Univajeen aiheuttama tokkura ja "humala" ja töissä selviäminen. Apua?
Vaikka yritän pitää kiinni säännöllisestä elämänrytmistä niin silloin tällöin en saa nukutuksi yön aikana kuin parin tunnin yöunet. Siitä aiheutuu ihan hirveä humalamainen olotila seuraavaksi päiväksi, joka askeleella keinuttaa ja humisee päässä ja mikään ajatus ei kulje vaan aivot tuntuu pätkivän pahasti. Tuo humalamainen keinutus on ihan kammottava. Miten ihmeessä saisin tuon olotilan taltutettua? Kahvi ei auta. Minulla on vaativa työ, ja olen töissä aivan pihalla jos olen nukkunut edellisenä yönä vain muutaman tunnin, pelkään että pomo ja asiakkaat luulee että olen pahassa kännissä, vaikka en juurikaan käytä alkoholia lähes ikinä edes. Osaako kukaan sanoa millä saisi tuon "humalan" pois jotta selviäisi työpäivästä?
Kommentit (15)
Nokosilla. Sulla on plakkia aivoissa ja unta tarvitaan huuhtomaan se pois.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se ei ole mahdollista. Töissä aina kiire, ja taukona vain puolen tunnin ruokatauko, joka on kyllä pakko käyttää syömiseen. Teen asiakastyötä, eli olen asiakkaiden kanssa koko ajan, en voi torkkua yksin koneen ääressä. Mitä tuo tuollainen plakki on? Ap.
Ei siihen oikein auta kuin tirsat. Töissä yrittää nousta ylös tuolilta mahdollisimman usein. Yrittää keskittyä. Vessassa käyntikin virkistää. Joskus seksi vessassa voi piristää hetkeksi. Syöminen ja juominen voi auttaa myös. Kokeile jotain melatoniinia, jos auttaa. Itsellä ei kokemusta lääkkeistä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se ei ole mahdollista. Töissä aina kiire, ja taukona vain puolen tunnin ruokatauko, joka on kyllä pakko käyttää syömiseen. Teen asiakastyötä, eli olen asiakkaiden kanssa koko ajan, en voi torkkua yksin koneen ääressä. Mitä tuo tuollainen plakki on? Ap.
No et sä nukahda, jos olet asiakkaan seurassa. Ei univajeväsymykseen ole mitään järkevää ihmelääkettä. Nukut sitten kun pääset kotiin.
Oon vetänyt yliopistossa jopa vitosen tenttejä parin tunnin yöunilla. En suosittele, mutta kyllä säkin selviät työpäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Oon vetänyt yliopistossa jopa vitosen tenttejä parin tunnin yöunilla. En suosittele, mutta kyllä säkin selviät työpäivästä.
Kyllä varmaan jotenkin aina selviänkin, mutta teen virheitä, koska aivot pätkii. Ja pelkään, että minusta tehdään joku valitus, koska hoipparoin keinuvasti kuin känninen ja törmäilen huonekaluihin :( . Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No plakki oli tässä yhteydessä väärä sana, mutta unen tarkoitus on nykykästyksen mukaan siinä, että sen aikana aivot puhdistavat itseään aineenvaihduntatuotteista ja muusta töhnästä, jota päivän aikana kertyy. Aivosolujen koko pienenee ja aivoneste pääsee virtaamaan niiden lomassa paremmin. Jos tällaisia huoltotöitä ei tehdä, signaalien kulku heikentyy, ja siitä seuraa useamman valvotun yön jälkeen kaikenlaista mukavaa kuten houreita ja sekavuutta.
Jos et pysty nukkumaan, joudut vain hyväksymään sen, että olet väsynyt etkä kovin skarppi. Unetomuudesta ja sen seurauksista stressaaminen vain pahentaa oloasi. Teet parhaasi, ja se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan jotenkin aina selviänkin, mutta teen virheitä, koska aivot pätkii. Ja pelkään, että minusta tehdään joku valitus, koska hoipparoin keinuvasti kuin känninen ja törmäilen huonekaluihin :( . Ap.
No ei siihen nyt mikään auta tähän hätään.
Itse nukuin viime yönä puolisen tuntia. Olen kärsinyt unettomuudesta jo pitkään raskauden takia.
Sain lääkäriltä rauhoittavia ja luvan ottaa niitä kerran kaksi viikossa.
Vielä en ole niitä hakenut kun eilen vasta määrättiin.
Olisin itse ikionnellinen jos olisikin tällaisia öitä vaan silloin tällöin ja saisin silti unta muutaman tunnin.
Nyt tuntuu kuin saisin sydänkohtauksen hetkenä minä hyvänsä ja hengittäminenkin on työtä kun on niin väsynyt.
Siltikään en vaan nukahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerro työkavereille avoimesti, että nukut välillä tosi huonosti, etkä siis välttämättä ole töissä kännissä.
Itsellä unettomuuden jälkeinen tokkurainen olo on hävinnyt raskaan liikunnan avulla. Vaikka ajatus tuntuu äkikseltään hirveältä, niin kokeile jotain hikilenkkiä aamutuimaan.
Sokeri auttaa hetkeksi, mutta vaikutus on lyhyt ja virtapiikin jälkeen saattaa tuntua entistä väsyneemmältä.
Kokeileppas ap ottaa magnesiumia. Magnesium vaikuttaa ei-tahdonalaiseen hermostoon ja sitäkautta unen laatuun. Ennenkuin aloin käyttämään magnesiumia, niin saatoin heräillä yöllä ja vaikka nukuin hyvin, eli tuntimääräisesti paljon niin silti väsytti, koska uni oli pinnallista.
Kannattaa kokeilla iholle suihkutettavaa magnesiumöljyä
Nro 13 kysyy vielä, että onko ap:llä seuraavia oireita:
-ruuan jälkeen väsyttää
-lihaskireyttä, erityisesti niska/hartia, alaselkä sekä pohkeet ja (etu)reidet
Kävin muuten jo työterveyden lääkärillä ja hän sanoi, että on ihan tavallista, että pari kertaa kuussa nukkuu huonosti ja että univaje ei ole vaarallista. Eli ei apuja sieltä. Ap.