Minkä verran teillä on ollut säästöjä lapsen syntyessä/raskausaikana lapsesta aiheutuvia kuluja varten?
Paljonko siis kuluu omaa rahaa? Meillä miehen kanssa molemmilla bruttopalkka vähän päälle 2000 euroa kuussa, ollaan justiin ostettu asp-säästöillä ja pankkilainalla rivarikolmio jossa tarkoitus asua ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Ollaan opittu että tilillä pitäisi olla rahaa aina ainakin 3-6 kk:n nettotulojen verran. Mietittiin että pitäisikö lasta varten perustaa oma tili, johon säästäisi rahaa raskautta, synnytystä, lapsen lääkekuluja, hoitomaksuja ym varten. Lapsilisät otettaisiin tietenkin sinne tilille, laitettaisiin ehkä kaksi kymppiä kuussa menemään indeksirahastoon lapsen opiskeluja varten. Mutta paljonko yhtä lasta varten pitäisi olla säästössä?
Kommentit (19)
Ai pitäisikö säästää? On meillä miehen kanssa ollut säästötili jo monta vuotta, mutten koskaan ajatellut että tarvitsisi vauvaa varten säästää. Kyllä mä olen aika varma että pärjätään hyvin ihan palkkatuloillakin.
Terv raskaana
Ei yhtään. Ensimmäinen lapsi syntyi opiskeluaikana. Ei kyllä säästetty toistamaan varten, ja oikein hyvin ollaan pärjätty.
Mulla on pari tonnia mistä on jo jotain hankintoja tehty.. Molemmilla Ok tulot, ei huoleta etteikö pärjättäis rahallisesti.
Ei tavallaan ollut säästössä mitään, mutta raskauden aikana hankittiin hiljalleen kaikki isompi tarvittava. Vauvan syntyessä ei ollut oikeastaan muita kuluja kun vaipat ja sairaalamaksu synnytyksestä. Tietty vakuutus oli jo hankittu raskausaikana niin, ettei sitä puolta tarvinnut stressata.
Tietty mitä enemmän saa säästettyä niin aina parempi, etenkin kun hoitovapaalla ei ole toisen vanhemman tuloja käytettävänä.
Itse säästin 10 000e 1.5v kotonaoloa varten. :)
Itse hankintoihin saa menemään monta tonnia, varsinkin jos panostaa hyviin vaunuihin. Mutta muuten lapselle jos haluaa säästää sen voi tehdä lapsen jo synnyttyä. Normaalin synnytyksen jäljiltä ei ole mitään lääkekulujabja synnytys on ilmaista Suomessa, sairaalassa olo ajalta maksat n 40e per päivä.
Ei säästöjä. Mutta säästä toki minkä pystyt, voi olla kotona pidempään!
Vierailija kirjoitti:
Pidän ensisijaisesti hyvin vääränä että nainen säästää omia rahojaan jotta hänellä on varaa olla kotona pariskunnan yhteisen lapsen kanssa, kyllä ne rahat pitäisi tulla kummaltakin.
Ihme, ettei kaikilla vastaajilla ole ollut 20k säästössä ja saman verran osakkeissa velattoman kolmion lisäksi, kuten palstalla yleensä. Ehkä moiset säästöt ovat vain lapsettomien juttu...
Laskin aika tarkkaan lapsen aiheuttamia suoria ja epäsuoria kuluja excel-filessä. Varsinaisesti ei säästetty erikseen/ennakkoon mitään mutta mietittiin tarkkaan mihin on varaa, paljonko vauvaan/lapseen voi arvioida menevän rahaa ja millaista elämää ollaan valmiita elämään. Kaikki tarvikkeet käytettyinä, vakuutukset ennen syntymää, tiesin että töihin on palattava heti vanhempainvapaan päätteeksi yms valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän ensisijaisesti hyvin vääränä että nainen säästää omia rahojaan jotta hänellä on varaa olla kotona pariskunnan yhteisen lapsen kanssa, kyllä ne rahat pitäisi tulla kummaltakin.
Puhuin tässä omasta puolestani. Saman verran rahallista panostusta kyllä löytyy mieheltä ja maksaa puolet kaikesta. :)
Eipä ollut mitään säästöjä, mutta hyvin pärjätty
Vierailija kirjoitti:
Saman verran rahallista panostusta kyllä löytyy mieheltä ja maksaa puolet kaikesta. :)
Onko teillä hyvin samanlainen tulotaso? Maksatko äitiyslomallakin edelleen 50% kaikesta vaikka tulosi pienenevät huomattavasti? Kumman elintason mukaan lapsen hankinnat tehdään? (esim. toisella vanhemmalla on helposti rahaa 50% uudesta polkupyörästä, toiselle 50% käytetystä polkupyörästä onnistuu mutta enemmän rahaa ei pysty laittamaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin tässä omasta puolestani. Saman verran rahallista panostusta kyllä löytyy mieheltä ja maksaa puolet kaikesta. :)
Tämä on väärin. Kotona lasta hoitava maksaa puolet kaikesta Säästöistään.
Aivan kammottava ajatus. Oli se kotona oleva kumpi tahansa
Riippuu hyvin paljon raskaudesta, meillä meni noin 2000 e kokonaisuudessaan raskaana ollessaan, josta yli 600 e sairaalamaksuihin. Jouduin vaikean raskauden takia monesti sairaalaan ja ultraan 9 kertaa. En sano, että sinä joutuisit, mutta ikinä ei tiedä
Emme varsinaisesti säästäneet erikseen vauvaa varten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman verran rahallista panostusta kyllä löytyy mieheltä ja maksaa puolet kaikesta. :)
Onko teillä hyvin samanlainen tulotaso? Maksatko äitiyslomallakin edelleen 50% kaikesta vaikka tulosi pienenevät huomattavasti? Kumman elintason mukaan lapsen hankinnat tehdään? (esim. toisella vanhemmalla on helposti rahaa 50% uudesta polkupyörästä, toiselle 50% käytetystä polkupyörästä onnistuu mutta enemmän rahaa ei pysty laittamaan)
Hei!
Tienaan miestä huomattavasti paremmin. :) Koska minulla ei ole nyt palkkatuloja, maksamme kuluja luonnollisesti miehen tuloilla. Lisäksi on molempien omat ja lisäksi yhteiset säästöt isompia hankintoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on väärin. Kotona lasta hoitava maksaa puolet kaikesta Säästöistään.
Aivan kammottava ajatus. Oli se kotona oleva kumpi tahansa
Meillä tehtiin juuri noin. Mielestäni siinä ei ollut mitään kammottavaa. Asuntolainaakin maksamme puoliksi.
Meillä molemmilla puolisoilla on suunnilleen sama palkka ja olimme yhtä pitkään hoitovapaalla. Pennejä emme ole koskaan laskeneet, toinen maksaa lämmityksen, toinen auton kulut. Kaupassa maksaa se joka ensin ehtii. Reilua ja huoletonta.
Vauva ja synnytys tulevat Suomessa yleensä erittäin edullisiksi, jos ei itse halua välineurheilla. Sen sijaan teini-ikää ja opintoja varten kannattaa alkaa säästää jo nyt.
Meillä kaksi (kohta kolme) lasta, joille hankitaan osakkeita. Lapsilisät menevät kaikki sijoituksiin. Vaunut ja romppeet on hankittu käytettyinä, ja yksityiset lapsivakuutukset olemme kokeneet turhakkeiksi.
En mitään. Hyvin on pärjätty. Ja ihan keskituloisia ollaan, esikoisen syntyessä opiskelin vielä.