Ystävän lainan takaaminen
Ystäväni kertoi eilen puhelimessa tarvitsevansa lainaansa takaajan ja kysyi siis minua. Vastasin miettiväni asiaa, mutta en tiedä mitä teen. Ystäväni taloudellinen tilanne on aika heikko, joten rehellisesti pelottaa aika paljonkin. Haluaisin tietysti kuitenkin auttaa, ideoita mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (53)
Sanot kohteliaasti, että sinulla ei ole varaa takaamiseen. Et todellakaan takaa hänen lainaansa, jos maksukykyä on syytä epäillä.
Jos vähänkään epäilyttää, niin kieltäydy. Ainakin ota selville mitä se pahimmassa tapauksessa tarkoittaa sinun omalle taloudelle.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytyä kohteliaasti.
No mutta mitä sanon? Enkä haluaisi toista pulaankaan jättää, ei kuulemma ole oikein muitakaan joilta kysyä.
Ap
Älä koskaan ikinä takaa kenkenkään lainaa. Eikö kotiväkesi opettanut tätä kultaista sääntöä?
Sano, että sinulla ei ole varaa siihen. Piste. IKINÄ ei kannata mennä takaamaan ystävän lainaa.
Sisareni teki sen virheen. Paras ystävä ja niin jäi laina toisten niskoille, eräältä vanhalta tädiltä meni
asunto :( (yhteisvastuullinen takaus).
Sano että et halua taata kenenkään lainaa. Kyllä normaalin ihmisen pitäisi tuo ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Älä koskaan ikinä takaa kenkenkään lainaa. Eikö kotiväkesi opettanut tätä kultaista sääntöä?
On vaan vähän hankala sanoa hyvälle ystävälle että joo en luota suhun. Mutta siis kai se on pakko sitten vain sanoa ettei ole varaa.
Ap
Sano vaikka että itselle tulossa mahd. Lainan tarvetta etkä halua ylimääräisiä rasitteita koska ne vaikuttaa sitten oman lainan saantiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytyä kohteliaasti.
No mutta mitä sanon? Enkä haluaisi toista pulaankaan jättää, ei kuulemma ole oikein muitakaan joilta kysyä.
Ap
Sanot vaan, että harkittu on ja et ala takaamaan. Ei sun tarvi perustella asiaa sen kummemmin. Itse en ala taakaajaksi kellekään. Sen verran olen nähnyt noita miten välit menee, kun takaaja joutuukin maksajaksi.
Jos et olisi valmis antamaan kyseistä summaa suoraan ystävällesi, niin älä myöskään takaa sitä lainaa koska saatat joutua maksamaan sen pois, ihan oikeasti.
Eras lakiopettaja sanoi, että älkää ikinä menkö takaamaan kenenkään lainaa. Korkeintaan oman lapsen. Aina voi sattua jotain ikävää, vaikka luotettavalle henkilölle lainan takaisikin ja silloin maksumieheksi joudut sinä.
Tietenkään et mene takaamaan. Mitä ihmettä hyötyisit siitä? Oikea ystävä ei edes ehdottaisi tuollaista.
🇺🇦🇮🇱
Älä tee sitä virhettä ikinä! Vaikka olisit kuinka hyvä ystävä,niin ei kannata. Kenelläkään ei oo velvollisuutta taata toisen lainaa. Ei kenelläkään,vaikka ois kuinka läheinen.
Sano, että pankki ei suostunut/ei ole varaa.
Olisin itse tarvinnut takaajaa, mutta vanhempani ei suostuneet, ja mieheni vanhempien varat eivät riittäneet. Ketään en syytä, se vaan on harmi, kun olisi nopeemmin päässyt omistusasuntoon, ja maksamaan lainaa pois.. Miehellä vakkariduuni, itse opiskelija, mutta menee tovi ennen kuin saa käsirahan säästettyä. Laskettiin, että itse kämppää saisi helposti maksettua pois vastikkeineen kyllä, mutta käsirahaan tarvitsee ison summan valmiiksi.
Ja täysin ymmärrettävää, ettei takaajiksi suostuta, vaikka olisi kuinka luotettava ihminen.. en minäkään suostuisi, koska en haluaisi stressata sitä.
Älä ikipäivänä menee takamaan!se on vihoviimeinen virhe.Elämässä voi sattua mitävain ja jää sinun maksettavaksi!
Vierailija kirjoitti:
Eras lakiopettaja sanoi, että älkää ikinä menkö takaamaan kenenkään lainaa. Korkeintaan oman lapsen. Aina voi sattua jotain ikävää, vaikka luotettavalle henkilölle lainan takaisikin ja silloin maksumieheksi joudut sinä.
Ja piti vielä lisätä, että samainen opettaja sanoi, ettei ikinä tulisi taata omalla nimellä, vaan aina omaisuudella. Omalla nimellä taatessa voit joutua maksamaan lainaa koko loppuelämäsi. Jos vakuutena on omaisuus, niin pahimmassa tapausessa meentät "vain" sen.
Kieltäytyä kohteliaasti.