Toimiiko äitini oikein?? Asiaa rangaistuksesta
Rangaistuksena hän vie minulta aina puhelimen ja tietokoneen eikä koskaan kerro rangaistuksen pituutta!! En kestä tätä tiedottomuutta.
Kommentit (18)
Jos rangaistukseen on aihetta, niin tuo on minusta ok rangaistus. Olisi kuitenkin kohtuullista ilmoittaa sen pituus heti.
Kolmen teinin äiti
En koskaan tee niin. Ei ole ollut syytä rangaistuksiin. Mielestäni puhelimen tai tietokoneen vienti on väärin.
Esim. Näitä ehdotettiin, kun 16-v ei mennyt kesätyöhön aamulla
Seuraamus on ok. Kantaa vastuun teoistaan. Mutta ei teiniä voi enää rangaista. Kokisin itseni hirveäksi, jos veisin laitteita
Minkälaisia seuraamuksia olette antaneet jos teini (alle 15 v) ei tule sovittuun aikaan kotiin? Tai ylipäätään tuon ikäiselle millaisia seuraamuksia annatte?
Riippuu ihan iästäsi. Jos olet teini, tietsikan pois ottaminen on ok. ja myös älykännykän, mutta silloin kun olet kodin ulkopuolella, jo turvallisuus syitä sinulla pitäisi olla joku kännykkä mukana.
Näin toimivat viranomaiset, jotka ovat nuorten kanssa tekemisessä.
Yritä jutella äitisi kanssa, ei ole reilua vanhemmalta, olla kertomatta kuinka pitkä rangaistus on.
Ja tosiaan, sinulla tulisi ulkona olla mukana peruskänny.
Ei ole oikein jos olet yli 15v. sillä monista tyhmistä teoista kannat itse juridisen vastuun.
Mutta jos olet 10-14v. niin on ok. mutta älykännykän vaihto normaali luuriin kun olet ulkona.
Ja rangaistuksen kesto pitäisi ehdottomasti kertoa.
Kesto pitäisi kertoa ja sen pitäisi olla suhteessa rikkeeseen ja aina sama samasta rikkeestä. Ei vankilaankaan ihmistä laiteta niin että ei kerrota kauanko siellä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia seuraamuksia olette antaneet jos teini (alle 15 v) ei tule sovittuun aikaan kotiin? Tai ylipäätään tuon ikäiselle millaisia seuraamuksia annatte?
Meillä ei edes ole koskaan ollut tarkkoja kotiin tuloaikoja (15v ja 17v), mutta kertovat itse mihin aikaan tulevat ja yleensä se tarkoittaa klo 19-20 ja vain poikkeustapauksissa klo 21-22. Eikä ikinä mitään ongelmia.
Olen havainnut hyväksi antaa vapautta ja vastuuta sopivassa suhteessa, jolloin syntyy molemminpuolinen luottamus.
Tiukkapipoisuudella ja ehdottomuudella ei mitään rakenneta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan iästäsi. Jos olet teini, tietsikan pois ottaminen on ok. ja myös älykännykän, mutta silloin kun olet kodin ulkopuolella, jo turvallisuus syitä sinulla pitäisi olla joku kännykkä mukana.
Yritä jutella äitisi kanssa, ei ole reilua vanhemmalta, olla kertomatta kuinka pitkä rangaistus on.
Ja tosiaan, sinulla tulisi ulkona olla mukana peruskänny.
Olen 17v. Ja en vaan enään jaksa tätä. Ei ole mitään puhelinta mukana kodin ulkopuolella. Tiedän huonon käytökseni muutenkin johtuvan hoitamattomista mt-ongelmistani. En huvikseen heittele ruokaa seinään tai paisko ovia... Olen niin lopussa. Anteeksi vuodatus, olen vain niin lopussa. Ap
Lopeta huono käytös. Teiniangsti ei ole mikään syy elää kuin pellossa.
Lopeta huono käytös. Teiniangsti ei ole mikään syy elää kuin pellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan, sinulla tulisi ulkona olla mukana peruskänny.Olen 17v. Ja en vaan enään jaksa tätä. Ei ole mitään puhelinta mukana kodin ulkopuolella. Tiedän huonon käytökseni muutenkin johtuvan hoitamattomista mt-ongelmistani. En huvikseen heittele ruokaa seinään tai paisko ovia... Olen niin lopussa. Anteeksi vuodatus, olen vain niin lopussa. Ap
Siinä tapauksessa sinun pitää ihan itse hakea apua, sillä mt-ongelmat vaikuttavat merkittävästi tulevaisuuteesi. Oletko koulussa, Saisitko sieltä apua tai tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus, kun olet alle 18v. niin myös sieltä ohjaavat sinut terapiaan ja tukevat elämääsi. Netistä löydät nuorten keskusteluapua. Soita sinne, useimmat ovat maksuttomia.
Tietojasi käsitellään luottamuksellisesti, eikä anneta tai kerrota edes vanhemmillesi, kun olet yli 15v. ilman sinun lupaa.
Tsemppiä Sinulle. Vain sinä itse voit auttaa tässä tilanteessa itseäsi.
Millaiset suhteet sinulla on isään tai isovanhempiin. Saisitko sieltä apua.
Jos sinulla mt-ongelmia, yritä hakea apua.
Itse otin juuri puhelimen pois kohta 13-vuotiaalta pojalta. Syy oli pojan jatkuva kiroilu ja järkyttävä kielenkäyttö. Oli katsellut youtube videoita joissa puhutaan samoin.
En sanonut mitään aikaa kauanko puhelin on pois. Sen verran sanoin että kun suu on siistitty.
Nyt on ollutkin pari päivää kiroilematta ja aamulla saa puhelimensa takaisin.
Eipä sitä kyllä ole kaivannutkaan eikä kysynyt koska sen saa.
Ja jos olet jo 17-vuotias ja heittelet ruokia seinille ja paiskot ovia niin huhhuh! Ihan oikein äitisi teki kun puhelimesi vei.
Kos ei äitisi osannut määrittää rangaistuksen kestoa. Jos sama käytös jatkuu niin tuskin niitä ihan äkkiä takaisin saat.
Pyydä äidiltäsi anteeksi ja lupaat parantaa tapasi ja haet apua noihin mt-ongelmiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele
Ei auta. Ap
Sano asiasi suoremmin.
Ei ennenkään ollut puhelimia kodin ulkopuolella. Kyllä ihmiset soittaa puolestasi hätäkeskukseen jos tarvii. Teinin pitää noudattaa kotiintuloaikoja ja muita elämiseen liittyviä sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kesto pitäisi kertoa ja sen pitäisi olla suhteessa rikkeeseen ja aina sama samasta rikkeestä. Ei vankilaankaan ihmistä laiteta niin että ei kerrota kauanko siellä ollaan.
Tuo pätee vain viikko-ohjelman mukaisiin riitoihin. Silloin kun teinin tottelemattomuus tai kiukuttelu tapahtuu muulloin kuin sitä varten sovittuun aikaan, ei määräaikoja koskevat asetukset päde.
Toki haaveissaan teini voi löytää mieleisensä kasvatusohjeet äidille, kun riittävän monelle nettipalstalle kirjoittaa. Kasvatusvastuun kuuluessa äidille teini kuitenkin ensisijassa vastaa äidilleen ja laitteiden takavarikointi on ihan toimiva seuraamus. Jos teini vie asian liikaa äitinsä tunteisiin, voi hän itse aiheuttaa tilanteen, jossa kommunikointi voi olla hetken hankalampaa.
Ap:lle suosittelen, että jos olet juuri äsken suututtanut vanhempasi, anteeksipyydettyäsi nukutte rauhassa yön yli. Jos aamulla tuntuu sopivammalta, ota ystävällisesti puheeksi rangaistuksen kesto. Vanhempasti päättävät kuinka kauan olet ilman laitetta ja he päättävät senkin, ovatko valmiita keskustelemaan laitteidesi palautuksesta. Kun vanhempasi ottavat laitteesi haltuun, heillä ei ole minkään määräyksen tai asetuksen mukaista velvollisuutta kertoa milloin saat ne aivan kuin heillä ei ollut velvollisuutta kertoa milloin ostavat sinulle sellaiset.
Keskustele