Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukijat kertovat ulkonäkösyistä, joiden takia eivät saaneet töitä: "Hylättiin silmälasien vuoksi"

Vierailija
04.07.2017 |

Iltalehti kertoi sunnuntaina 22-vuotiaasta naisesta, joka ei saanut kesätöitä nenärenkaansa takia. Jutun yhteydessä lukijoita pyydettiin kertomaan, voiko jokin ulkoinen seikka estää työnsaannin.

Eräältä lukijalta meni paikka sivuun silmälasien vuoksi. Haastattelija kommentoi ennen haastattelua että on palkannut kaksi henkilöä joilla ei ole silmälaseja.

Myös liikakilot, sukupuoli, ikä, ihonväri, huonot hampaat tai epäsiisti olemus ovat syitä, jotka työnantajat ovat suoraan kertoneet olleen este työpaikan saamiselle.

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201707032200242714_u0.shtml

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen työttömän tulee ymmärtää, että työnhakua varten tulee tehdä pohjatyö. On omalla vastuulla selvittää, haluaako työnantaja silmälasillisen vai ei. Yhden haastattelun kestää vaikka puolisokeana, onhan helpompaakin jännittävässä tilanteessa ettei näe liikaa.

Vierailija
2/22 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko olisi saanut töitä, jos olisi suostunut ottamaan lävistykset pois (näin haastattelija sanoi: saa paikan, mikäli ei työajalla pidä naamassa olevia lävistyksiä). Sisko ei suostunut, koska "nykyaikana ei enää katsota ulkonäköä". Joo niin varmaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo silmälasijuttu on vähän outo. No, ehkä jos kyseessä on työ jossa siirrytään pakastimesta lämpimään eestaas, niin sen voi ymmärtää (huurtuminen). Mutta tuohon en välttämättä usko.

Toisaalta ihmetyttää nämä, jotka eivät ymmärrä että tatuoinnit (varsinkin isot sellaiset) eivät sovi joka työpaikalle, ja sitä sitten itketään.

Vierailija
4/22 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjäksikö tuo haki? Ei rumia palkata palveluhommiin yhtä usein kuin kauniita.

Vierailija
5/22 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jaksa uskoa tuota silmälasijuttua. 

Sitähän voi raportoida mitä tahansa totena ja sitten se leviää tällä tavoin. Tietysti voi olla aloja, joilla on ehdoton vaatimus näön tarkkuuden suhteen. 

Mutta ei kai sellaiseen hae henkilö, jolla on pullonpohjat silmien edessä. 

Vierailija
6/22 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä siinä on, että epäsiisti olemus on rekrytoinnin esteenä? 

Jos ei sen vertaa ole ymmärrystä, että siistiytyy työhaastatteluun, puuttuu se varmasti muissakin asioissa. 

Vierailija
7/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on silmälasit, huono iho ja hirveät hiukset. Vanhat ja kuluneet vaatteet. Eipä kukaan palkkaa.

Vierailija
8/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on parta. Tästä syystä en voi mennä asbestin purkutyöhön koska parta estää suojaimen istumisen hyvin. Voisin hakea ja sitten uhriutua iltalehdelle.

Vierailija
9/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihonväri" 

Vierailija
10/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kerran mielenkiintoiseen työhön yhteen yritykseen. Pian huomasin, että olin ainoa normaalipainoinen, muut naistyöntekijät olivat missinlaihoja.

Pian huomasin, että minulta odotettiin samaa. Muut söivät vain hedelmiä ja salaattia. Sämpyläni herätti kauhua. Kaikki lounaskeskustelu pyöri laihuuden ja kuntoilun ympärillä. Yritys ei siis toiminut sillä alalla.

Viimeinen niitti tuli, kun kuulin, että minut jätettiin messutapahtumasta pois, koska olin läski.

Vaihdoin paikkaa aika pian.

Vierailija
11/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin kerran mielenkiintoiseen työhön yhteen yritykseen. Pian huomasin, että olin ainoa normaalipainoinen, muut naistyöntekijät olivat missinlaihoja.

Pian huomasin, että minulta odotettiin samaa. Muut söivät vain hedelmiä ja salaattia. Sämpyläni herätti kauhua. Kaikki lounaskeskustelu pyöri laihuuden ja kuntoilun ympärillä. Yritys ei siis toiminut sillä alalla.

Viimeinen niitti tuli, kun kuulin, että minut jätettiin messutapahtumasta pois, koska olin läski.

Olitko sattumalta Hugh Hefnerillä hommissa?

Vierailija
12/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että lähdit, olit selvästi ilmapiirin tappaja ja soveltumaton työhön esim messujen osalta.

Tilallesi saatiin varmaan pätevämpi.

PS Siinä kiitos, kun palkkaa läskin.

Vierailija
13/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut työpaikkaa, koska kainalokarvani ja alapään karvoitukseni rehotti valtoimenaan. Työnantajan mielestä se antoi epähygienisen vaikutelman.

Vierailija
14/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ehdotettiin eräässä työpaikassa, että voisin meikata ja pukeutua vähän naisekkaammin niin olisi mukavampi tehdä kanssani töitä. Olen ihan perussiisti ihminen, mutta meikkiä en käytä, hiukset ovat lyhyet ja pukeudun hyvin androgyynisti. Kuulemma naisten kuuluu näyttää kauniilta ja naiselliselta. Harmittaa edelleen, etten osannut vastata siihen mitään, olin nuori ja ujo. Nykyään saisi ääliö kuulla kunniansa jos tuollaista alkaa ehdottelemaan minun kuulteni.

Vierailija
15/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöntekijöitä palkatessa juttelin työnantajani kanssa ehdokkaista jolloin hän tokaisi yhden nuoren tytön kohdalla että "hyvät tissit, toi me otetaan", Kyseinen tyttö saikin työpaikan kesäksi. Työtaidoilla ei ollut mitään merkitystä päätöksessä. Kyseessä oli toki palveluala ja asiakkaat miesvaltaisia joten en tiedä oliko tarkoitus houkutella kuolaavia setämiehiä vai miellyttää yrittäjän silmää. En yleistä tätä kaikkiin työnantajiin mutta ihan faktana tällaisiäkin valintakriteerejä ilmeisesti käytetään.

Vierailija
16/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pelaa niillä korteilla mitkä on saanut. Kaunis hyvähampainen ja hymyilevä hoikka tyttö myy jäätelöä paremmin kuin vastakohtansa. Toki pitää olla reipasotteinen ja ahkera, mutta kylmä totuus on, että kaunis ulkonäkö vetää vastakkaista sukupuolta puoleensa.

Vierailija
17/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin opiskeluaikana yhteen paikkaan, jonne haettiin kesätyöntekijöitä. Puhelun aikana kerrottiin, että kaikki hakijat haastatellaan, koska tänne ei mitään hippejä haluta. Ajattelin, että onneksi ei ole käytössä mikään "näköpuhelin". Olin nimittäin pukeutunut sellaiseen Intian basaari-kaapuun, jota siihen aikaan tykkäsin pitää kotiasuna.

Menin uuteen työpaikkaan joskus 90-luvun lopussa. Sain muilta työntekijöiltä kuulla, että pukeudun epänaisellisesti ja että voisin meikatakin. Tyylini oli silloin aika pelkistetty ja jostain syystä tämä sitten vaivasi muita.

Vierailija
18/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ehdotettiin eräässä työpaikassa, että voisin meikata ja pukeutua vähän naisekkaammin niin olisi mukavampi tehdä kanssani töitä. Olen ihan perussiisti ihminen, mutta meikkiä en käytä, hiukset ovat lyhyet ja pukeudun hyvin androgyynisti. Kuulemma naisten kuuluu näyttää kauniilta ja naiselliselta. Harmittaa edelleen, etten osannut vastata siihen mitään, olin nuori ja ujo. Nykyään saisi ääliö kuulla kunniansa jos tuollaista alkaa ehdottelemaan minun kuulteni.

Olin rakennustyömaalla ja sinne tuli loppusiivoajia. Olivat virolaisia naisia joista yksi sanoi että minun pitäisi ajaa (pitkä) partani. Olin hieman hämilläni täysin puskista tulleesta heitosta koska olin tavannut koko ihmisen 2 minuuttia sitten ja hän oli 20 vuotta minua vanhempi.😅

Vierailija
19/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutöissä voidaan arvostaa tietynlaista ulkonäköä. Eräässä korkeakoulussa pomo palkkasi yksikköön useita kauniita vaaleita naisia. Olin kuulevinani että "osaaminen ei näy asiakkaille".

Opiskelijoiden palkkaaminen ja vanhempien osaamisen kyseenalaistaminen voi kuulua samanlaiseen työpaikkakulttuuriin.

Vierailija
20/22 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pelaa niillä korteilla mitkä on saanut. Kaunis hyvähampainen ja hymyilevä hoikka tyttö myy jäätelöä paremmin kuin vastakohtansa. Toki pitää olla reipasotteinen ja ahkera, mutta kylmä totuus on, että kaunis ulkonäkö vetää vastakkaista sukupuolta puoleensa.

Tähän perustuu myös cheerleader toiminta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi