Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävelylenkki ei ole mikään 10km juoksulenkki

Vierailija
03.07.2017 |

Aivan kuten 10km juoksulenkki ei ole mikään kävelylenkki.

Jos pyydän seuraa kävelylenkille, en halua juosta kymmentä kilometriä (enkä kyllä jaksaisikaan). Siksi en myöskään lähde häiritsemään kaveriani hänen juoksulenkeilleen.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kanssa vähän ihmetellyt, mitä ihmiset tarkoittavat, kun sanovat käyvänsä lenkillä. Tännekin toisinaan joku "elämäntaparemontin" aloittanut postaa päivän syömisensä ja jatkoksi kertoo esim. käyvänsä kahdesti vikossa salilla ja tekevänsä joka ilta n. viiden kilometrin lenkin, niin mtä se lenkki siinä sitten mahtaa olla. Pidetäänkö jotain viiden kilsan normaalivauhtista kävelyä merkittävänäkin liikuntasuorituksena?

Jos joku pyytäisi minua kanssaan lenkille, kysyisin kyllä, millaista lenkkiä hän meinaa.

Vierailija
42/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raju veto kirjoitti:

Juoksulenkillä on syytä olla enemmän mittaa kuin 10 km, paitsi jos on aloittelija. Tunnin nyrkkisääntö on hyvä ja siinä ajassa taittuu n. 15 km. Intervallilenkkiäkin kannattaa tehdä yli 10 km, että tulee lämmittely + riittävän monta kovaa vetoa + palauttelu päälle.

Aika perkeleen kovaa pitää juosta, että pääsee tunnissa 15km... koska kymppikin tunnissa on jo tosi kovaa ja hyvä suoritus. Kannattaisi harkita kunnon urheilu-uraa kun noin hyvä olet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne lenkkiteiden kävelijät on niitä terveen näkösiä ihmisiä. Ja omaavat paljon paremman kropankin kuin ne bodaajat kuntosalilla :D

Toki, jos se lenkkiteiden kävelijä on bodannut ahkerasti kuntosalilla.

Olet esimerkiksi saattanut nähdä minut. Näin laihdutuskaudella minulla on 4-5 30min kävelylenkkiä viikossa. Muuten salilla menee 10h viikossa.

Käveletkö lujaakin nuo lenkit?

Nimittäin minulla oli kouluaikaan kymmenen 30 minuutin kävelylenkkiä viikossa: viisi kertaa kouluun ja viisi kertaa takaisin. Ei se estänyt kiloja kertymästä, pahimmillani olin liki satakiloinen. (Hyvin se kävely muuten silti sujui.)

Vierailija
44/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan välillä lenkin autollanikin. Ja juu, ei ole liikuntaa eikä kuntoilua.

Vierailija
45/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raju veto kirjoitti:

Juoksulenkillä on syytä olla enemmän mittaa kuin 10 km, paitsi jos on aloittelija. Tunnin nyrkkisääntö on hyvä ja siinä ajassa taittuu n. 15 km. Intervallilenkkiäkin kannattaa tehdä yli 10 km, että tulee lämmittely + riittävän monta kovaa vetoa + palauttelu päälle.

Aika perkeleen kovaa pitää juosta, että pääsee tunnissa 15km... koska kymppikin tunnissa on jo tosi kovaa ja hyvä suoritus. Kannattaisi harkita kunnon urheilu-uraa kun noin hyvä olet

Jep. Esimerkiksi maantiejuoksussa 15km matkalla naisten maailmanennätys on 46.59 (Lornah Kiplagat), joten tosissaan saa pistellä, että tuntiin juoksee 15km.

Vierailija
46/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän luonnehdin termit seuraavasti:

Kävin kävelemässä= lönköttelin alle 4 km matkan hitaasti etten missään vaiheessa hengästynyt, esim koiran kanssa tällaisia

Kävin lenkillä= yli 4 km matka kävellen ja/tai hölkäten

Kävin juoksemassa= juoksin koko matkan tai lähes koko matkan.

Vierailija
47/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan juokse mitään 10km lenkkejä.

Totta. 10 kilsan kohdalla on vasta alkulämpö hankittu ja siitähän se lenkki vasta alkaa.

Vierailija
48/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän luonnehdin termit seuraavasti:

Kävin kävelemässä= lönköttelin alle 4 km matkan hitaasti etten missään vaiheessa hengästynyt, esim koiran kanssa tällaisia

Kävin lenkillä= yli 4 km matka kävellen ja/tai hölkäten

Kävin juoksemassa= juoksin koko matkan tai lähes koko matkan.

Minun ei taas tarvi luonnehtia lenkeistäni yhtään mitään. Jos nyt joku sattuisi lenkeistäni jotain kysymään, niin vastaisin olleeni kävelemässä, pyöräilemässä, juoksemassa, tai hiihtämässä. Tai vaihtoehtoisesti voisin vastata olleeni kävelylenkillä, pyörälenkillä, juoksulenkillä, tai hiihtolenkillä. Voisin vastata ihan kummin vaan fiiliksien mukaan.

Niin ja minä todellakin käyn kävelylenkillä. Silloin kun käyn kävelylenkillä, niin vauhti on 7 km/h:n paikkeilla ja kävelen aina minimissään 10 kilometriä, eli noin puoltoista tuntia vähintään. Sykkeet pyörii 120:n yläpuolella. Siitä vain itse kukin testaamaan noilla spekseillä, ansaitseeko kyseinen kävelysessio lenkki nimityksen.

Vierailija
49/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho on täysin lämmennyt vasta 30 minuutin kuluttua treenin aloittamisesta, joten ensimmäiset 5-7 km menee lämmittelyyn.

50/50 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelylenkillä = kävelemässä

Pyörälenkillä = pyöräilemässä

Juoksulenkillä = juoksemassa

Perinteisesti kuitenkin jos pelkästään lenkillä = juoksulenkillä.

Itse käytän sykevyötä + endomondoa liikunnan seurantaan. En kuitenkaan koskaan käytä sykevyötä kävelylenkillä, koska en kävele niin kovaa että syke juurikaan normaalista nousisi (niin nopea kävely edellyttäisi jo tiettyä tekniikkaakin, vrt. kilpakävelijät). Sykettä nostamaton liikkuminen on ulkoilua, sykettä nostava kuntoilua. Jos joku saa kävellessä hien pintaan ja sykkeen nousemaan niin hyvä, itseltäni se ei onnistu (BIM joku 25).

Itselleni juoksu on lajien kuningas. Ihminen on fysiologisesti rakentunut juoksemaan nimen omaan pitkiä matkoja. Esi-isämme juoksivat savanneilla kymmeniä kilometrejä päivässä ruuan perässä. Juoksussa ei myöskään voi huijata ketään (itseään yleensä "kuntoilijat" eniten huijaavat), siinä kun on vain jalat, reitti ja kello. Kävely on siihen verrattuna vain leppoisaa kuljeskelua, ihan suositeltavaa tietty sekin.

Minulla on askelvika joka estää juoksemasta yhtämittaisesti n. 15 km pidempiä lenkkejä, ja niihinkin tarvitsen   kalliit erityispohjalliset. Pidemmillä matkoilla polveni kipeytyy ja turpoaa, minulle tulee helposti myös penikkatauti. En ole koskaan juossut pidempää kun puolimaratonin, mikä harmittaa minua suuresti, sillä lihaskunnon puolesta olisin voinut joskus juostakin. Viime aikoina juoksu on tämän vuoksi ja muutenkin eri syistä jäänyt vähemmälle, olen harrastanut enemmän pyöräilyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme