten pulloille.
Ja provon huutelijat yleensä paskentaa sitä ketjua paljon enemmän kuin se mahdollisuus, että kyseessä olisi provo, joten tukkikaa ystävällisesti turpanne ja jättäkää vaikka kommentoimatta, jos provona pidätte.
Miksi vastaatte trollille? Niin typerä ja lapsellinen juoniviritelmä, että jo kaukaa haistaa tekaistuksi.