En pysty enää mennä kouluun
Käyn peruskoulua. Viime syksyllä ja alkutalvesta koulunkäynti oli kivaa - maanantaisin ei ikinä kouluunmenoon liittynyt ongelmia tai ei ollut päivää milloin olisin mennyt "en halua mennä kouluun" asenteella. Kevätlukukaudella, kevättalvella kaikki muuttui ilman syytä. Minulle ei ollut käynyt mitään, ei kiusattu tms. mutta yhtäkkiä koulunkäynnistä tuli kamalaa taistelua. Iltaisin ahisti mennä nukkumaan, ja valvoin niin kauan sängyllä istuen että lopulta vain nukahdin. Tässä vaiheessa kello saattoi olla helposti 2-5. Välillä tosin kävin 10-11 aikoihin nukkumaan. Aamusin heti herättyäni aloin itkemään, koska kouluunmeno ahdisti ja siinä meikatessani yms itkin samalla, koska ahdistus oli järjettömän kova lähteä kouluun ja aamusin meninkin välillä aivan paniikkiin, mutta taistelin kouluun itseni. Koulussa sain järkyttäviä ahdistuskohtauksia ja sinne meno oli melkein mahdotonta. Jos jäin kotiin, olin silti ahdistunut siitä etten mennyt yms. Koko kesän olen miettinyt ahdistuneena, että mitä sitten kuin syksyllä taas pitäisi mennä kouluun? Joka päivä olen itkenyt 1-6 kertaa sitä, että syksyllä pitäisi mennä kouluun. En ole puhunut vanhemmilleni - en ole vain uskaltanut, mutta ensi viikolla otan asian puheeksi vanhempieni kanssa (silloin olen kotona) olen ollut lamaantunut nyt viikon, ja maannut sängyssä sillä ahdistus kovenee päivä päivältä. Päivääkään alkukevään jälkeen ei ole ollut, jolloin ei ole ahdistanut, ja nyt kesällä ahdistus vain pahenee: taas edessä vuosi koulua. Pakko-oireita tuli n. 1kk sitten, mutta nyt oireet senkin suhteen pahenee, ja minun täytyy kokoajan pestä käsiä: kaupassakaan en kykene yksin käymään ja ollessani isommassa kaupassa vanhempieni kanssa ahdistun ja hikoilen järjettömästi.
Olisiko koulunkäyntiin muita vaihtoehtoja kuin mennä kouluun? Sillä tiedän etten enää kykene siihen syksyllä....
Auttaisko kuraattori tai terkkari sua?