Lapsi haluaa äärettömän paljon huomiota lähes jatkuvasti, mikä on?
Tökitään kättä tai naamaa, hypitään ja päästellään ääniä, tullaan koko ajan syliin tai halutaan halia, kerrotaan jotain ihan päästä keksittyä juttua. Miksi lapset haluavat äärettömän paljon huomiota?
Tämä menee välillä erään lapsen kohdalla ihan överiksi. Lapsi seuraa mua joka paikkaan, tökkii ja roikkuu, tulee naaman eteen ääntelehtimään ja ilmeilemään, tulee koko ajan halimaan. Välillä on ihan jatkuvasti mun iholla, jopa niin paljon että en jaksaisi koko aikaa tuollaista. Annan huomiota, haleja, leikin lapsen kanssa ja kuuntelen lasta. Lapsi ei ole mun, olen äitipuoli.
Onko lapsella läheisyyden puutetta tms kotona, kun on niin takertuvainen minuun?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän olevani "liian kiltti", koska en raaski usein torjua lapsen huomion tarvetta ja halipulaa. Isänsä ei oikein osaa heittäytyä leikkeihin, niin siksi ei useinkaan leiki. Ja totta sekin että lapsi on varmasti huomannut että minulta saa helposti huomiota, joten ihan "oma vikani" että lapsi minulle tulee aina häseltämään :) Täytyy ehkä yrittää sanoa lapselle vain että nyt en jaksa tai että nyt haluan olla rauhassa hetken. Näin lapsettomana tämä lasten huomion kaipuu on ehkä hieman yllättänyt.
T.ap
Täytyy kyllä sanoa että olet ihana ihminen! Miehesi lapselle on ollut lottovoitto saada tuollainen äitipuoli! Niin paljon kuulee toisenlaisia tarinoita joten tästä tulee kyllä tosi hyvä mieli! Muista silti pitää huoli omasta jaksamisestasi ja vastuuta miestä hoitamaan osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän olevani "liian kiltti", koska en raaski usein torjua lapsen huomion tarvetta ja halipulaa. Isänsä ei oikein osaa heittäytyä leikkeihin, niin siksi ei useinkaan leiki. Ja totta sekin että lapsi on varmasti huomannut että minulta saa helposti huomiota, joten ihan "oma vikani" että lapsi minulle tulee aina häseltämään :) Täytyy ehkä yrittää sanoa lapselle vain että nyt en jaksa tai että nyt haluan olla rauhassa hetken. Näin lapsettomana tämä lasten huomion kaipuu on ehkä hieman yllättänyt.
T.ap
Täytyy kyllä sanoa että olet ihana ihminen! Miehesi lapselle on ollut lottovoitto saada tuollainen äitipuoli! Niin paljon kuulee toisenlaisia tarinoita joten tästä tulee kyllä tosi hyvä mieli! Muista silti pitää huoli omasta jaksamisestasi ja vastuuta miestä hoitamaan osuutensa.
Kiitos kauniista sanoista :) Yritän parhaani tässä roolissa joka mulla on. Olen itsekin eronneiden vanhempien lapsi, ja haluan että lapsella on olosuhteisiin nähden turvallista ja mukavaa.
T.ap
Nyt täytyy myöntää että itse en jaksa huomioida lapsiani tarpeeksi. Poden tästä huonoa omaatuntoa aina välillä. Ja yleensä tulee turhan kiukkuisesti sanottua lapsille että äitiä ei nyt huvita tai jotenkin muuten ajan ne pois kimpustani. Minusta vain on hirvittävän raskasta kuunnella sitä huomion hakemista. Täytyisi kuitenkin muistaa huomioida.
T.ap