Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeäisitkö jos lapsesi ei oppisi lukemaan ennen kouluun menoa?

Vierailija
30.03.2006 |

ja kysymys kuuluu normaalisti kehittyneiden lasten vanhemmille, ei niille, joilla kehitysvammaisia!

musta se olisi aivan mielettömän noloa, ajattelisin, että voi apua missä meillä on menty vikaan! Myönnän olevani vähän hölmö..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äo on virallisesti 135 ja lukemaan opin 1. luokalla koulussa ala-asteella. Hyvin ehtinyt lukea ihan tarpeeksi tähän päivään mennessä. En edes muista, että kukaan olisi koulukavereistani osannut lukea ennen koulun alkua.

Vierailija
2/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lähes ensimmäinen koulussa OPETETTAVA asia ole lukutaito??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset pitkästyvät tunnilla ja aina ei ole mahd jakaa luokkaa kahteen. On ihan normaalia että jouluun mennessä osataan lukea jos ei vielä ekan luokan jälkeen osaa niin sitten voi katsoa itseään peiliin..

Vierailija
4/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei opi jouluun mennessä ekalla lukemaan, saattaa olla kyse jostain ongelmasta, eikä silloinkaan kuulu hävetä mitään.

Herää pahvi ja ota iltalääkkeet!

Vierailija
5/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö muka osata?Mitä varten sinne kouluun mennään? HALOO!

Vierailija
6/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oppinut lukemaan edes ekaluokalla ja silti läpäisin peruskoulun ja lukion yli ysin keskiarvolla :) En olisi huolissani jos omani ei osaisi ja esikoiseni ei osannutkaan kouluun mennessään vaan oppi sitten jouluun mennessä, kuten puolet luokan muista oppilaista.

Vierailija
7/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin aivan järkyttävän pöyristynyt, jos lapseni ei olisi lainkaan kiinnostunut lukemisesta. Tosin siitä ei taida olla pelkoa, mutta...

Olen itse ollut niin haltioitunut siitä, millaisen maailman lukeminen avaa ja kuinka paljon informaatiota sen avulla voi hankkia. Lukeminen on minulle tärkeä ja olen ollut lapsena ylpeä siitä, että olin siinä taitavampi kuin monet muut. Siksi varmaan olisi minulle kova paikka, jos lapseni ei olisi edes halunnut opetella lukemaan ennen koulun alkua.

Vierailija
8/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes yksittäisiä sanoja

Vierailija
9/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen ope kertoi muutama vuosi sitten, ettei hänen poikansa osannut lukea kouluun mennessään. Ei hän opettanut poikaansa lukemaan, koska ei ollut mitenkään äärettömän kiinnostunut siitä ennen kouluun menoa. Opettaja oli sitä mieltä, että koulussa sitten ekaluokan ope opettaa.

Vierailija
10/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai suoraan 3:lle luokalle. Ikävä vaan että ei ehkä muuten ole samalla tasolla kuin muut 3. luokkalaiset ja saattaa olla yksinäinen...

Vierailija
11/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä koulussa pitäisi opetella ajattelemista, se on paljon vaikeampaa kuin lukeminen tai ulkoa lukeminen.

Vierailija
12/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulu on sitä varten ett siellä opitaan lukemaan!

Vierailija
13/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä elä lapsesi kautta. Hänen ei tarvitse olla kiinnostunut samoista asioista kuin sinä, eikä hänen tarvitse loistaa samoilla aloilla. Anna hänen kehittyä omana ihmisenään. Lukemaan oppivat 99,9%, joten se taito tulee hankittua ennemmin tai myöhemmin, mutta jos häntä kiinnostaa matikka, kuvataiteet, urheilu tai vaikka pupujussit 4-vuotiaana enemmän kuin lukeminen, niin älä tukahduta hänen omaa sisintään!

Vierailija
14/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä taidat olla vähän hassu? Herättääkö lukemaan oppiminen ennen koulua tosiaan noin suuria aggressioita?

Eilen juttelin kaverin kanssa, jonka lapset on jaettu koulussa kolmeen tasoryhmään: hitaat oppijat, keskiverrot ja edistyneet. Ei heidän koulussa ainakaan eristetä tai rangaista heitäkään, jotka tekevät ekalla luokalla kolmannen tehtäviä!

Vierailija
15/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti lapsi oppisi lukemaan, jos vähän patistaisin, mutta minusta lapsi saa olla vielä lapsi ja nauttia lapsuudestaan. Opettajat koulussa varmasti saavat hänet oppimaan sen mitä on tarpeen.

Vierailija
16/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes yritetty opettaa sitä ennen. Eskarissa oli yksi tyttö, joka osasi lukea. Tyttö oppi lukemaan muutamassa kuukaudessa. Ja ei, en häpeäisi vaikka ei osaisi vieläkään lukea. Ennemminkin kannustaisin ja kyselisin opelta apua ja keinoja, että millä / miten voimme kotona tukea ja auttaa lukemaan oppimisessa.

Vierailija
17/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyyhän sen motivaation tulla sisältäpäin. Luen kyllä heille tosi paljon ja meillä näkee sen, mitä vanhemmat arvostavat (kirjoja joka puolella)

Vierailija
18/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, jonka vanhemmat eivät patistaneet eivätkä treenanneet numeroita, kirjaimia eivätkä lukuja...

Vierailija
19/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) sinua ei patistettu

b) olit itse kiinnostunut lukemisesta.

Mutta saatat pilata omien lastesi elämän, jos valitset mielenkiinnon kohteet heidän puolestaan ja jos he eivät saavuta sinun asettamiasi tavoitteita, häpeät heitä.

Vierailija
20/25 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa ympäristö muutenkin aina jonkun verran ohjailla lasten mielenkiinnon kohteita. Meillä ei hirveästi kyllä ohjata kiinnostuksen kohteita, en ole ajatellut istuttaa lapsia tekemään tehtäviä. Luulen, että se olisi tylsää eivätkä he oppisi siitä mitään.

Yritän pikemminkin kannustaa olemaan utelias, yleensähän se on luontaista jopa rasittavuuksiin asti.

Mutta siinäpä se, olisin jotenkin pettynyt, jos se uteliaisuus ei suuntautuisi lukemisen oppimiseen ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi