Lukijat kertovat ulkonäkösyistä, joiden takia eivät saaneet töitä: "Hylättiin silmälasien vuoksi"
Iltalehti kertoi sunnuntaina 22-vuotiaasta naisesta, joka ei saanut kesätöitä nenärenkaansa takia. Jutun yhteydessä lukijoita pyydettiin kertomaan, voiko jokin ulkoinen seikka estää työnsaannin.
Eräältä lukijalta meni paikka sivuun silmälasien vuoksi. Haastattelija kommentoi ennen haastattelua että on palkannut kaksi henkilöä joilla ei ole silmälaseja.
Myös liikakilot, sukupuoli, ikä, ihonväri, huonot hampaat tai epäsiisti olemus ovat syitä, jotka työnantajat ovat suoraan kertoneet olleen este työpaikan saamiselle.
Kommentit (22)
Olin ollut nykyisessä työpaikassa yli 10 v, jonka jälkeen mieheni jätti minut.
Jouduin melkoiseen taloudelliseen pulaan.
Laihduin 44-46 koosta 36-38 kokoon.
Kodista tuli lähes minimalisti ja tein, ystäväni avustuksella, hyvin toimivan vaatekansion.
Treenasin monia tunteja ja minulla oli muutamia ns luottokampauksia, joilla hiukset pysyvät ojennuksessa koko päivän.
Eron jälkeen mm sain töistä viedä vanhoja paperikasoja, monta autolastillista. Nämä käytin eteenpäin.
Huomasin, kun olin laihtunut ja ulkonäköni oli siistimpi, minua kuunneltiin. Mm kellari oli täynnä tätä hävitettävää papereita. Ehdotin henkilölle, jolle nämä kuuluu, jos voisin viedä ne kotiini ja sain vielä niihin kuljetuksen. Tämä ei tänä päivä onnistuisi, turvapspereita.
Tämän jälkeen tiesimme talo muuttaa muutaman vuoden päästå. Aloin töissä ehdottamaan karsimista, tarpeettomia työpaikkakalusteita ei ole helppo saada kiertoon.
Lopulta, kun muutimme, uuteen toimistoon tuli uudet huonekalut, löysin meidän asiakkaan, jota tarvitsi nopeasti kalusteita. Meidän osaston kaikki huonekalut meni heille ja ne saatiin vaihdossa asiakkaan firman logolla varustetut fleece takit, mukeja jne.
Muutossa koko meidän osaston tavarat mahtuivat 2 muuttolaatikkoon, muilla tuli kuormia Ämmänsuolle jne. Tämä tempaus teki sen, että minulta usein kysyttiin mielipidettä työasian ulkopuolella. Jos oli juhlat, tultiin kysymään haluanko olla suunnittelussa jne. Mitä enemmän halusin, sitä enemmän kysyttiin.
Kollegani sanoi muutos alkoi ulkonäöstä ja voi hyvin pitää paikkansa
Olin muutofirmassa keikkatöissä ja kahvihuoneessa yksi +50v mies kertoi omistavansa kesäkahvilan. Hän sanoi jos cv:ssä ei ole kuvaa hakijasta niin se menee automaattisesti hylkyyn. Hän siis haki kahvilaan sesonki naistarjoilijaa. Edelleen kadun sitä etten antanut miehelle kunnolla turpaan mutta toisaalta olisi tullut potkut ja rikosrekisteri.
M32