Kela kehottaa hakemaan halvempaa asuntoa tt-tuen jatkamiseksi, mitäs jos en saa?
Jouduin hakemaan tt-tukea, asun yksin lasten kanssa Helsingissä. Vuokra on yli 1200€/kk. Se on paljon, mutta enpä ole törmännyt paljoakaan halvempiin tällä seudulla.
Tt-tuki myönnettiin 3kk eteenpäin ja siinä ajassa tulisi antaa selvitys, miksen asu halvemmassa asunossa. Pitääkö mun nyt siis hakea vaikka satasen halvempia asuntoja ympäri Helsinkiä, että tuet tulevat jatkossakin? Kaupungilla on ollut hakemus jo vuosia. Sieltä tuskin nytkään tärppää. Mä en vaan haluis muuttaa, kun lasten tarha ja kaverit ja mun työ on tässä lähellä. Samoin kaikki tukiverkot.
Mitä mä nyt siis selvitän kelaan?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin hakemaan tt-tukea, asun yksin lasten kanssa Helsingissä. Vuokra on yli 1200€/kk. Se on paljon, mutta enpä ole törmännyt paljoakaan halvempiin tällä seudulla.
Tt-tuki myönnettiin 3kk eteenpäin ja siinä ajassa tulisi antaa selvitys, miksen asu halvemmassa asunossa. Pitääkö mun nyt siis hakea vaikka satasen halvempia asuntoja ympäri Helsinkiä, että tuet tulevat jatkossakin? Kaupungilla on ollut hakemus jo vuosia. Sieltä tuskin nytkään tärppää. Mä en vaan haluis muuttaa, kun lasten tarha ja kaverit ja mun työ on tässä lähellä. Samoin kaikki tukiverkot.
Mitä mä nyt siis selvitän kelaan?Mitäpä jos muutat halvemmalle seudulle asumaan? Ihan vaan vinkkinä...
Mikä se halvempi seutu on Helsingissä? Jos ap asuu lastensa kanssa, on ihan perusteltua että hänellä on kolmio (tai jopa neliö) kämppänä. Kolmioiden vuokrat Helsingissä on lähes poikkeuksetta yli tonnin. Ap voisi saada ehkä satasen säästettyä vuokrassa, mutta muutosta tulisi niin paljon kuluja, että mitä järkeä muuttaa sen takia?
Sossu saattaa auttaa muuttokuluissa. Noin muuten järki on siinä, että käyttöön jäisi enemmän rahaa. Mikään pakko ei kuitenkaan ole muuttaa, jos ei halua. Ylimenevään osaan vaan ei saa sen paremmin asumistukea kuin toimeentulotukeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä nyt siis selvitän kelaan?Mitäpä jos muutat halvemmalle seudulle asumaan? Ihan vaan vinkkinä...
Mikä se halvempi seutu on Helsingissä? Jos ap asuu lastensa kanssa, on ihan perusteltua että hänellä on kolmio (tai jopa neliö) kämppänä. Kolmioiden vuokrat Helsingissä on lähes poikkeuksetta yli tonnin. Ap voisi saada ehkä satasen säästettyä vuokrassa, mutta muutosta tulisi niin paljon kuluja, että mitä järkeä muuttaa sen takia?
Sossu saattaa auttaa muuttokuluissa. Noin muuten järki on siinä, että käyttöön jäisi enemmän rahaa. Mikään pakko ei kuitenkaan ole muuttaa, jos ei halua. Ylimenevään osaan vaan ei saa sen paremmin asumistukea kuin toimeentulotukeakaan.
Uskomatonta että Kelassa vaaditaan tuollaista jonkun satasen säästön takia. Niitä halpoja kämppiä on täällä niin vähän, ei niitä mitenkään riitä kaikille, eikä ole takeita että halvempaa kämppää edes saa. Muuttaminen on muutenkin ihan hirveä ruljanssi varsinkin pienten lasten yh:na. Lapsetkin joutuvat vaihtamaan koulua ja päiväkotia.
Viivi Avellan on poikatyttö, jolla ei ole edes kunnon rintoja.
Miksi ap ja muut jauhaa sellaisen kämpän löytymisestä joka on alle 1000€. Nythän vuokra oli yli 1200€ eli vaikka löytyisi asunto jonka vuokr olisi 1000€ siinä säästyisi 200€ valtion rahoja joka kuukausi. Sinne vaan hakemus kaupungille ja muille toimijoille. Kaupungin kolmioita löytyy alle 800€ jopa. Voit jopa olla kärjillä hakijoissa koska yli kalliissa asuvat luetellaan kiireellisiksi. 1200€ vuokra kolmelle on ylikallis Kelan mukaan. Niin se pitäisikin olla. Jos on liian kallis asunto maksaa ylimenevät summat itse ruokarahoista tai hakee halvempaa kaupungilta ja jos sen saa eikä kelpaa tuet lakkaa naks.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa tarinaa. Me saatiin helsingin kaupungilta heti asuntotarjous, kun haettiin kolmiota. Ja hintaraja oli 1000€, koska sen hintaseen asuntoon saa täyden asumistuen. Eikä meillä ollut edes kiire. Yksiöt ja kaksiot on vaikeampia saada kaupungilta. Voisit varmaan saada neliönkin halvemmalla, kun harvalla helsingissä on tarvetta noin isolle asunnolle. Ja toimeentulotuki ja kelan vaade antavat pontta saada asunto nopeammin.
Itse asiassa kolmioita on kaikkein helpoin saada. Niitä on eniten tarjolla ja niitä vapautuu usein. Sen sijaan isoja neliöitä ja viisiöitä on vaikea saada koska niitä rakennetaan vähän ja niitä vapautuu nykyään harvoin. Yksiöitä kaikkein vaikein saada. Isompia kaksioitakin voi saada yhtä helposti kun kolmioita. Pienet kaksiot menee yleensä sinkuille tai kahden hengen taloksille. Kolmion voisi ap saadakin pienen odottelun jälkeen, varsinki itä-Helsingistä kolmion saaminen ei mahdottomuus.
Taas yksi esimerkki siitä miten yhteiskunnan tuilla elävät kokevat oikeudekseen asua Helsingin ydinkeskustan kalleimmissa asunnoissa. Palkkatuloillaan elävällä ei ole mitään mahdollisuutta maksella tuollaisia vuokria vaan asunto etsitään jostakin lähiöstä. Toivottavasti Kela tosiaan pakottaa ap:n etsiytymään edullisempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi esimerkki siitä miten yhteiskunnan tuilla elävät kokevat oikeudekseen asua Helsingin ydinkeskustan kalleimmissa asunnoissa. Palkkatuloillaan elävällä ei ole mitään mahdollisuutta maksella tuollaisia vuokria vaan asunto etsitään jostakin lähiöstä. Toivottavasti Kela tosiaan pakottaa ap:n etsiytymään edullisempaan asuntoon.
Juurikin näin. Koomista myös miten muutto muualle esim. lähikuntiin on sula mahdottomuus,koska sieltä ei pääse luonnollisesti töihin kukaan....paitsi tietysti ne muut tuhannet ihmiset, jotka maksavat aloittajan asumistuen ja muun elämisen.
Minulla on yhtiövastike 230 €, sisältää lämmön ja veden, asun yksin 80 neliön uudessa rivarissa, työmatka 600 metriä. Asunto on velaton.
Miksi asut noin kalliisti ja ahtaasti?
Minä kasvatin lapseni 160 neliön asunnossa, kaksi lasta ja minä.
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Koomista myös miten muutto muualle esim. lähikuntiin on sula mahdottomuus,koska sieltä ei pääse luonnollisesti töihin kukaan....paitsi tietysti ne muut tuhannet ihmiset, jotka maksavat aloittajan asumistuen ja muun elämisen.
Jos olisit lukenut ja ymmärtänyt lukemasi tietäisit ,että ap käy myös töissä!
Jos ap muuttaisi lähikuntiin hän joutuisi hankkimaan auton josta tulisi lisä kustannuksia,lasten hoito ajat pitenesivät jne joten hyöty halvemmasta vuokrasta menisi auton ja lastenhoidon kustannuksiin.
Suurin osa kommentoijista vissiin tt-tuen saajia. Keskitytään selittelyyn ja syiden keksimiseen jotta nykyinen meno ylihintainen muiden piikkiin asuminen jatkuu/on perusteltua.
Hauska tuo "kärsii itse ja maksaa ruokarahoista..
Kyllä minäkin ihmettelen mikä ihmeen etuus köyhällä on asua kalliisti. Asutaan tulojen mukaan ja jos tulot eivät riitä nykyiseen asumiseen siirrytään halvempaan. Miksi kaikkien muiden pitäisi maksaa siitä, että köyhä saa haluamansa asunnon? Köyhä ei voi vaatia. Köyhä ottaa vastaan sen minkä saa. Sitten kun tienaat enemmän voit alkaa vaatimaan enemmän kun itse sen lystin maksat. Niin kauan kun olet muiden rahoilla otat vastaan sen mikä annetaan.
Itsekin köyhä. Asun vaatimattomasti ja opiskelen. Kun valmistun ja työllistyn kunnolla alan vaatimaan myös asumisesta enemmänkin nyt tyydyn tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että Kelassa vaaditaan tuollaista jonkun satasen säästön takia. Niitä halpoja kämppiä on täällä niin vähän, ei niitä mitenkään riitä kaikille, eikä ole takeita että halvempaa kämppää edes saa. Muuttaminen on muutenkin ihan hirveä ruljanssi varsinkin pienten lasten yh:na. Lapsetkin joutuvat vaihtamaan koulua ja päiväkotia.
Ei Kelassa vaadita. Aloittaja otsikossakin kertoi, että Kela kehottaa muuttamaan halvempaan asuntoon. Kelan puolesta voi asua vaikka Kuusisaaressa tai Westendissä, jos haluaa. Mutta Kela maksaa asumiskuluja vain tiettyyn rajaan asti. Ylimenevän osan asumiskuluista maksaa sitten itse, jos kokee, että muuttaminen on liian vaivalloista tai ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lukenut ja ymmärtänyt lukemasi tietäisit ,että ap käy myös töissä!
Jos ap muuttaisi lähikuntiin hän joutuisi hankkimaan auton josta tulisi lisä kustannuksia,lasten hoito ajat pitenesivät jne joten hyöty halvemmasta vuokrasta menisi auton ja lastenhoidon kustannuksiin.
Jep...jep...kukaanhan ei luonnollisesti pääse Helsinkiin töihin julkisen liikenteen turvin. Pääkaupunkiseudulla on kivikautinen ja täysin antiikinaikainen julkinen liikenne, jolla ei millään kukaan pääse Helsinkiin töihin. Jeesus sentään tätä järjenköyhyyttä ja loputtomia tekosyitä.
1200e ei ole iso vuokra Helsingissä. Ap on töissä Helsingissä, pitäiskö hänen siis irtisanoa työpaikkansa ja muuttaa Ylöjärvelle, että saisi halvemman asunnon?